Gå til innhold

Stilren stasjonær til bildebehandling


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger ny stasjonær PC og innser at jeg ikke lenger kan så mye om data som da jeg var yngre. :ermm:

 

Budsjett: ca. 6000 - ca. 10000

Formål: Surfing, Photoshop, Illustrator, AutoCad, småskala 3D-rendering.

Ønsker: SSD, mye RAM

 

Da PCn kommer til å stå på et veldig synlig sted hadde det vært veldig bra om den var liten, stilren og stillegående, men ytelse må komme først. Dessuten ønsker jeg å kjøpe den ferdigbygd.

 

Noen som har forslag til en PC som tilfredsstiller i hvertfall noen av kravene nevnt ovenfor?

 

Takk på forhånd! :thumbup:

Endret av Jukselapp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha den liten og stilren ville jeg gått for Mini-ITX.

 

For eksempel:

Lian Li PC-Q11B (Sort) (600-700 kr)

Zotac H67ITX-C-E (900-1000 kr)

Intel Core i5 2500 3,3GHz Socket 1155 Box (1400-1500 kr)

Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB (400-600 kr)

Crucial m4 2.5" 64GB (800-900 kr)

Seasonic X-560 560W (900-1000 kr)

 

Totalt: 5000-5700 kr

 

Ville i tillegg sjekket ut hvilke tredjeparts prosessorkjølere som passer til kabinettet og hovedkortet, og kjøpt med den slik. Dette vil gjøre den mye stillere.

 

Edit: Så ikke at du ønsket ferdigbygd før etter at jeg skrev alt dette.

Endret av jenskristian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha den liten og stilren ville jeg gått for Mini-ITX.

 

For eksempel:

Lian Li PC-Q11B (Sort) (600-700 kr)

Zotac H67ITX-C-E (900-1000 kr)

Intel Core i5 2500 3,3GHz Socket 1155 Box (1400-1500 kr)

Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB (400-600 kr)

Crucial m4 2.5" 64GB (800-900 kr)

Seasonic X-560 560W (900-1000 kr)

 

Totalt: 5000-5700 kr

 

Ville i tillegg sjekket ut hvilke tredjeparts prosessorkjølere som passer til kabinettet og hovedkortet, og kjøpt med den slik. Dette vil gjøre den mye stillere.

 

Edit: Så ikke at du ønsket ferdigbygd før etter at jeg skrev alt dette.

 

Hvor vanskelig er det å sette sammen? Og vil dele garantert virke ilag? Og får man plass til både SSD og HDD (som jeg glemte å nevne at jeg også vil ha) Likte kabinettet og prisen :cool:

Endret av Jukselapp
Lenke til kommentar

Å sette sammen en PC er veldig lett så lenge du bruker et par timer og setter deg inn i det på forhånd. Søk etter 'build pc' på YouTube og les brukerveiledningen til hovedkortet så skal nok alt gå fint. Husk å sjekke kompabilitet mellom komponentene (hovedkort, prosessor, ram) før du kjøper. Bør være overkommelig for de fleste så lenge du er tålmodig første gangen du gjør det :)

 

Du vil ha garanti for komponentene hver for seg. Skjer det noe galt må du da selv kunne finne ut hvilket komponent det er noe galt med og sende det tilbake til butikken.

 

Edit:

Jeg har forresten lite erfaring med hva som kreves for å kjøre alle programmene du nevner, så kanskje noen andre kunne komme med tips angående krav til prosessor (og eventuelt eget skjermkort).

Endret av jenskristian
Lenke til kommentar

Hvis vi kun snakker bildebehandling så er det vel strengt tatt overkill, men hvor mye du vil legge i det er på en måte opp til deg. En fornuftig speccet maskin med en 4 kjerners cpu og et moderat skjermkort vil gjøre en helt grei jobb. En SSD vil utgjøre den største forskjellen med tanke på lastetider og browsing i bildemapper så jeg ville nok heller plassert penger der enn i et skjermkort du ikke trenger.

Lenke til kommentar

Viktig å notere seg; Hvis du går for et hovedkort med et Z68 Chipset så kan du i prinsippet droppe grafikkortet med mindre du skal kjøre fler skjermer. Kombiner hovedkortet med en Sandy Bridge i5 2500K eller i7 2600K(hvis du har software som utnytter Hypertreading) CPU så har du "grafikk kortet innebygget i CPU".

 

En mindre SSD for OS disk (størrelsen kommer an på hvor mange programmer du har installer, 80GB klarer seg lenge). Ville valgt en 3GB/s disk da den vil bruke Intel kontroller, mens 6GB/s kortene må bruke en Marvel kontroller.

 

I tillegg ville jeg ha kjøpt en 120GB SSD for "Current projects" hvor du flytter dem til f.eks. en 2TB disk for lagring når du er ferdig med dem (forutsetter at du også har annen backup).

 

2x4GB RAM moduler så du ikke bruker opp RAM sporene med det samme (du driver tross alt med "RAM grådig" arbeid.

 

Da har du en maskin som ikke vil føles "utdatert" før året er omme.

 

Fractal Design R3 kabinettet er stort, men også lydisolert og stilrent. Kan også fåes i Hvit og "Sølv" hvis det passer med møblementet du stiller det ved siden av, og kan derfor være minst like diskret og mer lydløst enn et mini ATX kabinett.

Lenke til kommentar

Vil nok fungere fint den men jeg er generelt skeptisk til branded stasjonære, altså Acer, Packard Bell o.l. da de som regel alltid er skreddersydd til den opprinnelige hardwaren den leveres med og kan derfor være tuklete å oppgradere.

 

Jeg vil si du får en mer fleksibel løsning ved å gå for noe ala den du linket i går fra Komplett, altså en maskin som er basert på standard hardwarekomponenter og ikke en branded løsning.

Velger du å bygge den selv så er det også noen kroner å spare, da står du også mye friere til å spesialsy en løsning som er skissert av Arthon.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Vil nok fungere fint den men jeg er generelt skeptisk til branded stasjonære, altså Acer, Packard Bell o.l. da de som regel alltid er skreddersydd til den opprinnelige hardwaren den leveres med og kan derfor være tuklete å oppgradere.

 

Jeg vil si du får en mer fleksibel løsning ved å gå for noe ala den du linket i går fra Komplett, altså en maskin som er basert på standard hardwarekomponenter og ikke en branded løsning.

Velger du å bygge den selv så er det også noen kroner å spare, da står du også mye friere til å spesialsy en løsning som er skissert av Arthon.

 

Hvordan tror du mulighetene er å senere skifte ut minne (fra 8GB til 16GB) og eventuelt legge til en SSD (på Acern)?

Endret av Jukselapp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...