Gå til innhold

Skatter/ mva ved salg av Apps


Anbefalte innlegg

Jeg lanserte mitt første seriøse app til Android i slutten av Mai, og så langt har salget gått strykende (Kan sees her om noen lurer). Fortsetter det med samme hastighet som den siste måneden, vil jeg ha tjent omtrent 70000 ved nyttår. Det jeg da lurer på, er hvordan dette vil skattes og om det er noe jeg bør gjøre for å få gunstig skattenivå.

 

Jeg har hørt snakk om at folk oppretter enkeltmannsforetak, men det hørtes litt drastisk ut. Jeg er tross alt student og dette er bare noe jeg gjør i fritida. Jeg merket meg også at det nettopp har blitt innført nye momsregler for "digitale salg", hvordan blir jeg påvirket av dette?

 

Håper på svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du har laget et produkt som du tjener penger på, så vil si at enkeltmannsforetak høres veldig riktig ut her.

i det tilfellet går det på at man ved overskudd på mer en 50.000,- skal betale moms av dette.

det er endel flere regler og mange sider som kan hjelpe deg med å forstå disse.

 

har ikke satt meg inn i de nye reglene for digitalt salg så er ikke sikker på hvordan det vil påvirke deg.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg leste litt om enkeltmannsforetak nå, og ser ingen fordeler med det i mitt tilfelle. Som enkeltmannsforetak vil all overskudd fra appsalget lignes med min personlige inntekt, som det da trekkes skatt av. Jeg har ingen utgifter å føre som fradrag, med mindre leie av studenthybel teller? Så jeg sparer ikke noe på skatten der. Dessuten vil jeg som enkeltmannsforetak måtte føre regnskap og beregne moms. Bare ulemper om du spør meg. :dontgetit:

 

Btw, appsalget mitt er primært til utenlandske brukere, da kun 1,8% av kjøperne er norske. Dette teller vel som eksport, så momsen beregnes vel bare for de få norske brukerne?

 

Si gjerne ifra om jeg har misforstått, økonomi og lovverk er noe jeg absolutt ikke bruker tid på til vanlig.

Lenke til kommentar

så hva slags firma vil du da starte?

 

det er ikke så enkelt som at du sier nei det vil jeg ikke og så slipper du greit unna.

 

uansett hva du gjør så må du skatte av det du tjener, eller så jobber du svart og det er ikke lov.

 

usikker på hvordan det er med den minstegrensen på 50.000,- som gjelder for enkeltmannsforetak, i forhold til hvor mye du tjener og bare setter det på ekstra inntekt som privatperson.

 

vis du googler litt så finner du ut hva du kan skrive av på firmaet ditt. blant annet så kan du skrive av leie for den plassen du bruker, kjøp av pc som skal brukes i jobb sammenheng, arbeidsrettet telefonbruk.

og vips så er du under 50.000 i fortjeneste og du må ikke skatte av den inntekten.

 

er rimelig sikker på at du ikke kan velge å drive bedrift og tro at det bare er å ikke registrere seg som bedrift fordi det blir så mye styr.

kan fort ende med fare for å bli tiltatl for skatteundragelse o.l.

 

*tillegg*

sånn som jeg forstår dette her så er det så enkelt som at du kan som privatperson tjene noe penger, opp til og med 50.000,- før du må registrere deg i MVA registeret. for da blir det skatting av inntekten.

den ekstra ordinære inntekten uansett størrelse skal (mener jeg) oppgis på selvangivelsen.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg registret meg som enkeltmannsforetak, og allerede blitt forsøkt svindlet!

 

Fikk mail om vellykket registrering imorges fra Altinn, og en halvtime senere hadde jeg blitt oppringt av "Panlegis Group" (telefon 21932130). De prøvde først å kalle seg selv et rådgivningsfirma, og ville ha meg over på et annet selskapsform som "lønte seg for studenter". Jeg var dum nok til å oppgi fødselnummer før jeg skjønte at dette var litt suspekt, og da de spurte om kredittkortnummeret mitt gikk alarmene. Jeg ga dem ikke kredittkortinformasjonen, men de sitter nå med en del info om selskapet, samt mye personlig informasjon som sikkert kan brukes til ID-tyveri. Her er en hel hjemmeside om hva disse driver med: Panlegisoffer.origo.no, det ser ut til at de ringer opp alle som oppretter enkeltmannsforetak.

