Gå til innhold

Klar til å bestille deler til Gaming-PC/LES


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Da har jeg endelig klart å bestemme meg for hvilke deler jeg skal kjøpe.

Jeg hadde et budsjett på ca 10.000kr.

 

http://www.dustinhome.no/fractal-design-fulltower-define-xl-black/product/5010484625 999,-

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX +IN-EAR 1 379,-

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 1 629,-

CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V 999,-

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB 409,-

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART 159,-

CORSAIR FORCE 2.5" 115GB SSD MLC 25NM 1 399,-

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) BLUE 1009,-

ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB PCI-E DVI/HDMI +IN-EAR 1 690,-

ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO REV.2 S-1155/1156/1366/AM3 169,-

 

 

Også har jeg noen få spørsmål til slutt.

 

-Vil det følge med kabler til alle de delene som trenger "kabel"? Altså Kabel fra PSU'en,HDD,Skjermkortet.

 

-Vil det følge med de forskjellige "skruene" til hovedkortet, eller andre ting? For jeg vil kjøpe alt nå. Hvis dere skjønner.

 

 

Mvh Nordlie :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par ting:

- Kabinettet er fryktelig stort, trolig unødvendig stort. Dette medfører, i tillegg til å ta unødvendig stor plass, at kabinettet blir unødvendig tungt, at kjølingen blir dårlig (mye internt volum som skal kjøles) samt at kablene på svært mange PSUer rett og slett kan bli for korte til å legge bak hovedkortplaten, noe som igjen bidrar til dårligere sirkulasjon og dermed mer varme. Define R3 er et bedre valg, da sparer du samtidig litt penger.

- SSD er en eldre generasjon. Nyere serier har betydelig bedre ytelse, og koster ikke mange hundre kroner ekstra.

- 16 GB RAM er trolig unødvendig mye med mindre du har helt spesielle behov som tilsier at du trenger såpass. Brikkene har også påmonterte kjøleribber som stikker såpass opp at de kan blokkere endel tredjepartskjølere. Nå ser ikke kjøleren du har valgt fryktelig bred ut, men du bør være obs på dette.

 

Test av Define XL

Test av Define R3

 

Bruk heller kronene du sparer med R3 på en nyere og raskere SSD.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du kan spare dem til neste gang du trenger å oppgradere - eller hva med en blurayspiller f.eks.?

Dersom du mot formodning skulle trenge 8 GB ekstra RAM om et år eller to, er det heller ikke verre enn at du kjøper et ekstra sett og monterer når den tid kommer. RAM har en tendens til å synke jevnt i pris. Første gang jeg selv bygde maskin, i 2004, ga jeg godt over 2000 kr for et sett på totalt 1 GB, noe som var mer eller mindre standard den gang.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

RAMen du har funnet er mer eller mindre samme type som du hadde fra før, og vil fungere. Imidlertid vil du potensielt kunne støte på problemer med fysisk plass i forhold til CPU-kjøler. Med disse brikkene er du garantert at ingen kjøleribber vil blokkere for CPU-kjøler, om det skulle vært et problem med andre brikker.

 

Du trenger ingen harddiskramme, ettersom harddiskbrønnene i Fractal sin Define-serie har monteringshull for 2.5" enheter, som da skrus fast fra undersiden. Les mer nederst på denne siden.

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig selv et NZXT Phantom kabinett. Var selv litt bekymret for plass, men det er nok ingen fare for at du ikke får plass til det du vil ettersom det er ganske god plass i kabinettet. :)

 

Som det ble sagt tidligere så holder det nok rikelig med 8 GB ram. Jeg ville helt klart ha gått for Corsair i stedet for OCZ. Vet og at du får med en monteringsramme fra Corsair.

 

Om du trenger flere vifter? Du trenger nok ikke det, det er tre vifter i kabinettet fra før av. Kjøler ganske bra etter det jeg har erfart.

Lenke til kommentar

Alex1331. Det du mener, hvis jeg bytter kabinett, da vil jeg antakeligvis trenge en SSD harddiskramme, og hvis jeg velger denne SSD'en får jeg med harddiskramme? Jeg tror kanskje jeg trenger det hvis jeg kjøper meg NZXT. Da bytter jeg kabinett og SSD. Men vil jeg trenge kabler nå da? Eller følger det med? Er litt kjipt hvis det ikke følger med og jeg må bestille engang til :p

Lenke til kommentar

Ja, var det jeg mente. For det er ikke 2.5"-plass i NZXT Phantom.

 

Jeg fikk tre kabler med mitt ASUS hovedkort, to SATA 3 kabler og en SATA 2.

 

Dersom du har to disker for lagring så trenger du totalt tre kabler. To til diskene og en til DVD/CD. Dersom det er tre kabler du og får med så har du nok det du må trenger, men det er en eSATA utgang på kabinettet slik at du er klar over det. Jeg bruker ikke eSATA porten så jeg hadde klart meg med 3 SATA kabler.

 

Ellers så har du alle strømkabler med i den fine posen/vesken som følger med strømforsyningen din.

 

Beklager dårlig skriving, men jeg holder på å sovne. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...