Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

spørsmål vitnemål, poeng osv


Anbefalte innlegg

hei:) jeg er 29 år og har bestemt meg for å søke medisin, men har dårlig snitt og må ta opp ganske mange fag, men klarer ikke helt finne ut av reglene. fint om noen kan svare på noen av spørsmålene mine.

 

jeg går etter 23/5 regelen og må ha studiekompetansefagene (norsk, engelsk, samfunnsfag, historie, samfunnsfag, matematikk) pluss realfagskravene for medisin, som er kjemi 1+2, fysikk1 og matte r1. jeg har full uttelling alderspoeng og har førstegangstjeneste( og folkehøyskole), som jeg forstår blir 8+ 2= 10 tilleggspoeng. opptakskravet høst på medisin i oslo var iår 68,noe som betyr at jeg må satse på å få et snitt på 58 minus realfagspoeng( såvidt jeg forstod max 4 poeng) dvs at jeg må ha et snitt på 54.

 

(hvis noe av det over er feil så rett meg)

spørsmål:

 

1: jeg har en bachelorgrad i sykepleie også , får jeg poeng for den og i tilfelle hvor mye?

2: kan jeg blande karakterer fra reform 94 og kunnskapsløftet?

3: på vitnemålet står det "ikke vurdert" på skriftlig norsk for 3. klasse, kan jeg la denne stå? ( tror det var pga streik) så jeg slipper å ta den eksamenen?

4: jeg har ikke noe bra karakter i engelsk fra gk, men har 6 ere i muntlig og skriftlig fra 5. klasse, kan jeg la disse "erstatte" engelsk fra gk?

6: trenger en ta matte fra grunnkurset som "studiekompetansefag" for å fylle 23/5 reglen hvis man uansett må ha matte r1 for å komme inn på utdanningen?

5: jeg har også `to 6 ere fra bilfag- fag: kan jeg putte disse inn som tillegg til studiekompetansefagene for å heve snittet selv om dette er fra en annen studieretning?

6: jeg har også forkurs for ingeniøren og 2 fy fra videregående med karakter 5 ( hvis det holder mht snittet) , så tror jeg ikke jeg " trenger" å ta vk1- fagene i realfagskravene, kan jeg bare ta vk2- fagene da, sånn at det er den eneste karakteren som står?

 

7: tenkte ta fag over nettstuder på sonans eller bjørknes, er det noen som vet hvem som er best?

 

tusen takk for hjelpen!:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...