Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av high-end headset


To9R

Anbefalte innlegg

Jepp, enda en "hjelp meg" tråd! Siden lyd er vanskelig å beskrive igjennom andmeldelser, videoer osv, så vil jeg heller ha folks subjektive meninger om hvilket headset som passer meg best.

 

Hvorfor kjøpe et nytt headsett?

Mitt gamle headset er en Siberia v2, et headsett som funket bra til spilling og til dels musikk da jeg kjøpte det for et år siden. Nå er det ikke like pent lenger. USB adapteret er ødelagt, bøylen er løs (festet med teip, men ubehagelig) og jeg mistenker at det er et problem med jack-kabelen. På maks volum så er lyden OK i motsetning til før da jeg måtte skru ned lyden for å få et behagelig volum. På tide å kjøpe nytt headsett ja, og når jeg først skal gjøre det så vil jeg kjøpe et skikkelig godt et.

 

Pris?

Rundt 3000kr maks. Hvis jeg må investere i annet utstyr for å få best lydopplevelse, ta hensyn til dette.

 

Bruk?

Musikk er det aller viktigste. Skal også brukes til litt spilling, men spiller ikke mange kompetitive spill der det er viktig å høre fienden. Et par filmer og en tv serie sesong i uken er heller ikke uvanlig, men uansett så er det musikken som er prioritert. ALt dette skjer på PCen.

 

Hvilken musikk hører jeg på?

Hører aller mest på alternativ metal, rock og videospillmusikk. Band som System of a Down, Breaking Benjamin, Tool, the Killers, the Strokes m.m, men også veldig mye på alt fra spillverdenen der det kan være alt fra 8-bit til orkester. Etter å ha reflektert over hva jeg synes er bra med denne musikken, så er det vokal og melodi som er viktigest for meg. Høye toner som i "The Moon - Duck Tales" eller de forskrudde vokalene til Strokes gjør at jeg får frysninger nedover ryggen. Så det jeg TROR jeg liker er high-pitched lyder, fengende klare melodier og god vokal. Bassen trenger ikke å være så veldig sterk, men det er viktig at den er klar og at det ikke blir "blåse" lyder.

 

Tileggsutstyr?

Har ikke peiling på dette feltet. Vet bare det at det fins "noe" som heter amper og DACer. Er dette gode investeringer for å få maksimal effekt ut av headsetet?

 

Belønning til dem som svarer er god karma og selvfølelse, og selvføleglig masse creds :)

Endret av To9R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen alternativer som umiddelbart faller meg inn er:

 


  •  
  • Denon AH-D2000
     
  • Audio Technica ATH-M50
     
  • Shure SRH840
     
  • Shure SRH940
     
  • Beyerdynamic DTxx0 Pro
     
  • Ultrasone Pro 900 ($367.13 @ amazon.com)

 

Ingen av de nevnte, kanskje med unntak av Ultrasone- og Shure-hodetelefonen(e), er kjent for å være spesielt avhengig av (god) forsterkning.

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Jeg har lest en del om Denon headsettet og det virker som om den har en utrolig bass, men at den har et litt recessivt midjeparti innenfor lyd. Det virker ikke som om dette er headsettet for meg, men hva vet vel jeg? Noe nsom har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar

Hørt at ATHene er gode headset, men at Denon visst nok skal være bedre. Hvordan er Shure srh940? Har lest mye godt om dem, og så er de veldig billige også.

 

Hvilket headset vil dere si er morsomst å høre på under 3000 grensa?

Lenke til kommentar

Har ikke mulighet til å prøve før jeg kjøper siden nærmeste by er Molde. Hvordan er Denon på skilling mellom instrument? Får man med etui eller bæreveske?

 

Ser at Shure srh940 er mye billigere, men hvordan er lyden sammenlignet med Denon?

