Gå til innhold

Madla September 2011


cmk91

Anbefalte innlegg

Akkurat det jeg trengte å høre! Blir sikkert fett:)

Har selv vært vaktsoldat i ni måneder nå, så hvis du lurer på noe er det bare å spørre:)

 

Sitte på vakt med folk eller er du alene? Om du er alene, hvordan unngår du å sovne?

Du er på et vaktlag med alt mellom 5 til 20 andre. Er da nok å henge fingrene i og vaktene er korte, så bare du får nok søvn skal du nok klare deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innkalt til sjø 27. september før klokken 1900... Ønsker å komme i på båt, men aner ikke hvordan sjansene er for å komme seg dit. Noen som vet? Ble oppført som brannvernsassistent på sesjon 2, men det virker som at jobben man blir satt som der ikke nødvendigvis er det man faktisk skal gjøre.

Ble oppført som brannvernsassistent jeg og, men på luft! Folk jeg har snakka med sier at det er drit fett. En bra kombinasjon med slappe av og skikkelig action om hverandre:)

Lenke til kommentar

Ble oppført som brannvernsassistent jeg og, men på luft! Folk jeg har snakka med sier at det er drit fett. En bra kombinasjon med slappe av og skikkelig action om hverandre:)

 

Kult! Har du trent? Føler meg veldig usikker på om jeg kommer til å klare kravene, så jeg trener en del nå.

Har egentlig alltid hatt ganske bra kondis og styrke, men har trent mest vekter det/de siste årene så er ikke helt super på løpingen, men løper og trener kroppsvekt (pushups, pullups og situps) nå for å bli litt bedre til rekrutten. Har lyst å komme inn på brannvern for virker fett og er to steder rett ved eller i Oslo, litt digg det og! Dere fikk vel kanskje soldathåndboka idag dere og? Fikk lest litt om det der:)

Lenke til kommentar

Er visst kort-intervaller som får opp kondisen mest på kort tid, spurte en løper jeg kjenner for litt siden. Men siden man skal ta disse veldig hardt burde man ikke gjøre det mer enn hver tredje dag, innimellom der kan man ta veldig rolige langturer hvis man vil. Og den siste uka før vi skal inn burde vi bare ta rolige treninger. Men Håper og tror egentlig at man kommer til å bli psyka litt opp av at det er masse andre militær folk der.

 

Er dere innkalt til sjø begge to, eller er noen luft og?

Lenke til kommentar

Hvordan er maten der nede? Hva får man servert til frokost, kvelds og middag? Er utrolig kresen på hva jeg spiser så er godt å være litt mentalt forberedt.

Nå er det en liten stund siden jeg var på Madla, gikk inn i september ifjor, men regner med det ikke har forandret seg noe særlig.

 

Med tanke på at de lager måltider til godt over 1000 stykker daglig er maten helt ålreit. Frokosten er bra, helt vanlig plain kost med skiver og youghurt. Det verste med frokosten er at befalet til stadighet står å roper at du har dårlig tid og at du må skynde deg å smøre maten. Lunsjen er det samme, men gjerne med noe varmmat, pastagreier, salat, rester fra middagen dagen før. Det beste måltidet på Madla. Middagen er varierende, og ikke noe særlig å skryte av. Potetene er til tider nesten uspiselige. Fisk tirsdag og torsdag. Kveldsmat er også ganske trist, syltetøy og servelat og skiver, og du får bare èn liten kartong melk. Krise hvis du har trent tidligere om dagen, da drikker jeg gjerne godt over en liter. Men there you go. Selv om maten ikke er noen voldsom høydare er det et fint lite opphold i en ellers hektisk dag, og du får også relativt god tid, ihvertfall middagen.

Lenke til kommentar

Er visst kort-intervaller som får opp kondisen mest på kort tid, spurte en løper jeg kjenner for litt siden. Men siden man skal ta disse veldig hardt burde man ikke gjøre det mer enn hver tredje dag, innimellom der kan man ta veldig rolige langturer hvis man vil. Og den siste uka før vi skal inn burde vi bare ta rolige treninger. Men Håper og tror egentlig at man kommer til å bli psyka litt opp av at det er masse andre militær folk der.

 

Er dere innkalt til sjø begge to, eller er noen luft og?

 

Sjø

Lenke til kommentar

 

Er tjenestestillingen som avgjør hvorvidt det er fysiske krav, ikke tjenestestedet. Finnes mange tjenester på Haakonsvern som ikke har noen opptakskrav.

