Gå til innhold

Hvor stor båt kan man ha på slep?


Anbefalte innlegg

post-184499-0-84391400-1311080342_thumb.jpg

 

 

 

Hei Vi er en familie som har en Viksund Goldfish 31 med 125hk volvopenta, som vi kjøpte i fjor. I går var vi å kjøpte oss en slepejolle, en askeladden 9 fot. Men det store sjokket for meg kom da jeg gikk om bord, den føltes ustø og som en balje i sjøen. I min ungdom hadde jeg en GH10, den var mye bedre i sjøen, stabil og sikker å være i. Jeg trodde denne 9 foteren var i samme katogori, men der tok jeg feil.

 

 

Vi trenger noe større, men hvor stor båt kan jeg ha på slep uten at belastning blir for stor??. Det vi skal bruke denne jollen/båten til, er å ha den med oss ut i kjærgården, til rekreasjon, som lyse etter krabbe, fiske om kveldene og til å farte langs strender og svaberg, hvor Goldfishen blir som utgangspunkt, godt fortøyd i en vik.

 

Det som ble mitt dilemma, var slepejolle tester på nettet, hvor ingen av jollene var over 9 fot, og hvor askeladden var den største jolla i testen, og ingen av disse testene ga noe klart svar på om det var mulig med større båt på slep. Men kan man ha større båter på slep uten å oppleve store problemer underveis, og hvilke båter er å anbefale??.

 

For oss hadde helst 14 fot vært det optimale, hvor 2 voksene og 3 barn kan være ombord uten fare for å gå rundt.

 

Vi ferierer slik at vi er i den nære kjærgården innaskjærs, vi har noen faste plasser vi bruker å ankre opp, og liker å være. Vi bryr oss lite om stor fart, så hovedbåten trenger ikke overstige 10 knop under slep for vår del.

 

Håper det er noen der ute, med gode tips eller som har ærfaring med båt på slep, feriering ute i skjærgården og hvilke størrelse på båt nr 2 som skal til for at ferien skal bli perfekt.På forhånd takk :)

Endret av HvorforD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg gått for en Hasle SummerFun, eller en River 350 XR med enten 9,9 eller 15 hk på hekken. Begge båtene er helt utrolig stabile, og nesten umulig å kantre/velte. En voksen kan stå på ripa uten at de velter, det sier litt.

 

Disse båtene er rotasjonsstøpte, og har flat bunn.

 

Anbefaler å lese http://riverboats.no/modeller/river-350.asp og http://www.arnehasle.no/informasjon/summerfun-jolle .

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg mener at en river er beveger seg som en flytebrygge i vannet og det er liten plass til alle.

Kanskje Pioner maxi med 9,9 (2takt) passer bedre for dere, selv om den er 13(?) fot lang.

Uansett det viktigste når man sleper en båt er og ha et veldig langt slep 15++ med masse strekk avlastere for å unngå rykk og napp.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt noen av de River, Hasle eller Pioneer båtene som er nevnt her for å bruke som slepejolle pga at de er alle hardplast. Et av de aller viktigste punktene etter min mening er at slepejolla er oppblåsbar slik at den er myk og fint kan dulte borti ens egen og også andres båter uten å lage skader.

 

Dette er viktig ikke bare når du skal legge inntil båten for å gå i eller ut, men også når du får behov for å rygge. Skal du inn i trange farvann eller legge til brygge så er det bare å trekke inn tauet til jolla såpass at det ikke er langt nok til å rekke ned i propellen og så kan du bare rygge og manøvrere som du vil så lenge du har litt plass rundt deg.

 

I tillegg er det veldig greit å kunne ta den ombord og feks binde den frampå dekk eller til og med slippe ut lufta og pakke den ned om du skal kjøre noen strekk i dårlig vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...