Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problemer med Sølvkre i leilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har kjørt meg en leilighet for 2 måneder siden og finner sølvkre på soverommet, kjøkkenet. Leiligheten er ikke mer enn 5 år gammel.

 

Våtromsrapport e.t.c. viste ingen indikasjoner på noen ting som helst.

 

Hvordan får jeg fjernet disse dyrene? Samt er tidligere eier ansvarlig ?

 

Type forsikring som dekker slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får jeg fjernet disse dyrene? Samt er tidligere eier ansvarlig ?

 

Type forsikring som dekker slikt?

 

Siden du snakker om forsikring og ansvar, er det ekstreme mengder?

 

Min erfaring med slike, + edderkopper, er at man fanger dem med egne fingre og kaster dem ut. Så prøver man å finne ut hvor de kan komme inn. Bor man på bakkeplan, holder man inngangsdøra mest mulig lukket. Sjekk tetningslister. Planter som når opp til vinduene beskjæres. Defekt myggnetting i ventiler byttes. Normalt vedlikehold.

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg fjernet disse dyrene? Samt er tidligere eier ansvarlig ?

 

Type forsikring som dekker slikt?

 

Siden du snakker om forsikring og ansvar, er det ekstreme mengder?

 

Min erfaring med slike, + edderkopper, er at man fanger dem med egne fingre og kaster dem ut. Så prøver man å finne ut hvor de kan komme inn. Bor man på bakkeplan, holder man inngangsdøra mest mulig lukket. Sjekk tetningslister. Planter som når opp til vinduene beskjæres. Defekt myggnetting i ventiler byttes. Normalt vedlikehold.

 

Hei,

 

Er ikke ekstreme mengder (Si 15-20 "voksne" dyr fordelt på kjøkken og soverom(i seng blant annet :S), men som oftest har jeg hørt at sølvkre indikerer fuktskader? Samt at når noe slikt "følger" med leiligheten så bør vel noen andre være ansvarlige for det.

 

 

Har lest litt om pellus, mulig jeg må få bestilt noe slikt. Men tenker likevel å ta en sjekk på fukt for å få verifisert om det er fuktskader noen plass, da hjelper det lite med pellus o.l. hvis dette kommer tilbake hele tiden. Hva når jeg skal selge leiligheten en gang i fremtiden?

Lenke til kommentar

Vi hadde sølvkre på et bad og tilstøtende rom uten noe vesentlig fukt. La ut maurkverk kontaktpulver en gang rundt sluket og vips var de borte for godt. Jeg har inntrykk av at de kan overleve i koloni uten at det er spesielt fuktig, og at man bare må bli kvitt kolonien en gang for godt.

Lenke til kommentar

Hei

Når du finner sølvkre er det en indikasjon på at det er fuktig.

Om du får noe igjen på forsikringen kommer ann på hva som sto i rapporten når du kjøpte.

Det er gjerne en tall verdi fra 0 til 3 hvis jeg ikke husker feil. Hvis det sto en ener eller toer er du pr def advart og jeg tror desverre at du skal slite for å få det på forsikringen.

Min datter kjøpte en borettslag leilighet hvor det var sølvkre i stua, det viste seg at det hadde vært en stor og langvarig lekkasje fra vaskemasinen som sto på badet. Dette fikk hun ikke igjen på forsikringen, men hun fikk for skade på tilstøtende rom.

Det var også svartsopp på baksiden av brystpanelen som var i stua.

Prøv å se hvor det er rør i leiligheten da du har mest sannsynlig en lekkasje et sted.

Sølvkre forsvinner når det blir tørt.

 

Jørn E

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Ingen indikasjoner i rapporten.

 

Jørn; brukte du skadedyr firma for å finne fukt/fjerne dyrene?

 

Har ikke funnet noe fukt rundt røyr, heller ingen dyr på bad. Tørket dere leiligheten ut? Hvor lenge?

 

Takker og bukker for svar.

Hei

Nei vi brukte ikke firma.

Dattra mi gikk på en smell kan du si når hun fant ut dette med sopp og sølvkre, så den ble stående en god stund til lufting.

Jeg tok vekk alt som hadde indikasjon på fukt. Vasket så alt et par ganger med soppdreper, før jeg bygde det opp igjen. Fra det som så ut til å være en grei leilighet, endte det med en total rehablitering. Mye jobb men det ble bra til slutt!

Hvor var det du fant sølvkre hen? Hvilke rom?

Håper det går greit for deg/dere ! Så lenge det ikke sto noe i rapporten har du muligens en sjanse for å få dekt noe. Er det borettslag? Hvis det er det hvil de være til hjelp, men ikke gi deg med det første svaret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...