Gå til innhold

Speilrefleks - noe for mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Selv om jeg er glad i å ta bilder, føler jeg at noe "mangler". Sliter med et 5 år gammelt superzoom kamera som absolutt tar gode bilder, men ønsker noe mer. Bruker manuelle innstillinger så interessen for å bruke det er der. Har testet Canon 550D og Nikon D5100 og er imponert over bildekvaliteten. Det jeg ikke liker er prisen med tanke på ekstra objektiver, blitz, enda flere objektiver... dette med tanke på hvor mye det blir brukt (går litt opp og ned). Kan det være at et godt kompaktkamera hadde vært et bedre alternativ for meg?...

Det er ikke pengene som er problemet, men om det er verdt pengene for mitt bruk.

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må tenke nøye igjennom hva du har lyst å satse på. Det trenger absolutt ikke bli dyrt. Se igjennom de bildene du har tatt og studer de du liker best. Studer også andre sine bilder. Hvilket kamerasystem fungerer best til de bildene du liker?

 

Hvis du bare kjøper det du trenger så blir det normalt ikke så dyrt, det er når du kjøper ukritisk det du har lyst på at det blir veldig dyrt. Kjøp et kamera med et godt zoomobjektiv også kjøper du et bra fastobjektiv etterhvert når du finner ut hva som interesserer deg mest. Det vil vanligvis dekke det aller meste.

 

I dag er valgene mange, systemkameraer uten speil, speilrefleks, kompaktkameraer. Det finnes hundrevis å velge mellom. Problemet er å gjøre de rette valgene.

 

Hvis et kompaktkamera gjør at du trenger så er det det beste valget siden det er meget praktisk og billig.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Av de speilrefleks kameraene jeg har sett på liker jeg Nikon D5100 best. Det med tanke på pris, hvor mye det blir brukt o.s.v. Håper dette er et godt førstegangs speilreflekskjøp.

 

Så la oss si jeg kjøper D5100 med standard VR objektiv.

 

Noen forslag til et godt zoomobjektiv og blitz? Gjerne med priser :) .

Lenke til kommentar

Hva slags bilder tar du typisk? Noen tilfeller der speilrefleks har mye for seg:

(i) sport eller annet der hastighet er viktig

(ii) bilder fra mørke omgivelser, innendørs o.l.

(iii) bilder der fokusplanet er smalt

 

For det meste annet gjør gode kompaktkameraer det svært bra.

Lenke til kommentar

Utifra det du skriver, og at du ikke ønsker å legge mye penger i ekstra objektiver og utstyr, vil jeg tro at et godt kompaktkamera kan være et godt alternativ til speilrefleks. Det er nok av de som undervurderer mulighetene, og kvalitetene til kompaktkameraer, og de kan i mange tilfeller være et vel så godt kjøp som et speilreflekskamera.

 

Canon Powershot G12 er et svært avansert kompaktkamera, og Panasonic Lumix DMC-LX5, Fujifilm Finepix X100, Casio Exilim EX-ZR100 og Canon Powershot S95 er de mest populære modellene som florerer på prisguide.no. Leica D-Lux 5, Leica X1, Nikon P7000, Olympus XZ-1, Samsung EX1 og Sigma DP-serie er også noen alternativer myntet for entusiaster.

Kanskje er et superzoom noe for deg, og da kan du vurdere en titt på Panasonic FZ10.

 

Om du ønsker å etterbehandle bildene mye, printe de ut i stor størrelse og henge de på veggen er et speilrefleks et godt alternativ. Dersom du vil leke med bilder i programmer, vise de frem på pc, og printe ut bilder til fotoalbumet ditt kan et kompaktkamera være et bedre alternativ. Mange av dagens kompaktkameraer er såpass avanserte at de har mange funksjoner fra speilreflekskameraer.

 

Avhenger mye av bruken din, og hva du også ønsker å bruke bildene til :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Det går mye i dyr (gjerne i bevegelse) og natur, men også byliv (ikke festliv altså), ferier, turer o.l. Bruker også noe zoom der det trenges. Har savnet bedre lys innendørs ja.

 

Gode utskrifter ut av bildene hadde også vært morro.

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar

Kjøpte meg et Olympus XZ-1 som et "feriesupplement" til min EOS 500 med kit objektivet. Resultatet har blitt at EOSen ligger og samler støv hjemme (i dette forumet er vel det nesten som å banne i kirken :ermm:). Alternativet var å investere i mer optikk, både kostbart og ikke minst upraktisk for min bruk.

 

Jeg justerer lite på innstillinger før jeg skyter (fritids/feriebruk), men foretrekker å skyte uten blitz samt at jeg ville ha et kamera som lagrer JPEG+RAW (importerer kun RAW bildene hvis noe må justeres). Sjekk dpreview hvis du vil se en test av kameraet.

Lenke til kommentar

Besøkte en fotobutikk på Buskerud storsenter i går og fiklet litt på Nikon D5100 igjen. Kan ikke annet enn å si jeg var svært fristet :) . Spurte etter en pakkepris på kameraet med standard 18-55VR linse + et Nikon 55-200 zoomobjektiv. Fikk ikke noe spesielt tilbud (8700,-), men kunne få med et minnekort og en veske. Kan få kamerat litt billigere andre steder (f.eks CDON), men det er jo kjekt å kunne forholde seg til en butikk når man handler fotoutstyr. CDON er 500,- rimeligere på selve kameraet med 18-55VR.

Lenke til kommentar

Synes ikke den prisen var så gale med tanke på at det var en fotobutikk og ikke Lefkjøp eller en .no du var på. I følge Prisjakt.no så kommer du bare 700 kr bedre ut for det samme utstyret som du fikk tilbudt på den fotobutikken, men da uten veske og minnekort. Man kommer fort opp i 700 kr, om ikke mer for veske og minnekort.

Endret av DjIcet
Lenke til kommentar

Absolutt verdt de ekstra kronene for å handle i en butikk der du kan komme tilbake om det skulle være noe. Innen en viss grad selvfølgelig.

 

Ja, helt enig. Pluss den prisen du fikk var veldig bra med tanke på at det var en fysisk butikk og at du i tillegg fikk med både veske og minnekort.

Lenke til kommentar

Etter å ha vurdert deres meninger og anbefalinger, og hva jeg selv har kommer frem til selvsagt, har jeg bestemt meg for å gå for et Nikon D5100. Det vil i første omgang bli kun kameraet med standard objektiv, men mer kommer etter hvert. Vil også kjøpe et Panasonic Lumix DMC-LX5 eller Olympus XZ-1 til kona. Håper dette også er et godt valg ut fra det dere skriver.

 

Takker så mye for all hjelp. Det blir nok flere spørsmål senere :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...