Gå til innhold

Søker tips til et godt kosthold


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

La meg først få fortelle at min kunnskap om fornuftig trening og kosthold er tilnærmet lik 0.

Jeg spilte fotball fast for noen år tilbake, men etter 7-8 år ga jeg meg, og ble med en gang det dagens eldre garde vil kalle "den typiske ungdom".

I blant motiverer jeg meg selv til å starte med regelmessige joggeøkter, men når kompisa skal reise for å kjøpe kebab eller lignende har det vært vanskelig å motstå fristelsen, og jeg tror dette har noe av skylden for motivasjonstapet.

Jeg er dog generelt sett svært motivert for å legge om til et sunt kosthold som jeg kan takle og leve med.

Jeg er 21 år gammel, veier 70kg og er ca 1,70 høy. Det gode kostholdet jeg søker skal kombineres med trening, både jogging (utendørs) og muskeltrening (treingsstudio).

Det jeg totalt sett ønsker å oppnå er overskudd, bedre selvtillit/trivsel og selvfølgelig muskler.

 

Jeg surret litt rundt på forumdelen, og fant dette konseptet (før noe som helst annet, er det noen her som har erfaringer med konseptet?). Ikke bare var det forholdsvis enkelt for en nybegynner å forstå, men det ga også mening.

Det er uansett ting jeg ikke forstår. Konseptet sier at man skal lytte til kroppen, og spise når man er så så sulten, og alltid ha kombinasjonen fett, proteiner og karbohydrater i måltidene. Dette er greit nok, men kall meg gjerne dum; med en aktiv hverdag, hvordan skal man kunne balansere dette nogenlunde fornuftig? Det nevnes også at antall måltider per dag med tiden vil utjevnes, så kanskje dette blir enklere etter hvert?

Hva skal jeg unngå, hvor mye skal jeg ha av hva og hvordan kan jeg balansere dette om mengde aktivitet (eller tidspunkt for aktivitet) varierer fra dag til dag?

En stor forvirrelsessuppe for meg på nåværende tidspunkt, men om noen ønsker å gi meg en god innføring, vil ikke bidraget være forgjeves!

 

Tusen hjertlig på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det konseptet fungerer utmerket, har brukt det flere ganger , for eks 21kg på 21 uker forrigegang.

Du behøver ikke tenke på aktivitet osv pga du bruker sultskalaen.

5 = opp i vekt

7 = ned i vekt

(1 er stappmett / 10 er skrubbsulten)

 

5 er ca der du kunne tenke deg å spise en gang til, 7 er ca en time etter det , men før du blir skrubbsulten.

Er du sulten rett etterpå så spis en gang til, men alle måltidene må være sammensatt, ikke bare mer karb osv.

Da ødelegger du hele "sultfølesen"

 

Grunnen til at det er frukt/grønt og ikke brød osv er ikke bare pga fyfy, man får 2-3-4-5-6-7-8 ganger mer volum ved å bytte ut karbohydratene

til noe som kar færre kcal pr 100g.

Frukt ol har også mange fordeler, men det er ikke noe som er nødvendig.

Hadde du gått ned 10kg på denne måten hadde du fortsatt gått ned 10 kg om du hadde spist like mange kcal i brød og sukker for å sette det på spissen.

 

Det kan være hard å finne all denne proteinen til måltidene om man ikke har en bøtte med tilskudd stående.

 

 

Hvordan du kan kombinere måltidene lett blir å handle smart.

Skaff for eks mandler ol så har du fett, proteintilskudd så har du protein.

Til frokost kan det for eks bli 3 kiwi, en neve nøtter og en proteinshake om du ikke hadde noe mer fancy.

 

 

 

Merk at du burde trene med vekter også om du skal bygge eller deffe, kun kosten og fotball osv vil resultere i massetap på kcal-underskudd og nesten ikke no masseøkning på kcaøoverskudd.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...