objorkum Skrevet 2. august 2003 Skrevet 2. august 2003 1) Hvordan kan jeg begrenese hvor mange megabyte/gigabyte/bytes osv en bruker skal kunne ha i sitt /home directory? 2) Hvordan kan jeg begrense antall prosesser brukeren kan kjøre?
iDude Skrevet 2. august 2003 Skrevet 2. august 2003 1) Hvordan kan jeg begrenese hvor mange megabyte/gigabyte/bytes osv en bruker skal kunne ha i sitt /home directory? Prøv med quota. Man quota 2) Hvordan kan jeg begrense antall prosesser brukeren kan kjøre? Mulig du kan sette det med "ulimit" kommandoen. "man bash"
Egil.B Skrevet 2. august 2003 Skrevet 2. august 2003 1) Sålenge quota support er kompilert inn i kernelen din kan du begrense plassen til hver enkelt bruker. Da må du mounte /home med 'usrquota'-opsjonen. Programmet som brukes til å fikse på limitene kalles repquota. repquota -a -gir deg en tabell over begrensningene. edquota 'bruker' -lar deg justere begrensningene til gitt bruker. edquota -p 'bruker1' 'bruker2' -kopierer settingsene fra bruker1 til bruker2 2) 'ulimit' brukes til å begrense antal prosesser brukere kan ha. Den brukes ved ulimit -u 'antall'
Harkonnen Skrevet 2. august 2003 Skrevet 2. august 2003 Du kan også legge inn Gr sec slik brukere bare kan se sine egne prosseser og begrense antall prosseser og generelt sett øke sikkerheten.
objorkum Skrevet 3. august 2003 Forfatter Skrevet 3. august 2003 gå til /etc/security/limits.confse dewr Herlig! Der var det endel ja! I selve security mappen var chroot.conf f.eks også. Veldig enkelt oppsett av chroot. Men jeg hakke fått testa det siden jeg ikke har lyst til å restarte serveren nå. Kan jeg gjøre slik at endringene trer i kraft uten å restarte serveren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå