Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av internett leverandør


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal flytte snart til en leilighet hvor vi må bestille internett og tv selv. Har snakket litt med Nextgentel og det virker lovende.

Jeg får 30/5 for kr 399kr pr mnd. Noen som har erfaringer med Nextgentel osv? Har hørt litt dårlige rykter om at dem ikke lover hastighetene som man bestiller. Er det evt noen andre internett leverandører som dere anbefaler?

 

Har i dag hjemme Telenor med VDSL 25/5 og er fornøyd. Men trenger en leverandør hvor dem kan tilby internett og TV i samme pakke.

 

Mvh Gattuso

Endret av gattuso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Nextgentel siden NGT startet med ADSL. Jeg vil si at når det gjelder internett så bør du gå der du får mest for pengene. Tekniske problemer kan oppstå ved alle leverandører, så det er du aldri 100% sikret mot uansett.

 

Når det gjelder folk som sier at xxxx leverandør ikke gir riktig hastighet så er det som regel bare misforståelser eller tekniske problemer på eget LAN som det er snakk om. Det eneste du bør være litt obs på er du sjekker etter instalasjonen av du får røfft sett den hastigheten du har betalt for - da dette er noe som ofte ikke sjekkes i etterkant av installasjonen fra ISPs side. (www.tptest.se)

 

Hvis du sier "ikke lover hastighetene dem leverer" og med det mener at hastigeter ikke garaneres så er det tilfellet for alle laverandører. Det vil si - din fysiske linje kan bare håndtere X antallMbit i praksis. Hvor mange Mbit kan man bare gjette seg til røfft basert på kapaks-data og linjelengde før linen er montert opp. Dersom da du bestiller f.eks. 50Mbit og linjen viser seg å være dårligere enn estimert i praksis og bare kan levere 40Mbit, så er det lite som kan gjøres med dette bortsett fa å regulere ned abbonementet til å gjenspeile den hastgigheten du faktisk er i stand til å få - noe som ISPene normalt da gjør helt gratis bare du informerer dem om problemet. Unntaket er naturligvis om det er så store forskjeller mellom forventet og praksis hastighet at man mistenker en teknisk feil - i hvilket tilfelle dette rapporteres til ISP snarest for en løsning.

 

En snakk med noen på teknsik som kan evaluere linjen din før du bestiller vil gi deg en relativt god idè om hva din maksimale linjekapasitet vil være. I og med at du har 25/5 fra Telenor nå så vil du få garantert så mye ihvertfall, gitt at NGT leverer fra samme sentral (som er mest vanlig). Hvis du bare har snakket med en selger så langt så kan disse ofte være over-optimistiske i forhold slike data (spesiellt telemarketing folk som gjerne prøver å selge deg det raskeste de kan tilby uten å se om du faktisk har noe håp om å nå det i praksis). Ta som sagt en samtale med en teknisk konsulent så får du et noenlunde realistisk bilde om hva som kan forventes.

 

TV får du hos Nextgentel, men det er litt smak og behag om deres utvalg dekker dine behov. Du må også være obs på at NextTV også vil spise opp noe av dem maksimalt mulige tekniske hastigheten på linjen. Dette vil komme på toppen av den hastighgeten som du betaler for selve linjen dog - men dersom for eksempel linjen din faktisk bare klarer akkurat 30Mbit, så kunne du i værste tilfelle enda opp med å gå litt ned i maks hastighet (da NextTV vil kreve 8-10Mbit på toppen av det internettlinjen din skal ha). Det hadde vært nyttig å vite litt mer om dine kapaks-data for å si noe mer om saken. Er du noenlunde nær sentralen vil det være null problem.

 

Jeg har vært vel fornøyd som NGT kunde helt siden starten som sagt, og har ingen problemer med å annbefale dem. Jeg er dog typen som skjeldent har hatt noe behov for å kontakte dem anngående problemer ved mindre det har vært driftsfeil som har vært utenfor min kontroll å fikse (hvilket det har vært veldig få av i forhold til hvor mange år jeg har hatt linjen - men slikt avhenger mere av linjen og sentralen din enn teleoperatøren som regel).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for lang og interresant svar :)

 

Når det gjelder Tv via nextgentel, så går dette via bredbåndet? Vil det ta mye av linja? Er det slik at det sendingene på tven kan lagge dersom vi bruker mye av nettet?

 

TVen går via bredbåndet ja. Det settes opp en egen logisk forbindelse med reservert båndbredde for NextTV. Dermed skal det veldig mye til før du klarer å påvirke NextTV sin del av forbindelsen med det du gjør på den vanlige delen av nettforbindelsen som du bruker selv. Det er nok fremdeles mulig å kunne knele ruteren hvis du virkelig prøver, men så langt jeg vet fungerer denne løsningen bra. Det er diverse decongestion protokoller og annet sånt som jobber i bakgrunnen i ruteren og TVadapteren for å nettop unngå slike problemer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...