Lenke til kommentar

"Soundstage", som (om jeg har forstått det korrekt) er evnen til bl.a. adskillelse av instrumenter i rommet, er ganske bra på D2000, men kan ikke konkurrere med den åpne AKG K701. D2000 er jo som du sikkert er klar over en (semi)lukket hodetelefon, og vil pga. denne fysiske begrensningen ikke kunne tilby like stor "soundstage" som åpne.

 

Det eneste som følger med AH-D2000 er en nokså kjip plastinnpakning - altså ikke noe fancy - verken oppbevaringsboks eller bæreveske.

 

Jeg er ikke familiær med lyd(signaturen) fra Shures modeller, og kan således ikke sammenholde med Denon. Imidlertid ledet et raskt søk på Google meg til denne diskusjonen om Shure SRH840 vs AH-D2000.

Lenke til kommentar

Har ikke mulighet til å prøve før jeg kjøper siden nærmeste by er Molde. Hvordan er Denon på skilling mellom instrument? Får man med etui eller bæreveske?

 

Ser at Shure srh940 er mye billigere, men hvordan er lyden sammenlignet med Denon?

 

Jeg har et sett SRH-940 og har brukt det en del på musikklytting fra ipod i sommer. Har ikke erfaring med Denon`en, min referanse er Beyerdynamic DT990 pro. Lyden opplever jeg som veldig oppløst, sammenlignet med Beyer`ne. Den skiller veldig godt på forskjellig type instrumenter og egenskaper ved stemmer. Lyden oppleves som "nøytral", og mye mer åpen enn Beyer`ne. Veldig nøytral bass, den har absolutt ingen "loudness-effekt", som jeg opplever Beyer`ne har. Kan lytte på Shure`ne lenge av gangen, opplever ikke tretthet. Shure`ne er nærmest avhengighetsskapende, får bare lyst til å sitte og høre på musikk.

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på vevet, og lest en del påstander om at bassen i denonen kan overumple midtseksjonen litt. Noen som har erfaring med dette? Tror kanskje ikke dette er headsettet for meg likevel, siden jeg leter etter noe som kan gi "krystallklar" lyd. Et headset som gjør gitarhyl, fiolin og andre lyse lyder til en "Wow, dette var nydelig" opplevelse.

 

Zardos: Shurene virket veldig interessant, og jeg tror det er den og en forsterker jeg vil gå for hvis det ikke er et headset som oppfyller kravene over noe bedre. Men kan lyden være litt nøytral, eller er det "wow" opplevelser å finne?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på om kanskje du også bør vurdere/se på modeller fra Grado.

 

De skal angivelig (jeg buker det ordet siden jeg ikke har noen noe fra Grado selv) være riktig god på instrumentdrevet musikk, og da især musikk med mye strenginstrumenter.

 

De norske prisene for Grado er jo helt latterlig sammenliknet med det amerikanske prisnivået, og det blir vel i så måte aktuelt å importere selv eller ev. se på Worldstore.no, som importerer for deg til amerikansk pris + MVA + frakt + noe fortjenste. :hmm:

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg skal prøve Grado. Har hørt mye positivt om de når det gjelder rock/metal, men har også hørt klager på at bassen er rar. For meg så virker det som om det er en elsk/hat serie, så er kanskje litt risikabelt å gamble.

 

Kan noen bekrefte dette? Er mest sannsynelig nå for at jeg går for Shure srh940 + en fiio e7.

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på vevet, og lest en del påstander om at bassen i denonen kan overumple midtseksjonen litt. Noen som har erfaring med dette? Tror kanskje ikke dette er headsettet for meg likevel, siden jeg leter etter noe som kan gi "krystallklar" lyd. Et headset som gjør gitarhyl, fiolin og andre lyse lyder til en "Wow, dette var nydelig" opplevelse.

 

Zardos: Shurene virket veldig interessant, og jeg tror det er den og en forsterker jeg vil gå for hvis det ikke er et headset som oppfyller kravene over noe bedre. Men kan lyden være litt nøytral, eller er det "wow" opplevelser å finne?

