Gå til innhold

Redigeringsforslag


Anbefalte innlegg

Her kommer jeg med et litt kontroversielt forslag :)

Kunne det ikke vært mulig å velge et alternativ, der jeg gir de som ser på bildet mitt lov til å dra bildet mitt inn i PS eller andre redigeringsprogram, og så komme med eventueller forslag til redigering og crop. Og så legge ut dette forslaget i en kommentar. Denne mulighetten har vi jo når vi kommenterer i Forumet.

 

Jeg vet at det er noen som absolutt IKKE vil tilate dette, derfor må de som synes at dette er greit, aktivt gi tilatelse til dette.

 

Personlig ville jeg satt stor pris på om noen gjorde dette med bildene mine. Det er ofte lettere å vise rent konkret hva en tenker på som alternativ, heller en å prøve å forklare det.

 

En annen ting vi kan bruke denne muligheten med å legge ut bilder i kommentarfeltet er at vi kan legge ut flere alternativer av våre egne bilder. (ettersom dette er blitt etterspurt)

 

Bare som et eksempel. Et alternativt crop på bildet jeg la ut i går

post-251400-0-90822500-1311321223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi planlegger å benytte oss av creative commons lisens-systemet, der brukeren kan velge en lisens som skal gjelde for bildet sitt. Standardvalget vil være strengeste modell, ingen tillatelser. Så kan man velge mere liberale lisenser om en føler for det.

Høres bra ut! :thumbup:

Lenke til kommentar

Her kommer jeg med et litt kontroversielt forslag :)

Kunne det ikke vært mulig å velge et alternativ, der jeg gir de som ser på bildet mitt lov til å dra bildet mitt inn i PS eller andre redigeringsprogram, og så komme med eventueller forslag til redigering og crop. Og så legge ut dette forslaget i en kommentar. Denne mulighetten har vi jo når vi kommenterer i Forumet.

 

Jeg vet at det er noen som absolutt IKKE vil tilate dette, derfor må de som synes at dette er greit, aktivt gi tilatelse til dette.

 

Personlig ville jeg satt stor pris på om noen gjorde dette med bildene mine. Det er ofte lettere å vise rent konkret hva en tenker på som alternativ, heller en å prøve å forklare det.

 

En annen ting vi kan bruke denne muligheten med å legge ut bilder i kommentarfeltet er at vi kan legge ut flere alternativer av våre egne bilder. (ettersom dette er blitt etterspurt)

 

Bare som et eksempel. Et alternativt crop på bildet jeg la ut i går

 

Det er sikkert meg du tenker på når du sier at noen absolutt IKKE ville tillate dette.

Jeg sa nei ved et par anledninger på digit, fordi jeg så bilder ble tatt inn og påført ekstrem etterbehandling, f. eks tonemapping ( noen kaller det HDR) eller annen filtrering. Jeg har ikke noe i mot at man gjør det på sine bilder, men det var uttrykk jeg ikke ønsket på mine. For meg ble det radbrekking fremfor forbedring. Da syns jeg det var bedre at fotografen gikk ut og tok sine egne bilder og radbrakk dem.

 

Spør man på forhånd og i tillegg gir en forklaring på hva man vil gjøre, blir det opp til hver enkelt.

 

Nå vet jeg ikke hva det Terje skriver om innebærer. Det har tidligere kommet forslagg om å få samme redigeringsmuligheter som fotosight har i dag. Det syns jeg er et godt forslag. Spesielt det med cropping, det syns jeg er ekstremt vanskelig...å få det beste utsnittet, mener jeg.

