Gå til innhold

Crysis 1, fri vandring


Anbefalte innlegg

De fleste tror nok at begrensningen i frihet en ser i Crysis er på plass for å hindre spilleren i å avdekke begrensningene i grafikkmotoren, slik tilsvarende former for begrensning ofte er implementert for å nettopp gjøre, tradisjonelt sett. Hvis det ikke er noe mer å se, så er det ikke noe mer å se, og da må en bl.a. hindre spilleren i å avdekke stygge artifacts som gjerne oppstår når en likevel tøyer grensene.

 

Slik er det dog ikke i CryEngine 2. Ikke bare er det veldig mye å se som en ikke får se dersom en spiller etter reglene til kartet, men CryEngine 2 tilbyr faktisk omtrent like mye frihet som Avalanche Engine 2.0 (brukes i Just Cause 2). Nå er det slik at jeg foretrekker personlig Crysis forferdelig mye mer enn JC2; jeg skulle dog bare ønske jeg hadde total frihet i Crysis.

 

Det finnes tre begrensninger som er implementert i spillet for å innskrenke friheten til spilleren.

 

1: Haier.

2: Destroyere som skyter raketter på spilleren.

3: Den flotte meldingen "YOU HAVE LEFT THE COMBAT AREA! TURN AROUND!".

 

Én måte å få slik frihet på er å bruke mapeditoren som følger med spillet. Punkt 1, 2 og 3 blir alle representert som en bestemt type linje på kartet en må krysse for å aktivere systemet. Disse linjene kan en bare velge enkelt med musen og så slette disse.

 

En kan så lagre kartet og spillet det. Jeg har dog problemer med å få dette til å fungere i praksis. Det ser ut til at det kun fungerer sporadisk, og noen ganger vil en eller alle ovennevnte punkt bil spontant gjenopprettet når jeg spiller selve spillet.

Eneste måten jeg er garantert at endringene mine faktisk trer i kraft er å spille kartet direkte fra editoren med funksjonen den nettopp har for dette.

 

Jeg har også et spørsmål i tillegg til å bare opplyse om at Crysis faktisk er ganske trivielt å gjøre mye mer åpent, om ikke så veldig praktisk, f.eks. slik at en kan flytte seg langt opp i fjellene om en vil.

 

For dere andre som eventuelt har lekt med dette, finnes det ikke noen enklere og mer pålitelig måte å gjøre dette på? Jeg har hverken lyst eller tid til å editere alle kartene i hele Crysis for å få denne friheten. Særlig ikke når det ikke fungerer skikkelig engang når jeg lagrer og starter spillet opp med de modifiserte kartene.

 

Finnes det ikke en patch eller et annet sett av kart der ute som har fjernet alle disse begrensningene?

 

Forøvrig er jeg personlig ute etter en variant som fjerner punkt 2 og 3, men ikke 1. Dvs. fjerner "You have left the combat area!"-meldingen samt destroyerene. Dette fordi disse to er umulig å unngå og vil alltid drepe spilleren til slutt; mens haiene er faktisk mulig å unngå, bare vanskelig, noe jeg personlig synes bare er gøy å prøve på.

 

 

P.S.

 

Hvorfor CryTek-gjengen bestemte seg for å innskrenke friheten til spilleren på denne måten når de teknisk sett har en motor som lar de gi total frihet er ingenting annet enn forferdelig trist og tragisk.

De går såvidt inn på dette i ""Making of Crysis" & "Meet the Developers""-videoen som finnes på "Special Edition"-versjonen av spillet. Tydeligvis har det seg slik at folk flest ikke takler så godt total frihet, og (som de ikke nevner i videoen) er det ikke slik en maksimerer profitt. I Crysis 1 ser vi såvidt tendenser til at de dumme spillerene har begynt å påvirke utviklingen av spillet (i forhold til Far Cry), og i Crysis 2 ser vi det endelige resultatet -- ingen frihet i det heletatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...