Gå til innhold

Ny ferdigmontert spill-PC til 12 000


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en ny PC, ettersom min PC-en jeg har nå sliter litt med en del spill. Skjermkortet er greit nok, men de andre delene begynner å bli litt utdatert.

 

Vil helst bestille en ferdigmontert PC fra Komplett.no til en pris av rundt 12 000 kroner eller mindre.

Jeg behøver kun selve PC-en, har skjerm, mus, tastatur og lignende selv. SSD er heller ikke nødvendig.

Har ikke spesielle merkepreferanser. CPU bør være Intel, men bortsett fra det er jeg åpen for det meste (mener å tro at Intel fortsatt har de beste CPU-ene på markedet, men jeg er litt utdatert på den fronten).

 

Jeg overklokker ikke.

Er ikke spesielt datakyndig. Bruker PC-en så å si bare til spilling og surfing.

Setter pris på et romslig kabinett med plass til mange vifter, samt en PSU som gir rom for oppgradering av komponenter (hovedsakelig skjermkort) i framtiden.

 

Har redigert litt på en Komplett Gamer i30 og fått til følgende komponenter til en pris av 10 040 kroner:

 

Kabinett

PSU

CPU

Hovedkort

RAM

Skjermkort

HDD

DVD-spiller

Windows 7 Home Premium 64-bit

 

Burde kanskje brukt en annen modell enn i30, slik at jeg kan få et bedre skjermkort og slikt, men hva syns dere om dette oppsettet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikket på delene der nå, å hva du har velgt selv.

 

HDD.

Bytt til samsung spinpoint f3, da dette er den raskeste og beste hdd av den gamle sorten.

 

Kabinett.

Kabinett er smaksak, men er du opptatt av støy, så bytt kabinettet til Fractal Design R3.

 

Ram.

Velg dem billigste brikkene du, har ingenting å si på hastighet når du spiller.

 

CPU.

Bytt cpuen til 2500. Da denne er like god i spill og til vanlig surfing. 2600 er mer laget for pro redigering og rendering. Så 2500 er like god som 2600 på spill.

 

Skjermkort.

Den du har valgt er det stock kjøler på. Kanskje gå for GTX570? Gainward sin modell?

 

 

Ellers er det ikke noe mer å sette fingeren på :)

 

SSD er jo ganske så kjekt å ha, men dog ikke en nødvendighet :)

Lenke til kommentar

Oppsettene på Komplett er stort sett ganske greie om man ikke ønsker å bygge selv, men helt frie hender får man jo ikke i forhold til valg av komponenter. Det ser ut som de har gått tom for Fractal Design R3, eller av en eller annen grunn sluttet å selge dem? Om du f.eks tar utgangspunkt i Komplett Gamer - Limited Edition, og er villig til å betale noen hundre ekstra, så er det kanskje et alternativ med XL-varianten?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610262&CKS=PCW

 

Prisen er nedsatt, og her burde det være nok plass for fremtidige oppgraderinger. Cooler Master har kjempefine kabinetter, men til vanlig bruk så høres viftene kabinettviftene deres litt bedre enn jeg er komfortabel med. :)

Lenke til kommentar

Komplett har Fractal design r3 kabinetter i massevis. Tror bare det er en linkfeil fra byggesiden.

Jeg har selv akkurat kjøpt kabinettet og er storfornøyd med det, spesielt etter at jeg skjønte at det fulgte med viftestyring:) (sto lenge og tittet på den saken, og konkluderte med at det var en utgang jeg aldri hadde sett før).

 

Du burde definitivt spandere på deg en SSD. Har aldri sett på maken til kjapp sak. Puttet en inn i en tre år gammel bærbar maskin og den ble 10 ganger kjappere.

Lenke til kommentar

Oppsettene på Komplett er stort sett ganske greie om man ikke ønsker å bygge selv, men helt frie hender får man jo ikke i forhold til valg av komponenter. Det ser ut som de har gått tom for Fractal Design R3, eller av en eller annen grunn sluttet å selge dem? Om du f.eks tar utgangspunkt i Komplett Gamer - Limited Edition, og er villig til å betale noen hundre ekstra, så er det kanskje et alternativ med XL-varianten?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610262&CKS=PCW

 

Prisen er nedsatt, og her burde det være nok plass for fremtidige oppgraderinger. Cooler Master har kjempefine kabinetter, men til vanlig bruk så høres viftene kabinettviftene deres litt bedre enn jeg er komfortabel med. :)

 

Jo, men Limited edition-versjonen kan ikke konfigureres med de bedre skjermkortene. :dontgetit:

 

Komplett har Fractal design r3 kabinetter i massevis. Tror bare det er en linkfeil fra byggesiden.

