Gå til innhold

Hva skal til for å kunne ta eksamen digitalt på universitet?


Coa

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske store problemer med å skrive for hånd. Jeg har en forferdelig håndskrift, blir fort sliten i armen, og har store vanskeligheter med å skrive en strukturert tekst for hånd.

 

Jeg har gått de tre siste årene på en VGS der PC ble brukt i undervisningen og på på prøver, med få unntak. Jeg har ikke holdt i en blyant mer enn et par ganger de siste tre årene. Overgangen til å bruke penn og papir er derfor stor. Bare tanken på at jeg kan komme til å måtte skrive en eksamen på penn og papir skremmer meg, jeg vet at jeg presterer dårligere når jeg skriver for hånd, og jeg vet at dette kommer til å trekke kraftig ned.

 

Spørsmålet mitt er derfor; hva skal til for å kunne ta eksamen digitalt på universitet? Holder det med en nærmest uleselig håndskrift, eller må man ha et fysiske problem som gjør gjennomføringen av en skriftlig eksamen umulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legeerklæring er nødvendig. Sjekk med universitetet ditt om det er noen spesifike skjemaer som legen må fylle ut og så ta turen til legen og hør med han.

 

Jeg ble vurdert av PPT på VGS for dette slik at jeg fikk PC-rett der, før skole-pcens tid, slik at jeg nå bare viser frem papirene mine derfra for å få legen til å skrive sin tilsvarende utgave av papirene.

Lenke til kommentar

Ikke for å ta tråden off-topic, men må si jeg synes det er ganske flaut å være 20 år+ og ikke kunne skrive forståelig for hånd.

 

Når det er sagt så pleier universitetene å ha en grei ordning på det, men da bør du kunne bevise det. Som alle vet så går det mye fortere å skrive på pc enn for hånd, så det er et visst antall luringer som hvert år prøver å snike seg til å bruke pc på eksamen. Ville tatt det opp med infodesken på fakultetet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg tror du faktisk ikke vet hva du snakker om når du snakker om at det er flaut... JA, det er flaut, det er ingen tvil om det, men i tilfeller så er det faktisk årsaker til det. Du har antagelig hørt om Dyskalkuli og Dysleksi (hvis ikke er det flauere...), men jeg har nedsatt motorikk, om jeg ikke husker feil er det nedsatt finmotorikk... Dyslektikere har forsåvidt også ofte store problemer med håndskriften i tillegg til at de har problemer med å lese/skrive. Basicly er jeg en dyslektiker som kan stave...

 

Om du skulle lure; 26 år, 2 barn, 1 bachelorgrad, 60stp sist semester, går master...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du faktisk ikke vet hva du snakker om når du snakker om at det er flaut... JA, det er flaut, det er ingen tvil om det, men i tilfeller så er det faktisk årsaker til det. Du har antagelig hørt om Dyskalkuli og Dysleksi (hvis ikke er det flauere...), men jeg har nedsatt motorikk, om jeg ikke husker feil er det nedsatt finmotorikk... Dyslektikere har forsåvidt også ofte store problemer med håndskriften i tillegg til at de har problemer med å lese/skrive. Basicly er jeg en dyslektiker som kan stave...

 

Om du skulle lure; 26 år, 2 barn, 1 bachelorgrad, 60stp sist semester, går master...

Mjau mjau. Lær meg gjerne hva dysleksi er.

 

Dysletikere kan jeg forstå i vanskelige tilfeller, men grensen for hva som er dysleksi er så flytende at man ofte ikke kan skille om man har medfødte problemer/utviklet det eller om man bare har vært lat.

 

Har man hatt lese- og skrivevansker gjennom hele barndommen så tviler man ikke på hva man skal gjøre som 20-åring fordi man har litt noia for eksamen. Da vet man at man har dysleksi og at man får utvidet eksamenstid eller skrive det på en pc. Det er ingen eksakte regler for dette så vidt jeg vet om, men viser man til tidligere eksempler hvor man har fått utvidet tid så får man det på uni også.

 

Når det kommer til trådstarter så tviler jeg sterkt på at han er dysletiker. Å skrive tregt er ikke nok for å bli kalt for dysletiker, her er problemer som lesevansker, hyppige skrivefeil, problemer med å skille bokstaver etc. også ganske fremtredende, selv om dette varierer fra person til person. Jeg tror personlig vedkommende bare har vært lat og skrevet alt på pc etter ungdomsskolen og da skjønner jeg godt at han får litt nerver før en skriftlig eksamen på sin høyere utdanning. Å skrive fort og pent kommer ikke over natten, men er noe som må læres over lang tid, og jeg står fortsatt fast på at voksne som ikke kan skrive normalt har seg selv å takke (gitt at de ikke har større vansker).