 

To9R: jeg har etter hvert funnet frem til at jeg liker ganske nøytral lyd, dvs. så "ufarget" så mulig slik at innspillingen trer best mulig frem. Dette er ett lydideal blant mange. Smak og behag. Det du kaller wow-opplevelse tolker jeg for egen del å ha en så oppløst og nøytral presentasjon av musikken som mulig.

Wow-faktoren vil jeg på disse hodetlf. først og fremst finne på særlig akustisk orientert musikk og på klassisk, og musikk hvor stemmer er i fokus. Magien trer frem i opplevelsen av å komme tett på utøver/sanger. Instrumentseparasjonen er formidabel.

Hodetlf. funker også veldig bra på gitarbasert rock/pop. Likevel vil jeg tro at en del vil finne Shure SRH-940 litt for tynne i bassen på rock eller techno/electronica, slik at det blir for lite "moro". Bassgjengivelsen er absolutt til stede, men her er det ikke overflødig fett. Slik sett er det fint å ha flere headsets, slik at en kan bytte på på forskjellig type musikk. Hvis markert bass er viktig for deg bør du se på noe annet. Hvis du er i tvil bør du teste ut SRH-940`ene før du handler, hvis du har mulighet.

 

SRH-940 blomstrer med god forsterker, selv om de duger helt fint med en ipod. Jeg bruker en kombinert DAC og hodetlf. forsterker (RME ADI-2) når jeg sitter og lytter i stua.

 

NB! I innlegget mitt over om hodetlf. referanse skriver jeg Beyerdynamic 990 Pro. Det skal selvsagt være 770 Pro. Jeg kjenner dessverre ikke 990`ene.

Endret av Zardoz
Lenke til kommentar

Da er det klart. Shure srh940 er veien å gå. Wow-faktoren du beskriver er nærmest akkurat det jeg har lett etter. Hører mest på metal og rock der stemmen er viktigest, sånn som SOAD og Tool. Er veldig kresen på elektronisk musikk, noe som fører til at jeg bare hører på en håndfull av disse, og de jeg hører på inneholder mye "beeps" og melodi, ikke de derre "dunk, dunk, dunk, dunk" greiene :)

Lenke til kommentar

Da er det klart. Shure srh940 er veien å gå. Wow-faktoren du beskriver er nærmest akkurat det jeg har lett etter. Hører mest på metal og rock der stemmen er viktigest, sånn som SOAD og Tool. Er veldig kresen på elektronisk musikk, noe som fører til at jeg bare hører på en håndfull av disse, og de jeg hører på inneholder mye "beeps" og melodi, ikke de derre "dunk, dunk, dunk, dunk" greiene :)

 

Ønsker deg lykke til i valget og håper du blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Tror det ligger en AKG 701 brukt ute på finn.no (bare så det er sagt så er det ikke jeg som er selger). Om du er villig til å betale opp til 3000,- så tror jeg at det var det selgeren skulle ha for den.

 

Vet ikke hvordan de klokkene er i forhold til de øvrige som nevnes i tråden her, men 701 klokkene blir ofte (ble iallefall) brukt som referanse klokker i mange tester.

Lenke til kommentar

Tror det ligger en AKG 701 brukt ute på finn.no (bare så det er sagt så er det ikke jeg som er selger). Om du er villig til å betale opp til 3000,- så tror jeg at det var det selgeren skulle ha for den.

 

Vet ikke hvordan de klokkene er i forhold til de øvrige som nevnes i tråden her, men 701 klokkene blir ofte (ble iallefall) brukt som referanse klokker i mange tester.

 

Man må være oppmerksom på at dette er klokker som er særdeles kresne/kravstore når det kommer til forsterkning, og som således krever en (kraftig) hodetelefonforsterker, i motsetning til alle de andre klokkene som er nevnt hittil i diskusjonen.

 

Må forresten få nevnt at 3000 for K 701, brukt eller ei, er en helt latterlig høy pris etter min mening.

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...