Jeg har selv akkurat kjøpt kabinettet og er storfornøyd med det, spesielt etter at jeg skjønte at det fulgte med viftestyring:) (sto lenge og tittet på den saken, og konkluderte med at det var en utgang jeg aldri hadde sett før).

 

Du burde definitivt spandere på deg en SSD. Har aldri sett på maken til kjapp sak. Puttet en inn i en tre år gammel bærbar maskin og den ble 10 ganger kjappere.

 

Kan vurdere en SSD, men hva eksakt er det som blir raskere? Lasting av programmer?

Fungerer en SSD som en vanlig HDD, ved at man kan velge hvilken disk man vil installere på osv., slik at programmene som er installert på SSD-en vil bli raskere?

Har ikke satt meg så veldig inn i SSD, så hadde vært kjekt med litt info. :p

Lenke til kommentar

Takk. Skal ta svarene til etterretning. :)

Bare undrer over at det står at flere av kabinettene på Komplett ikke lenger er å finne i deres sortiment, deriblant Fractal Design R3.

 

Lurer litt på hovedkort og strømforsyning. Hva bør jeg velge?

 

 

 

kabinettet har dem inne, bare feil link fra byggesiden :)

 

Menne ang hovedkort:

MSI P67A-G45 B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SLI/CFX, SATA 6Gb/s, USB3.0, FW, EFI [info]

 

Gå for det du :)

 

Strømforsyning, ha den du har valgt. Konge PSU det :)

Lenke til kommentar

 

Kan vurdere en SSD, men hva eksakt er det som blir raskere? Lasting av programmer?

Fungerer en SSD som en vanlig HDD, ved at man kan velge hvilken disk man vil installere på osv., slik at programmene som er installert på SSD-en vil bli raskere?

Har ikke satt meg så veldig inn i SSD, så hadde vært kjekt med litt info. :p

 

Er ikke noe ekspert på SSD (det trenger du heller ikke å være). Innstallasjon og daglig bruk etc. er akkurat det samme som en vanlig harddisk.

 

Forskjellen ligger inne i selve harddisken. Du som sluttbruker bekymrer deg lite om hvordan en tradisjonell harddisk ser ut innvendig, på samme måte som du ikke trenger å vite hvordan en SSD ser ut innvendig:)

 

Fordel med SSD: Den er utrolig mye kjappere.

 

Bakdel med SSD: Den er mye dyrere pr GB enn en tradisjonell harddisk.

 

Bruk SSD til operativsystem og programmer du bruker ofte. Alt annet legges på tradisjonelle disker. (Inntil SSD blir like billig som tradisjonelle disker).

Lenke til kommentar

Takk. Skal ta svarene til etterretning. :)

Bare undrer over at det står at flere av kabinettene på Komplett ikke lenger er å finne i deres sortiment, deriblant Fractal Design R3.

 

Lurer litt på hovedkort og strømforsyning. Hva bør jeg velge?

 

 

 

kabinettet har dem inne, bare feil link fra byggesiden :)

 

Menne ang hovedkort:

MSI P67A-G45 B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SLI/CFX, SATA 6Gb/s, USB3.0, FW, EFI [info]

 

Gå for det du :)

 

Strømforsyning, ha den du har valgt. Konge PSU det :)

 

Er det en spesiell grunn til å velge den, eller er det fordi den er billigere?

 

 

Kan vurdere en SSD, men hva eksakt er det som blir raskere? Lasting av programmer?

Fungerer en SSD som en vanlig HDD, ved at man kan velge hvilken disk man vil installere på osv., slik at programmene som er installert på SSD-en vil bli raskere?

Har ikke satt meg så veldig inn i SSD, så hadde vært kjekt med litt info. :p

 

Er ikke noe ekspert på SSD (det trenger du heller ikke å være). Innstallasjon og daglig bruk etc. er akkurat det samme som en vanlig harddisk.

