Gå til innhold

SSD i MacBook


Anbefalte innlegg

Heihei! Da er tiden inne til å oppgradere MacBooken min, og har bestemt meg for å kjøpe en SSD til min 13-tommer MacBook (Modell laget i midten av 2010).

 

Noen av vennene mine fortalte meg at SSD-disken måtte installeres i samme drev som dvd-spilleren sitter i. Stemmer dette?

 

Hadde vært fint med noen erfaringer rundt dette, og informasjon om hvilken SSD som passer best i MacBooken min og hvordan dette burde monteres.

 

Takk alle forumvenner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det er snakk om at du skal bytte ut den harddisken som sitter i Mac'en med en SSD? Det er så absolutt en egen plass i Mac'en for SSD/HDD så det optiske drevet trenger du ikke å røre.

 

En av de aller beste og raskeste SSD'ene på markedet heter OCZ Vertex 3. Den finnes i modeller helt opp til 250GB. Men om du velger den SSD'en eller en annen ny SSD er det viktig at du sjekker om Mac'en din har SATA 3-porter. Jeg er ikke helt sikker på mid 2010 som du har, men min som er 2011-modell har det. Bruk Google og sjekk det først!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis den bare har SATA2 så kan du kjøpe deg en rimelig disk i Corsair F-serien. Men alle SATA3-disker er kompatible med SATA2 såvidt jeg vet, så er neppe noen krise, du får bare ikke max ytelse for pengene.

 

Pleier å anbefale denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639424 men det finnes altså enda rimeligere disker med samme størrelse som yter litt dårligere for SATA2.

Endret av Nator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste ytelsen du "mister", er noen tall du kan se hvis du benchmarker. I opplevd ytelse er det ingen forskjell, så lenge SSD'en brukes som OS/programdisk.

Det er slik; Man opplever en klar og merkbar forbedring i hurtighet og generell respons, når man går fra snurredisk til SSD. Mellom moderne kvalitets-SSD'er, oppleves det ingen forskjell. Altså untatt når man benchmarker.

 

Skal man ha en SSD til OS og programmer, så velg etter: Kvalitet, pålitelighet og holdbarhet, dernest pris pr. GB. Glem benchmark-tallene.

Og når det gjelder Apple, så er man vel også avhengig av å velge etter hva Apple lar deg få lov til å ha?

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du mister veldig mye om du ikke har SATA 3. Men det kommer jo selvsagt ann på hvor mange lapper du vil legge i SSD. De raskeste SSD'ene som trenger SATA3 for hastigheten koster en god del mere enn de under som også yter veldig bra.

 

Men her er hvordan du sjekker det, jeg har Lion, så det kan se litt annerledes ut om du har Snow Leopard:

 

Eple-logoen øverst til venstre:

 

post-161752-0-76317500-1312241299_thumb.png

 

Trykk mer info:

 

post-161752-0-63152800-1312241301_thumb.png

 

Trykk på "Serial ATA" i menyen til venstre:

 

post-161752-0-65637900-1312241305_thumb.png

 

Om du har Intel 6 Series Chipset, eller om det står oppført hastighet 6 Gbps har du SATA3.

 

 

 

Om du vil ha det raskeste anbefaler jeg OCZ Vertex 3

Lenke til kommentar
NVidia MCP89 AHCI:

 

Leverandør: NVidia

Produkt: MCP89 AHCI

Hastighet: 3 gigabit

Fastsatt hastighet: 1,5 gigabit

Beskrivelse: AHCI Version 1.30 Supported

Ok, så den SSDen som ble anbefalt lenger oppe i tråden burde jeg kjøpe da altså?

Hvordan får jeg forresten lagt inn OSX Lion på den nye disken da? Jeg har jo ikke CD eller noe...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...