Lenke til kommentar

Posting av alternative redigeringer har vært brukt endel i bildekritikken på akam, gjerne med beskjed om at det fjernes fort dersom fotografen ikke liker det, eller etter at fotografen har nevnt det som en mulighet i postingen. Et bilde som illustrerer en kronglete forklaring kan være verdt mye, og jeg synes det er greit at folk gjør hårreisende ting med mine bilder, men har full forståelse for at andre ser veldig anderledes på det. :yes:

 

Lisens er ikke så dumt, men jeg synes i grunnen at man bør kunne poste bildet med en full ©pyright og allikevel eksplisitt gi tillatelse/lisens til å laste ned, redigere og poste redigeringsforslag i tråden. Denne tillatelsen gjelder da kun den ene anvendelsen og kun der. Fint om lisensimplementasjonen tar høyde for det.

Lenke til kommentar

 

Det er sikkert meg du tenker på når du sier at noen absolutt IKKE ville tillate dette.

Nei, jeg tenkte ikke på degt :)

Kan ikke huske at du har gitt uttrykk for dette i noen sammenheng.

 

Men jeg husker at det var en som gikk ganske langt med truslere om politi og anmeldelse hvis noen gjorde noe slikt med bildene hans...

Men jeg tror ikke han er aktiv på Digit lenger

 

Ellers mener jeg at dette først og fremst kan fungere som en hjelp for de som er helt nye og uerfarne.

Endret av wasco
Lenke til kommentar

 

Det er sikkert meg du tenker på når du sier at noen absolutt IKKE ville tillate dette.

Nei, jeg tenkte ikke på degt :)

Kan ikke huske at du har gitt uttrykk for dette i noen sammenheng.

 

Men jeg husker at det var en som gikk ganske langt med truslere om politi og anmeldelse hvis noen gjorde noe slikt med bildene hans...

Men jeg tror ikke han er aktiv på Digit lenger

 

Ellers mener jeg at dette først og fremst kan fungere som en hjelp for de som er helt nye og uerfarne.

Vi fikk vel svar av Terje,og støtter forslaget ditt,vil legge til at du Wasco har tillatelse til og bruke mine bilder redigere dei legge ut/vise forslag/Forbedringer osv,det er lærerikt for andre en den som får sitt bilde behandlet og lagt ut på ny,send gjerne dine redigerte forslag på mail til meg og eg vil legge dei ut med din signatur og forklaring til bilde,i dag er behandling en så stor del av fotohobby til mange som trenger rett forståelse og eksempel på hvordan det kan gjøres,ingenting en lærer meir av eksemplets makt!

[email protected]

Kom igjen Wasco vi trenger handling ikke evige diskusjoner selv om dei hører med.

Tor

Lenke til kommentar

 

Kom igjen Wasco vi trenger handling ikke evige diskusjoner selv om dei hører med.

Tor

Jeg er klar for action :new_woot:

Det som kan være, og er en utfordring er at vi sitter på ulike redigeringsprogram.

Hvis det bare er snakk om et forslag til crop, er ikke dette noe problem.

 

Men med en gang vi begynner å snakke om layers, masker osv, begrenser det seg fort til de som har PS.

Men nå finnes det også noe gratisprogram som har både layers og masker, uten at jeg husker hva disse heter.

Lenke til kommentar

 

Kom igjen Wasco vi trenger handling ikke evige diskusjoner selv om dei hører med.

Tor

Jeg er klar for action :new_woot:

Det som kan være, og er en utfordring er at vi sitter på ulike redigeringsprogram.

Hvis det bare er snakk om et forslag til crop, er ikke dette noe problem.

 

Men med en gang vi begynner å snakke om layers, masker osv, begrenser det seg fort til de som har PS.

Men nå finnes det også noe gratisprogram som har både layers og masker, uten at jeg husker hva disse heter.

Tenk ikke på alt det forskjelige,som hos meg vil det synke inn etterhver hos dei fleste,dei som er mindre flinke lærer av dei som kan mye og ser muligheter i sine programer hva dei en måtte ha.

Og vi som er innom PS må og videre,det kan liksom ikke ende her.

Kjør på som du og Jan Erik legg ut linker til gratis programmer derre kommer over.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...