Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp ønskes! Hjemmenettverk :D


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Lettere akterutseilt på teknologifronten prøver jeg forumet for å få litt synsing og tips til løsninger på følgende:

Jeg flytter inn i ny leilighet og planlegger å realisere min mediadrøm. Jeg har følgende enheter som jeg ønsker tilkoblet nett(verk)

 

Tv

Forsterker

Xbox/Ps3

x-antall pc'er

Div Ipad/pod

 

Kort om bruken,

Tv, for oppdateringer av selve tv'n og noe streaming/youtube bruk.

Forsterker, for oppdateringer, bruker Itunes som hovedkilde til musikk.

Xbox/Ps3, Online gaming, film.

PC: Gaming, film, musikk streames via forsterker

Ipad/pod, musikk via forsterker.

 

Problemet mitt består i layouten på leiligheten. Tv & Anlegg blir plassert såpass langt unna uttaket for internet at jeg får et lite problem med å strekke kabel(kabler) til Tv/forsterker etc. Må i praksis strekke rundt hele leiligheten.

Jeg skal kjøpe ny ruter, og er inne på tanken om usb-adapter til både tv og forsterker, samt bruke trådløs tilkobling på ps3/xbox360. Så er det sånn at jeg til dags dato har best erfaring med kablet bruk.

 

Kan jeg få bra ytelse om jeg legger nok penger i en ruter? Går mest i FPS-spill på konsoll, strategi på PC.

Kan jeg strekke en nettverkskabel rundt hele leiligheten og bruke en switch/kabelsplitter eller hva det nå heter og få koblet til TV/Forsterker og Xbox/Ps3.

Evt kan jeg strekke en lang ledning fra modem og plassere ruter like ved all elektronikken?

Hva slags ruter bør jeg gå for? Er innstilt på å legge penger i en god en..

 

Bør også nevne at alt blir stående i samme etasje, med unntak av at jeg planlegger en stasjonær PC i kjelleren.

Bredbånd via kabelTV fra Get.

 

Har et sterkt ønske om minst mulig kabler og mest mulig ute av syne. Takker for hjelpen på forhånd ;)

Endret av TailpipeTimmy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan du løser kabelflokene dine får bli opp til deg men jeg vil anbefale en dual band router siden du har så mange enheter som skal på trådløst.

Netgear WNDR3700 er et godt alternativ som støtter opptil 4 trådløse nettverk.

Da kan du sette alle enheter som ikke krever høy båndbredde på et b/g nett og bruke det rene n nettet til de mest krevende boksene som htpc eller mediaspillere.

 

Kabling får du som sagt fikse selv men jeg vil bare minne om at det finnes produkter som plugges rett i strømnettet og som fungerer utmerket som lan type løsning. Da slipper du å dra nye kabler.

Lenke til kommentar

Jeg ville trukket kabel fra uttaket til tven.

Om du velger å ha trådløs router ved internett uttaket eller om du setter den ved tven er egentlig ett fett.

 

Om du ikke har switcher eller routere, så finnes det et hav av alternativer, men den som vidarkri nevner her er et meget godt forslag.

Setter du routeren ved internett uttaket, så må du i tillegg ha en switch ved tven. De finnes i utallige varianter. Ville gått for en som støtter gigabit f.eks: Netgear GS105GE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...