 

PS: Er du i dårlig form og vil til Haakonsvern? Søk Vakt og Sikring, ingen opptakskrav og tilnærmert garantert plass hvis du har det som førstevalg.

 

 

Så man trenger ikke gode fysiske krav for å komme inn til Vakt og Sikring?

Tenkte å søke meg inn der ^^,

 

Har ikke vært så god i form, men startet å trene for 2 uker siden, da jeg fikk vite at jeg skal ut i forsvaret(ringte for å få plass, pga utdannelsen).

Det er jo ikke all verdens tid å forberede meg på men, får jo noen uker i Madla også.

 

Reiser med tog fra Oslo den 25 22.47 :)

Ingen komfor plasser igjen :(

Lenke til kommentar

Begrenset hvor god formen må være for å stå stille og stirre på adgangskort.

Din kunnskap om V&S er forbløffende. Prøv Combat Conditioning du.

 

@Jonnos: Jo dårligere form du er i, jo tøffere blir kurset, men nei, det er ingen krav. Kurset dere får nå er annerledes enn det jeg hadde, vet det har blitt en uke lengre, men vi hadde FYFO tre dager i uka under de to første teoriukene, skyteuka er heller ikke bare chill, nærkampuka er ganske utmattende og mestringa taler for seg selv. Avhengig av hvor langt og hvor fort dere marsjer, kommer du til å befinne deg et sted mellom utslitt og halvdød. Når dere er ferdig utdannet vil det også være FYFO hver mandag og onsdag med mindre du har dagvakt.

 

Men jeg har overlevd et år, da skal nok du klare deg også;)

 

PS: Vet ikke hvor du søker, informasjonen over stemmer for V&S på Haakonsvern, andre tjenestesteder og våpengrener vil åpenbart ha forskjellige kurs. Men hvis du er i Sjø, søk deg til Haakonsvern. Madla kan virke kult under rekrutten, men det er HOS som er The Shit. Madla er en barnehage i forhold.

Lenke til kommentar

Folk blir overført til V&S fordi vi alltid trenger folk, ikke fordi det er noen slækketjeneste. Vi er ikke akkurat TMBN, men vi har da vår del av ting å henge fingrene i vi også, styrkebeskyttelse og lignende. På Haakonsvern tror jeg vi er den avdelingen som er mest fysisk aktiv, sett bort fra enkelte spesielle tjenester. På troppen min hadde vi folk som hadde vært på BSS-, kystjeger-, og marinejegeropptak men røket ut pga. skade og slikt. Vi er ikke en gjeng med lubne evniser som bare står og hilser inn biler, og bare fordi du hadde en tjeneste med mer action enn oss synes jeg det blir for dumt å drive å rakke ned på V&S.

Lenke til kommentar

Hehe, nå fremstod mine uttalelser som litt mer cocky enn jeg egentlig er. Kjenner ikke forskjellene på V&S hær og sjø \ luft hvis det er noen, men de jeg kjenner som havna i vakta fikk skyte mindre ila resten av fgtj enn vi gjorde i rekrutten. De sa selv det var en slapp tjeneste med sporadiske tilfeller av action, for det meste kombinert med fulle folk på vei hjem fra "byen". Husker på avsluttende ukesøvelse i rekrutten, da skrek lagføreren vår at vi måtte skjerpe oss før vi endte opp i vakta.

 

 

Men selvsagt, noen må jo gjøre jobben også.

Lenke til kommentar

Begrenset hvor god formen må være for å stå stille og stirre på adgangskort.

Din kunnskap om V&S er forbløffende. Prøv Combat Conditioning du.

 

@Jonnos: Jo dårligere form du er i, jo tøffere blir kurset, men nei, det er ingen krav. Kurset dere får nå er annerledes enn det jeg hadde, vet det har blitt en uke lengre, men vi hadde FYFO tre dager i uka under de to første teoriukene, skyteuka er heller ikke bare chill, nærkampuka er ganske utmattende og mestringa taler for seg selv. Avhengig av hvor langt og hvor fort dere marsjer, kommer du til å befinne deg et sted mellom utslitt og halvdød. Når dere er ferdig utdannet vil det også være FYFO hver mandag og onsdag med mindre du har dagvakt.

