Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp noob å kjøpe bil :)


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg bil for første gang, men kan absolutt ingenting om biler. Så hva bør jeg kunne før jeg i det hele tatt begynner å sjekke ut aktuelle biler? Er bare masse rare tall og bokstaver som beskriver bilen, så hva betyr alt dette?

 

Når jeg ser på biler nå er det kun utseende jeg bedømmer, for jeg vet jo ikke hva alt det andre betyr. Men er vel ikke lurt å kjøpe en bil kun etter utseende. Jeg vil ha noe lignende som en svart audi a4 (sedan). Liker fasongen på den bilen, så tror jeg vil gå for noe lignende utseendemessig. Men vet jo heller ikke hvordan den bilen er. Andre biler som ligner?

 

Hva bør man tenke over angående årstall og kilometer den har kjørt? Hva med motoren? Har ikke den mye å si for hvor mye bensin den bruker? Hva ellers er det som gjør bilen dyr i drift som man må tenke over?

 

Og vil ikke bruke alle sparepengene mine på bil heller. Er 30 000 fornuftig pris å sette av, eller må man ut med mye mer? Er jo en fordel å kjøpe en bil som ikke må repareres, og må på verksted og man må skifte deler på ofte, for kan jo ikke fikse noe av dette selv, og da blir det vel fort dyrt.

 

Hva ellers må man bruke penger på når man har bil? Forsikring, årsavgift og alt det der. Hvor mye må man beregne å bruke på alt dette?

 

Så ja, hva bør jeg kunne og tenke over før jeg kjøper bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan begynne med å si hvor gammel du er, da forsikring blir dyrt dersom du er ung.

Har du mulighet til å forsikre gjennom foreldrene dine?

 

Ikke bry deg så mye om bokstavene som beskriver bilene. Bli enig med deg selv om en ca sum kanskje 20-30tusen, pluss 8tusen til forsikring, 3tusen til omregistrering. Dersom du kjøper nå bør du se etter en som årsavgift er betalt på.

 

Å finne en bil lik den du har lyst på blir enklere om du søker på summen og ser på bilene som kommer opp, så kan du jo sammelikne og velge ut noen, så kan du søke på nettet eller spørre folk om erfaringer med de ulike merkene du synes ser bra ut.

Vel gjerne biler som er nylig EU-godkjente.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg bil for første gang, men kan absolutt ingenting om biler. Så hva bør jeg kunne før jeg i det hele tatt begynner å sjekke ut aktuelle biler? Er bare masse rare tall og bokstaver som beskriver bilen, så hva betyr alt dette?

 

Liste forkortelser, listen er lang og har mange forkortelser. Er ikke nødvendig å kunne alt dette. Og kjært barn har mange navn for de ulike produsentene. Dessuten er det norske navn på alt dette.

 

Her er noen tips: Velg bensin dersom du småkjører. (For å unngå tett partikkelfilter / katalysator, dieseldyr mm.

 

Velg framhjulstrekk uten mer whining om dette i denne tråden.

 

Velg en 1999 modell eller eldre pga at det passer ditt budsjett mhp på omregistreringsavgift.

 

Ikke heng deg alt for mye opp i kilomtererstand. Rust / vedlikehold, service er også viktig. I tillegg kan du ikke stole på kilometerstand siden mange biler er tilbakeskrudd.

 

Velg manuell gil

 

Velg en bil med liten motor mht forruk, utvalg og forsikring.

 

Se etter asiatiske biler som toyota, mishibishi osv. Ikke kjøp zuzuki baleno. Velg en bil som det er solgt mye av pga deletilgang. Biler kan også sjekkes på Honest John osv. Litt lite fokus på rust og vinteregenskaper på denne britiske siden, men ellers ok!

 

Du kan finne biler ned mot 20000 som er brukbar. + på 30 000 i driftsbudsjett det første året.

 

Få med en kyndig til å se på biler.

Lenke til kommentar

her er en bra link vedr. bilkostnader db.no - bil

Ikke uenig i at artikkelen kan ha noe for seg for en del, men fremstillingen er passe uaktuell for trådstarter: i all hovedsak kan artikkelen oppsummeres som «20% av bilens verdi forsvinner første året».

 

Mye klokt i Luske_Ludvigs siste innlegg; å kjøpe stor A4 fordi du synes den ser bra ut er kanskje ikke særlig lurt om budsjettet er like magert som evnen til å reparere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...