Lenke til kommentar

Husker jeg også ble ringt opp veldig mye i starten, men ble aldri forsøkt svindlet. Bare mange bedrifter som prøvde å selge meg alt fra kontorutstyr til revisorer og dyre regnskapsprogrammer.

 

Uansett, så er mitt råd å snakke med skatteetaten, de vet jo aller best hva du bør gjøre for at det skal gå riktig for seg. Kontakt per e-post er best, da har du det skriftlig hvilke råd du har fått fra dem (Egenerfart). Det er alltid lurt å ta kontakt med skattetaten først, så slipper du å gjøre noe galt og måtte få dyr straffeskatt eller verre.

 

Lykke til med salget :) Imponerende!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tillykke med successen fra en "kollega" (MicaByte).

 

Jeg ser at du har fundet ud af at du må registrere dig (som stitch_it også nævner). Hvis du gik rundt og solgte få apps kunne det nok gå an, men så snart du begynder at tjene rigtige penge på app salg går dette jo fra at være hobby til at være næring og så må du registreres.

 

Til gengæld er der jo også store fordele - ikke mindst at du kan trække relevante indkøb fra i skat. Kommer du over den magiske grænse på 50K over en 12 måneders periode, så kan du også trække moms fra - og det kan jo let være flere 1000 kroner værd om du er ude og købe noget PC udstyr eller nye telefoner/tablets til udvikling.

 

Nedsiden er at du er nødt til at lære at føre regnskab. Du kan måske slippe for det et par år (hvis indtægterne er lave nok), men du bør som minimum forstå hvad der udgør et gyldigt bilag samt hvad god regnskabspraksis generelt indebærer. Derved undgår du forhåbentligt kedelige overraskelser om skatteetaten beslutter sig for at kigge dine papirer igennem.

 

 

Kedeligt at høre om de Panlegis folkene. Jeg bliver ofte ringet op af diverse selskaber som vil have mig ind i et eller andet register og/eller sælger telefon abonnementer, men trods alt aldrig endnu den slags (ihvertfald ikke som jeg husker), En god tommelfinger regel at følge i forhold til enhver telefon sælger som du ikke selv har kontaktet først: "You don't call me - I call you." Desuden - hvis deres produkt/tilbud ikke er godt nok til at du selv har fundet det, så er det næppe godt nok. Skader ikke at være høflig, men lad være med at acceptere at de spilder din tid.

Endret av makinde
Lenke til kommentar

Så kan jeg iøvrigt kun bekræfte Aksjebloggerens råd. Det er altid en god ide at tage en snak med Skatteetaten. De ved hvilke regler der gælder, og vil også ofte kunne rådgive dig om hvor du med fordel kan skære ned på papir arbejdet.

 

Ellers er bedin.no selvfølgelig en genial ressource.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen, og takk for svar. Spillet ditt er jo temmelig populær, makinde! Det var smart å lage et dedikert forum til det, så kan brukerne hjelpe hverandre litt. Tror jeg må fikse det samme.

 

Det jeg lurte på nå er forskuddsskatt, skal jeg sende inn en melding om endret skattekort allerede nå, eller vente til jeg blir kontaktet av skattemyndighetene/ får selvangivelsen?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,

ser at dette er en gammel tråd, men jeg har en mistanke om trådstarter m.fl. har svar på det jeg lurer på.

 

Har mekka en app som jeg tenkte å legge ut på Android Market, men etter å ha lest om det ser det ut til at jeg må ha en Google Checkout-konto for å selge apps der. Og dette er bare tilgjengelig for folk i USA og Storbritannia...jeg klarer ihvertfall ikke å få registrert meg uten å oppgi en adresse i USA eller Storbritannia.

Dette høres litt i overkant merkelig ut, siden jeg ser at det er mange norske apper til salgs på Android Market.

Derfor lurer jeg på hva man må gjøre for å få lagt ut en app?

 

[Edit: Fant visst ut av det på egenhånd. Jeg måtte rett og slett bare gå til Android Market: https://market.android.com/publish og fylle ut noen skjema.]

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...