Gå til innhold

johannes92 bygger ny PC


Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestemt meg for å bygge ny PC, da den gamle har gått ut på dato.

Som 13-åring bygde jeg meg en datamaskin som var av det sykeste på den tiden (ikke at det er så veldig lenge siden)

og skal utifra mine gamle kunnskaper bygge meg en helt ny en.

 

Når jeg skal bestille deler vil jeg konsekvent bruke komplett.no som leverandør av deler til min PC.

Jeg skal ikke bygge kabinett fra bunnen av, det har jeg planer om å gjøre senere.

Sist jeg bygde brukte jeg et plexiglass-kabinett (hele kassa var av plexiglass..), som ble sinnsykt støvete,

så det er ikke aktuelt denne gangen. Jeg skal bruke et In-Win Dragon Rider Big Tower kabinett.

Jeg velger å bruke en ekstra stor kasse for å få ekstra god plass når jeg begynner

med byggingen, da jeg har erfaring fra tidligere bygging med ekstremt trange kabinett.

 

PC-en vil bli bygget for bruk til gaming, så om du er interessert i å bygge en gaming-PC selv så er det bare å følge med!

 

Håper på å få brukt denne tråden flittig utover, og oppdaterer så snart delene kommer i posten :D

Endret av johannes92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

På'n igjen.

 

Da var det på'n igjen med prosjektet, da det ser ut til at jeg kan holde takt med budsjettet.

Det er bare å se bort fra de gamle oppdateringene, da jeg allerede har bestilt noen av delene, og det ble ikke de jeg hadde tenkt.

 

Det nye kabinettet ble Fractal Design Define XL Black Pearl. Har fått dette i posten nå, men ettersom at jeg ikke har kamera tilgjengelig for tiden så blir det bilder litt senere. Det er et stort og flott kabinett. Veldig stilrent :)

 

Har også fått hovedkortet, og valget falt på Asus Sabertooth P67. Etter å ha lest en del anmeldelser og lignende på nett, fant jeg ut at utifra pris og ytelse var dette det beste i sin klasse om man skal ha 1155 socket. Det passer ihvertfall utmerket for min del.

 

Når det er nevnt, så faller valget for denne gang på en prosessor fra Intel. Er fortsatt usikker på om det blir i5-2500K eller i7-2600K. Har lest litt om dette, og sett at de har stort sett samme ytelse, men i7 egner seg bedre om man skal drive med bilde- og videoredigering.

 

Har allerede installert hovedkortet i kabinettet. Det kommer som sagt bilder så snart jeg får et kamera for hånden igjen.

 

 

Må si det er godt å endelig være igang igjen. Beklager det lange oppholdet, men det kommer nok et langt innlegg med bilder av kabinettet og hovedkortet om ikke lenge!

 

Kommenter prosjektet her

Endret av johannes92
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

UPDATEKabinett, HK, PSU, RAM

 

Da er mange av delene installert i kabinettet, så her kommer noen bilder.

 

IMG_4442.jpg

 

Har satt inn hovedkortet og fått på plass det meste av kabler o.l. Må bare beklage det litt uklare bilde. Nederst til venstre kan dere se strømforsyningen, som forøvrig er en jeg kjøpte på tilbud fra komplett.no. Det er en Silver Power SP-SS750M. Til høyre for hovedkortet skal det også være en HDD-bracket, men den tok jeg ut for at det skal bli lettere å jobbe, men skal sette den inn igjen snart.

 

IMG_4441.jpg

 

16GB RAM. 4 brikker på 4 gb, med en hastighet på 1600Mhz. Grunnen til at jeg kjøpte to pakker på 8 GB hver er fordi det var på tilbud den dagen jeg bestilte strømforsyningen :cool:

 

IMG_4446.jpg

 

Her er baksiden av kabinettet. Gode muligheter for cable management, så det blir god flyt av luft inne i kabinettet. Til høyre på bilde ser dere en liten bryter, dette er viftestyringen til de tre medfølgende viftene i kabinettet.

 

Kabelen som skal kobles til hovedkortet for å gi strøm til prosessoren var cirka 3-4 cm for kort, så må bestille en forlenger på komplett. Venter bare på lønning nå, så blir det forhåpentligvis prosessor, skjermkort og harddisk (kanskje en SSD og? :roll: ).

 

Kommenter prosjektet her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...