Gå til innhold

Intel oppgradering


Anbefalte innlegg

Tenkte å oppgradere pc'en min.

 

Og har kommet frem til denne lista: https://prisguiden.no/liste/126128

 

Har fra før:

 

Corsair TX 650W PSU

Crucial C300 64GB

Onkyo stereo lydkort (PCI)

 

Planen er å kjøre BF3, 3D modellering som Inventor og Solidworks, Dual skjermer og generell TV titting, surfing og filmer o.l.

 

Har planer om å evt kjøpe en til minnepakke hvis det blir behov for 16GB, noe jeg har lest meg frem er lite trolig da jeg har lite planer for video redigering.

 

Hva syns dere om maskinvaren og vil PSUen være tilstrekkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som et greit oppsett dette. Bare vær obs på de RAMbrikkene du har valgt er mye høyere en normale DDR3 brikker pga. de kjølefinnene (som forøvrig er totalt ubrukelige i og med at DDR3 aldri blir mer enn lunken uansett) - og at dette evt. kan komme i konflikt med veldig brede kjølere. Jeg tror ikke den du har valgt er bred nok til at det blir konflikt på de fleste kort, men det er kanskje verdt å sjekke opp i før kjøp.

 

8GB holder veldig veldig lenge. Videoredigering trenger egentlig ikke enormt mye RAM. Det er mer photoshopping i printsize og slike ting som trenger enorme mengder RAM (men selv da kommer du veldig langt med 8). Lurt med 2x4 så er det triviellt å oppgradere senere uansett.

 

Det eneste her er at skjermkortet er bare så som så. Det er godt for sin pris og driver sikkert BF3 så lenge du ikke setter det som krav at du skal ha absolutt alt på maks dog. Skjermkortet er nok det svakeste leddet her sett fra et gamer-PC perspektiv, men om ikke gaming er hoedfokuset ditt er det gjerne "godt nok" uansett. Det er ikke for "svakt" å regne på noen måte tross alt. Jeg anntar at du ikke skal game med flere skjermer samtidig (men bruke sånt for videoredigeringen din og annet arbeid), for i så fall er det nok i minste laget for god ytelse i nyere spill (sånt krever som regel et top-end kort).

 

PSUen vil holde fint til alt dette (ville nok rukket til selv om du gikk for et top-end kort også så lenge det ikke var mer enn 1 kort).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Bedre med kjøleribber enn uten var tanken min, er uansett 2 ukers angrefrist hvis det viser seg at de blir i veien for kjøleren. Så det ordner seg nok.

 

Jeg kommer alltid til å bruke 2 skjermer samtidig, men kun spille på en av dem. Så lenge skjermkortet klarer å kjøre BF3 på 1920x1080 på nær maks / maks med ok FPS så er jeg happy.

 

Lite side spm, dere som gamer, det er vel ingen problem å kjøre spill i windowed mode i dag? (Har ikke spilt siden WOW BC)

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Bedre med kjøleribber enn uten var tanken min, er uansett 2 ukers angrefrist hvis det viser seg at de blir i veien for kjøleren. Så det ordner seg nok.

 

Jeg kommer alltid til å bruke 2 skjermer samtidig, men kun spille på en av dem. Så lenge skjermkortet klarer å kjøre BF3 på 1920x1080 på nær maks / maks med ok FPS så er jeg happy.

 

Lite side spm, dere som gamer, det er vel ingen problem å kjøre spill i windowed mode i dag? (Har ikke spilt siden WOW BC)

 

Det vil nok takle BF3 på "high" tipper jeg fra det jeg har sett. Det kommer jo litt ann på akkurat hvor kresen du er i forhold til framerate selvfølgelig, men jeg tror det vil gi en god opplevelse i spillet. Det er tross alt bare en tier ned fra de beste kortene.

 

windowed mode i spill pleier ikke være noe særlig problem generellt nei - rent fra min erfaring ihvertfall. Vet ikke om det vil inpacte frameraten i spill om du spiller samtidig som du har den andre skjermen aktiv dog. Er jo enkelt å slå av og på ekstra skjermer akkurat for når du spiller i så fall (windowstast+P hurtigtasten er veldig fin).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Skal nok klare meg med litt mindre detaljer hvis FPSen blir for lav.

 

Andre skjermen vil få det meste bli brukt til TV / serier / film / Winamp el. mens jeg spiller. Så går nok bra. AV erfaring så mister man par FPS i windowed mode med eldre spill, men ikke så mye at det er ødeleggende for opplevelsen. Hvis det er likt som før så blir dette bra. :)

 

Bare for å dobbelt sjekke: Amd henger bak Intel? Hvis ja, er det mye i forhold til hvor billigere CPU/MOB er?

Lenke til kommentar

På CPUsiden så vil jeg påstå at AMD henger litt etter i forhold til ytelse ja. Der som AMD har produkter så henger AMD med på å konkurrere med gunstike priser og er faktisk ofte best på ytelse/pris i de lavere segmentene.

 

Desverre har de så og si ingenting å konkurrere med i de høye segmentene. Det finnes ingen likegodt svar fra AMD på Intels 2500K/2600K for eksempel. Det eneste AMD har å skillte med å high-end segmentet er CPUer som har masse kjerner - noe som er litt situasjonellt nyttig.

 

AMD må jeg også påstå er hakket bak på teknologien - ihvertfall produksjonsteknologien. Intel har fantastisk god powergating på sine CPUer nå og gruser AMD når det gjelder strømsparing, spesiellt på idle. De har også et overtak på strømforbruk generellt siden de produserer på lavere nm prosess enn AMD.

 

AMDs nye Bulldozer kommer dog om ikke lenge (den ble noe utsatt i forhold til originale planer) og kan evt. endre ganske på marketssituasjonen - eller ikke. Det er veldig miksede rykter i forhold til Bulldozers ytelsestall, og enda ingen skikkelige tester utført av tredjeparter man kan stole på.

 

Man følger med ryktebørsen på Bulldozer og lekkede nyheter osv. her i denne tråden om du er interessert i å holde deg selv informert:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248333&pid=18104553&st=260entry18104553

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...