 

Men jeg har overlevd et år, da skal nok du klare deg også;)

 

PS: Vet ikke hvor du søker, informasjonen over stemmer for V&S på Haakonsvern, andre tjenestesteder og våpengrener vil åpenbart ha forskjellige kurs. Men hvis du er i Sjø, søk deg til Haakonsvern. Madla kan virke kult under rekrutten, men det er HOS som er The Shit. Madla er en barnehage i forhold.

 

 

Skal i luftforsvaret.

Jeg har ikke fått utdelt hvor jeg skal enda.

Ringte forsvaret opp for under 2 uker siden og fikk skaffet meg plass i luftforsvaret da pga trenger for videre utdanning.

Så vet ikke hvilken avdeling jeg skal på, vet bare jeg skal til Madla den 26 ^^,

 

Når får jeg evt Soldat håndboken? :p

Har ikke fått den enda, men har fått innkallings brevet.

Lenke til kommentar

Så man trenger ikke gode fysiske krav for å komme inn til Vakt og Sikring?

Tenkte å søke meg inn der ^^,

 

Har ikke vært så god i form, men startet å trene for 2 uker siden, da jeg fikk vite at jeg skal ut i forsvaret(ringte for å få plass, pga utdannelsen).

Det er jo ikke all verdens tid å forberede meg på men, får jo noen uker i Madla også.

 

Reiser med tog fra Oslo den 25 22.47 :)

Ingen komfor plasser igjen :(

 

Tok heller den fra Oslo S klokka 15.07 jeg. Så bare overnatter jeg likeved å drar ned morgenen etter. Tok med Komfor, men funker sikkert greit uten og da! Digg vi får 90% og!:)

Endret av gutt.18
Lenke til kommentar

Begrenset hvor god formen må være for å stå stille og stirre på adgangskort.

Din kunnskap om V&S er forbløffende. Prøv Combat Conditioning du.

 

@Jonnos: Jo dårligere form du er i, jo tøffere blir kurset, men nei, det er ingen krav. Kurset dere får nå er annerledes enn det jeg hadde, vet det har blitt en uke lengre, men vi hadde FYFO tre dager i uka under de to første teoriukene, skyteuka er heller ikke bare chill, nærkampuka er ganske utmattende og mestringa taler for seg selv. Avhengig av hvor langt og hvor fort dere marsjer, kommer du til å befinne deg et sted mellom utslitt og halvdød. Når dere er ferdig utdannet vil det også være FYFO hver mandag og onsdag med mindre du har dagvakt.

 

Men jeg har overlevd et år, da skal nok du klare deg også;)

 

PS: Vet ikke hvor du søker, informasjonen over stemmer for V&S på Haakonsvern, andre tjenestesteder og våpengrener vil åpenbart ha forskjellige kurs. Men hvis du er i Sjø, søk deg til Haakonsvern. Madla kan virke kult under rekrutten, men det er HOS som er The Shit. Madla er en barnehage i forhold.

 

 

Skal i luftforsvaret.

Jeg har ikke fått utdelt hvor jeg skal enda.

Ringte forsvaret opp for under 2 uker siden og fikk skaffet meg plass i luftforsvaret da pga trenger for videre utdanning.

Så vet ikke hvilken avdeling jeg skal på, vet bare jeg skal til Madla den 26 ^^,

 

Når får jeg evt Soldat håndboken? :p

Har ikke fått den enda, men har fått innkallings brevet.

 

Jeg skal inn i luftforsvare å møte opp på Madla 26.sep klokka 08.00, så sees sikkert;) Jeg skal prøve brannvern eller brann og redning:)Fikk soldathåndboka for 4-5 dager siden.

Lenke til kommentar

Skal i luftforsvaret.

Jeg har ikke fått utdelt hvor jeg skal enda.

Ringte forsvaret opp for under 2 uker siden og fikk skaffet meg plass i luftforsvaret da pga trenger for videre utdanning.

Så vet ikke hvilken avdeling jeg skal på, vet bare jeg skal til Madla den 26 ^^,

 

Når får jeg evt Soldat håndboken? :p

Har ikke fått den enda, men har fått innkallings brevet.

Da vet jeg ikke hvordan verken kurset eller tjenesten din blir. Det grunnleggende blir nok det samme, med teoriuker, skyteuke, nærkampuke og mestring, men hvor fysisk krevende det blir blir nok annerledes. Vet at Luft sine V&S-kurs inneholder et beretløp, dere får jo ikke bereten deres på kleslageret som Sjø gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...