Gå til innhold

Kan cpu være død?


schwenkis

Anbefalte innlegg

Holder på å bygge pc til min mor av noen eldre deler jeg har liggende.

Disse delene er:

 

- Amd Duron 700 Mhz.

- MSI K7T Pro-2

- 768 Mb Ram (pc 133)

- 8 Gig Western Seagate

- Geforce 2 64 Mb

- Windows Xp

 

Satte delene sammen, startet opp maskinen og da hørte jeg et lite "elektrisk smell", å ****** tenkte jeg, men pc'n funka så jeg tenkte ikke mer over det. Dagen etter skulle jeg starte maskina på nytt, men da hengte den seg opp og jeg kom ikke inn i windows.

Tok en titt over hovedkortet og da så jeg at en kondensator(tror det er det det kalles) var svidd.

 

Ok, regnet med at det var hovedkortet som var ødelagt, og fikk tak i et Abit KT7a. Monterer det nye kortet og setter inn alle delene, men da jeg starter pc'n kommer det bare en pipe lyd fra den interne speakeren som varer i ca. 5 sek. før maskina skrur seg av.

 

- Har prøvd å bytte ut alle ram brikkene og prøvd alle ram-slotene

- Har byttet skjermkort

- Har byttet psu

- Har prøvd å starte maskina med kun cpu, psu, ram

- Har prøvd å resete cmos

 

Har ikke fått sjekket om det kan være cpu som er død, da jeg ikke har en ekstra liggende.

 

Prøver forumet som siste utvei, setter stor pris på alle svar, kanskje er det noen der ute som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hadde et liknende problem. den pipingen du beskriver minner om det jeg opplevde. Det var da hk som var ødelagt, trudde det var cpu... Men jeg trur det er cpu som er ødelagt i ditt tilfelle, se om den er svidd, ta av kjølern.

 

Har kikket over cpu, men kan ikke finne noen svi-merker.

Hadde på litt mye kjølepasta fant jeg ut, den var klint ut over cpu'n. Tok noe dasspapir og tørket vekk, men hjalp ikke

Lenke til kommentar
Du vet vel hvilken BIOS du har?

Sjekk http://www.bioscentral.com/ til venstre er det mange "beepcodes" for bios'er.

Ellers, siden du har prøvd det meste er det vel CPU'n :(

 

Vet ikke hvilken bios jeg har da kortet er brukt. Kommer ikke inn i bios heller og skjermen reagerer ikke når jeg skrur på pc'n. Tror ikke det er noen beepcodes, det er bare 5 sek. med et langt pip også skrur maskina seg av

Lenke til kommentar

Sjekk CPUen nøye langs kantane for å sjå om kjerna er knust. Hadde eit tilsvarande problem med ein PC eg bygde av gamle deler. Starta fint opp og virka som den skulle. Etter å ha blitt slått av nekta den å starte opp på lang tid. Viste seg at kjernen var knust. Det var knust av ein liten bit på eit hjørne av kjernen. Ikkje lett å sjå, men kan være problemet. Har du lupe eller forstørrelsesglas så bruk det for å sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...