Lenke til kommentar

Du høres ut som faren min... Og med tanke på hvor mange skrivelæringsbøker han kjøpte til meg opp igjennom oppveksten så skulle jeg ha skrevet pent og kjapt... Han tok det litt roligere en periode etter at fysioterapeuten fortalte om "tilstanden", men det tok seg opp igjen etter en tid...

 

Men du har helt rett, jeg tvilte ikke, jeg visste hva som var nødvendig den dagen jeg satte foten innenfor universitetet...

Lenke til kommentar

 

Når det kommer til trådstarter så tviler jeg sterkt på at han er dysletiker. Å skrive tregt er ikke nok for å bli kalt for dysletiker, her er problemer som lesevansker, hyppige skrivefeil, problemer med å skille bokstaver etc. også ganske fremtredende, selv om dette varierer fra person til person. Jeg tror personlig vedkommende bare har vært lat og skrevet alt på pc etter ungdomsskolen og da skjønner jeg godt at han får litt nerver før en skriftlig eksamen på sin høyere utdanning. Å skrive fort og pent kommer ikke over natten, men er noe som må læres over lang tid, og jeg står fortsatt fast på at voksne som ikke kan skrive normalt har seg selv å takke (gitt at de ikke har større vansker).

Lat? Jeg har gått på en skole som kun har brukt PC i undervisningen, jeg har dermed ikke hatt et behov for å skrive for hånd. Hvorvidt du mener dette gjør meg lat eller ikke får være opp til deg å avgjøre, denne diskusjonen er uansett totalt irrelevant for trådens tema.

Lenke til kommentar

Lat? Jeg har gått på en skole som kun har brukt PC i undervisningen, jeg har dermed ikke hatt et behov for å skrive for hånd. Hvorvidt du mener dette gjør meg lat eller ikke får være opp til deg å avgjøre, denne diskusjonen er uansett totalt irrelevant for trådens tema.

Helt enig, dette har ingenting med trådens emne å gjøre. Min mening er fortsatt at det er opp til den enkelte å lære seg selv å kunne skrive fort og pent. Man kan grine så mye man vil over skolens regler og så videre, men til slutt har man sammen med sine foreldre et eget ansvar.

 

Når det kommer til spørsmålet ditt, så svarte jeg litt lenger oppe. Du har egentlig ingen rettigheter såvidt jeg vet, men du må få påvist skrivevansker for å få utvidet tid eller bruke pc. På grunnskolen gjøres dette av en spesialist, mens som student tror jeg du må via NAV. Som sagt så ville jeg først og fremst forhørt meg med informasjonsdesken til fakultetet ditt, eventuelt sendt en mail til studiekonsulenten din.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har studert ved UiT, UiO og NTNU kan jeg fortelle TS at ved disse universitetene så skal du finne et skjema på nettsidene til skolen som forteller hva legen din skal fylle ut. NAV er ikke noen du må innom før evt legen din sier det.

 

Om du skulle gå på UiA, UiN, UiB, UMB eller UiS så må jeg innrømme at jeg ikke vet svaret på spørsmålet ditt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tilrettelagt eksamen og har hatt det gjennom hele min tid på universitetet. De aller fleste universiteter opererer med diverse skjema som skal lastes ned og printes ut, disse leveres til lege (som skal fylle ut). Her skal lege uttale seg om årsaken til at studenten bør ha tilrettelagt eksamen, og på hvilken måte denne bør tilrettelegges (bruk av PC, bedre stol osv.). Jeg må også fylle inn en begrunnelse for hvorfor jeg har behov for tilrettelagt eksamen. I de tilfellene hvor legen kan stå inne for at denne tilstanden er kronisk, vil du kunne levere en søknad per fakultet, og den skal være gjeldende ut studieløpet, men hvis legen ikke vil skrive under på at dette er kronisk, vil du hele tiden bli nødt til å fornye legeerklæring. Dette innebærer at du må levere en søknad med legeerklæring (rett kopi) og egenerklæring for hver eksamen du tar - med andre ord stress.

 

Det skal nevnes at det ikke var problematisk å få tilrettelagt eksamen for min del (PC), men det var for litt andre grunner enn stygg håndskrift og treghet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...