Gå til innhold

ny programmeringspc


Anbefalte innlegg

jepp...skal ikke brukes til noe spill whatsoever, kun til office/programmering/utvikling. kanskje noe tegning i photoshop.

 

følgende er valgt:

 

Coolermaster ATC-201-SX 2 kabinett

Thermaltake 400Watt psu

Abit IC7-G mobo

P4 2,8 800MHz FSB

Geil Golden Dragon PC3200 CL 2

Western Digital Raptor 10k rpm s-ata 36,7GB

Matrox Millenium P750 skjermkort.

 

jeg har lydkort, dvd-spiller (skal kjøpe plextor 8x dvd-brenneren når den kommer), skjerm, tastatur og mus. har en annen pc som skal kjøre som ftp-, web- og databaseserver, så den får all diskplassen, regner med at jeg ikke trenger mere her.

 

kommer til å utvide med 1GB ram til, men det får jeg gjøre på neste lønning.

 

noen som har noen innvendinger/forslag ang dette oppsettet? er ganske usikker på skjermkortet og ramen. vet at det kommer nytt abit hovedkort nå, er det kanskje verdt å vente på det?

 

kos :p

veggiss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal programmere 100% så er 3 ting viktig;

a) rask disk

B) MASSE memory

c) CPU som er rå på integer kalkulasjoner (ikke noe poeng med råeste x87, SSEx elns)

 

Jeg programmerer på fulltid og det å vente på compiling er noe av det kjedeligste i verden...

 

Hvis du ikke MÅ ha P4 ville jeg gått for en AMD cpu p.g.a. bedre integer ytelse + at du kunne velge et nForce2 HK med IGP(onboard skjermkort). Da hadde du hatt et billig skjermkort som holder massevis til programmering, til og med om du skal progge pittelitt 3D faktisk. Og så kan du putte i nytt skjermkort senere om du har behov.

 

Har ikke noen erfaring med raptor'en, men virker som knall disk til å sope inn .h-filer fra :)

Hvor mye memory har du tenkt på, du har ikke spec'et det, bare +1GB later.

Jeg har 1GB her hjemme og har 512 MB på jobb, holder i massevis med 1GB, 512 er bra nok, men mer minne free til OS cache er jo bedre -> mindre diskaccess under compile.

Lenke til kommentar

er totalt uenig med johneinar. Så lenge pcen er ny, så burde den duge til det meste av programmering. Eneste som er verdt å cashe ut for er mer skjerm. dual eller trippel. får aldri nok plass til diverse vinduer :(

pluss det er fint å kunne irce om progginga er kjedelig :wink:

Lenke til kommentar

Var bare et forslag med AMD, er greit med P4 oxo, selv om den har lavere int speed enn AMD (int speed er det viktigste når du compiler). Hovedgrunnen til AMD forslaget var greit nok onboard skjermkort for å spare penger. Men siden du vil ha dual-DVI så finnes det nok ikke.

 

Jeg har Gainward sitt GF4 4600 med dual dvi. Var kongekort i sin tid.. Holder mer en nok for meg ennå. Trenger ikke noe mer for å drive rundt med plain 2D.

 

Matrox'en du har valgt har jo knall bildekvalitet og sammen med DVI-tilkobling og en bra LCD vil det vel være det beste du får til en fornuftig pris.

 

Skjerm-messig så finnes det ikke nok skjermplass. Så dual-head er et must. Jeg vurderer å shelle ut for en ny LCD, bare at jeg må opp i 21" for å få høy nok oppløsning (1600x1200), og da begynner prisen å bli litt vel stiv. Hvilke to skjermer du har tenkt å bruke?

 

Og hvis du tror at mer enn 1GB RAM er nødvendig for å drive med programmering så lurer jeg på hva du jobber på...

Lenke til kommentar

hehehe...tror neppe jeg trenger 2GB ram, men kan være kjekt å slippe page file og sånn. blir mest webprogrammering nå til å begynne med, men skal vel borti noen java prosjekter snart.

 

bruker en 19" crt nå, kommer til å kjøpe meg et par lcd skjermer over jul tenker jeg. samsung 210t ser jo lekker ut, evt formac gallery 20" skjermen. får se hvor langt pengene strekker til. det matrox kortet er vifteløst også, så jeg slipper unna litt støy der.

Lenke til kommentar
hehehe...tror neppe jeg trenger 2GB ram, men kan være kjekt å slippe page file og sånn. blir mest webprogrammering nå til å begynne med, men skal vel borti noen java prosjekter snart.

 

Lekeprogrammering altså. :lol:

Neida... Jobber selv litt med web og java. Men mest C++.

 

Pagefile-diskusjonen vil jeg ikke begynne nå, men ikke tenk på den. Windows XP/2k order opp i det selv, så ikke styr noe med det.

 

bruker en 19" crt nå, kommer til å kjøpe meg et par lcd skjermer over jul tenker jeg. samsung 210t ser jo lekker ut, evt formac gallery 20" skjermen. får se hvor langt pengene strekker til. det matrox kortet er vifteløst også, så jeg slipper unna litt støy der.

 

Lav støy er er et stort pluss.. Maskina på jobb hører jeg ikke (om den hadde bråka så hadde jeg ikke hørt den, Winamp overdøver der likevel ).

 

Har silent viking hjemme, men PSU'en bråker alt for mye. Men jeg skal ikke bytte noe hw nå før AMD64'en kommer, da blir det helt ny PC.

 

Så du skal kjøpe 2x Formac eller 210t... Må ut med for de nå da? Mener de var litt vel dyre sist jeg sjekka...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...