Gå til innhold

Multitask PC til under 10k


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har planer om å investere i en ny pc. Da det er noen år siden sist jeg så på komponenter og slikt tenkte jeg å spørre her for å få litt input.

 

Bruksområder vil være:

- Programmering (Eclipse/IntelliJ/Oxygen XML)

- Design (Photoshop)

- Spill

- Film

- Surfing

 

Jeg liker å gjøre flere ting samtidig, så den børe være kraftig nok til å kjøre spill samtidig som den har Oxygen, Photoshop og 2-3 nettlesere i bakgrunnen.

 

Vil gjerne ha den så stillegående som mulig, uten å gå til noe storinnkjøp av asfaltplater, dyre vifter osv. Det holder at komponentene i seg selv er av den stillegående typen.

 

Budsjettet mitt har jeg satt til 10 000kr, men gjerne under. Mus/tastatur/skjerm ekskludert.

 

 

Disse komponentene har jeg til nå:

 

CPU: Intel Core i5 2500K

 

Skjermkort: ASUS Radeon HD 6870 1GB

 

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67

 

Minne: Kingston DDR3 HyperX 8GB 1600MHz

 

PSU: Corsair HX 650W

 

Kabinett: CoolerMaster CM 690 II

 

HDD1: Corsaid SSD Force Series 3, 60GB

 

HDD2: Seagate Barracuda 7200 rpm 1TB

 

Totalprisen på dette hos komplett er 8220kr, så er litt slingringsmonn.

 

 

Fint om jeg kunne fått noen inspill på disse komponentene, hvordan de passer sammen, og evt hvilke som bør oppgraderes/kan nedgraderes. Noe jeg lurer på er hvor mye jeg kan tjene på en i7 prosessor, evt dyrere/raskere ram, annet skjermkort. Lurer også på om kabinett/komponenter er relativt stillegående.

 

Setter pris på all hjelp.

Endret av lassejl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Har litt kommentarer.

CPU - til ditt bruk bør du gå opp til i7 2600k pga 4 ekstra tråder, eller 4 virtuelle kjerner om du vil.

Skjermkort - Holder til det meste idag så lenge spillingen foregår på en skjerm, vil du ha høyere margin vil jeg anbefale å gå for GTX560 Ti med fabrikkoverklokk, GTX570, 6950 eller 6970.

Kabinett - mtp. på at du vil ha det stillegående, ville jeg heller gått for støyisolerte Fractal Design Define R3, bør ikke være så veldig mye dyrere.

HDD2 - Hadde heller valgt Samsung Spinpoint F3 1TB, denne er kjappere og mer stillegående.

 

Tilslutt vil jeg tro det blir noen hundrelapper billigere om du setter sammen de samme komponentene på Dustinhome.no .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, det er sånn at du får mer når du betaler mer, men på et viss punkt får enn mer enn du egentlig trenger og det er for en gjennomsnittlig gamer på 6850/70 og GTX460.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger.

Har tatt til meg noen av tipsene og endret noen komponenter:

 

CPU: Intel Core i7 2600k

 

Kabinett: Fractal Design Define R3

 

HDD2: Samsung SpinPoint F3 1TB

 

 

Valgte å ikke bytte skjermkort til 6950 fordi det var 500kr dyrere, og jeg spiller heller League of Legends og Diablo enn Crysis.

 

Noen spørsmål som gjenstår er;

 

Hva tjener man på i7 2600K mot i7 2600?

 

Strømforsyningen er relativt dyr kontra andre PSU med samme watt, men hva er det egentlig man betaler for? (Jeg valgte pga anbefalinger på komplett)

 

Samsung SpinPoint HDDen leveres kun med SATA-300, Seagaten leveres med SATA-600, er dette noe som vil være veldig merkbart? Hvor stor er eventuellt støyforskjellen?

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger.

Har tatt til meg noen av tipsene og endret noen komponenter:

 

CPU: Intel Core i7 2600k

 

Kabinett: Fractal Design Define R3

 

HDD2: Samsung SpinPoint F3 1TB

 

 

Valgte å ikke bytte skjermkort til 6950 fordi det var 500kr dyrere, og jeg spiller heller League of Legends og Diablo enn Crysis.

 

Noen spørsmål som gjenstår er;

 

Hva tjener man på i7 2600K mot i7 2600?

 

Strømforsyningen er relativt dyr kontra andre PSU med samme watt, men hva er det egentlig man betaler for? (Jeg valgte pga anbefalinger på komplett)

 

Samsung SpinPoint HDDen leveres kun med SATA-300, Seagaten leveres med SATA-600, er dette noe som vil være veldig merkbart? Hvor stor er eventuellt støyforskjellen?

Demovaren jeg linket til var 141kr dyrere, ikke 500kr dyrere, men jeg ser definitivt logikken din. Sitter og spiller Diablo 2 LOD selv. :D

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

K-versjonen er veldig lett overklokkbar (typisk et trykk i Asus programvaren til hovedkortet).

2600 kan man også overklokke, men på langt nært samme nivå pga. låst multiplier.

 

Når man kjøper strømforsyning betaler man ofte mer for følgende:

Kabel muligheter

Effektivitet

Varmeproduksjon

Garanti

Støy

Reel effekt(HX650 har blitt målt opp mot 750w, mot andre som ofte begynner å slite en god del under oppgitt informasjon)

Stabilitet på linjene

Generell kvalitet på komponenter

 

Samsung Spinpoint F3 er nok enn del hakk hvassere til tross for "kun" sata 2.0/300 , dette er fordi at vanlig snurredisker idag er på langt nær å nå den maksimale hastigheten som Sata 2.0 har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Btw, så trekker oppsettet som er satt opp her kanskje 300w ved full load, så 650w powersupply er litt overkill. ;)

Bare og finne en billigere og svakere, men ellers like bra PSU det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...