 

Forskjellen ligger inne i selve harddisken. Du som sluttbruker bekymrer deg lite om hvordan en tradisjonell harddisk ser ut innvendig, på samme måte som du ikke trenger å vite hvordan en SSD ser ut innvendig:)

 

Fordel med SSD: Den er utrolig mye kjappere.

 

Bakdel med SSD: Den er mye dyrere pr GB enn en tradisjonell harddisk.

 

Bruk SSD til operativsystem og programmer du bruker ofte. Alt annet legges på tradisjonelle disker. (Inntil SSD blir like billig som tradisjonelle disker).

 

Vil denne være tilstrekkelig? Hvor mye plass kan jeg regne med å ha etter å ha lagt inn OS? Vil en SSD "leve" like lenge som en vanlig HDD?

 

Til slutt: Bør jeg velge 32- eller 64-bit Windows 7? :)

Lenke til kommentar

Vil denne være tilstrekkelig? Hvor mye plass kan jeg regne med å ha etter å ha lagt inn OS? Vil en SSD "leve" like lenge som en vanlig HDD?

 

Til slutt: Bør jeg velge 32- eller 64-bit Windows 7? :)

 

Har akkurat samme disken selv og kjører win 7 64bit. I tillegg har jeg office pakka samt noen andre programmer liggende på disken. Akkurat nå har jeg brukt 23,9 GB. Godt over 30 GB ledig mao:)

Velg 64-bit, svært få grunner til å velge noe annet.

Lenke til kommentar

Har da kommet fram til dette på bakgrunn av konfigureringsmulighetene til Komplett Gamer i30:

 

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU

Intel® Core™ i5-2500 Processor

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB CL9

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB

Samsung SpinPoint F3 1TB

Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S

Windows 7 Home Premium 64-bit

 

Havner på i overkant av 10 000 kroner.

Ser dette greit ut? :)

PSU-en vil vel takle en eventuell oppgradering av skjermkort?

 

EDIT: La til Intel i5-2500 og Samsung Spinpoint F3 som henholdsvis ny CPU og ny HDD.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

PSUen vil takle det, men ville gått for Corsair sin da denne har bedre kvalitet.

 

 

CPUen.

Er du er pro redigerer? Viss ikke så er dei pengene bortkastet, da du får samme ytelse fra en i7-2500.

 

 

Å hvorfor velger du den HDD???

Samsung Spinpoint F3 er mye raskere og mer stabil en den dere WD Black du har valgt.

Lenke til kommentar

PSUen vil takle det, men ville gått for Corsair sin da denne har bedre kvalitet.

 

 

CPUen.

Er du er pro redigerer? Viss ikke så er dei pengene bortkastet, da du får samme ytelse fra en i7-2500.

 

 

Å hvorfor velger du den HDD???

Samsung Spinpoint F3 er mye raskere og mer stabil en den dere WD Black du har valgt.

 

Hei igjen. Ja, i5-2500 var den jeg egentlig skulle velge, husker innlegget ditt.

Angående HDD, så var det rett og slett fordi jeg ikke så den. Jeg så at du nevnte F3, men jeg må ha oversett den da jeg laga listen i sted.

Bra at du sier ifra. Har redigert det aktuelle innlegget.

 

Synes dog det er rart at Spintpoint F3 er så mye raskere som du sier, siden prisen på de ulike HDD-ene er noenlunde jevn, men det var bra anmeldelser.

Det jeg lurer aller mest på er om hovedkortet og RAM-en er greie nok. Ser resten bra ut nå?

Totalprisen på PC-en er blitt mindre enn forventet, så kanskje jeg skal bruke litt penger på å gå fra 60gb SSD til 115gb, med denne her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625824&CKS=PCW ? Er dette en bra SSD?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Den beste SSDen å ha OS på som ikke koster skjorta er denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630674

 

Ram å hk ser greit ut :) Å du? Ang det hk der, viss du går for 2500K, altså K versjonen så er det 1 knapp på hk du trykker inn en gang å det overklokker av seg selv :) Det at jeg anbefaler K versjonen av CPUen er jo for at det er kjekt å ha om et par år når du føler det kanskje begynner å gå litt tregt :)

 

 

Ang Spinpoint HDD så kan du jo lese denne anmeldelsen(viss du gidder for den er lang):

http://techreport.com/articles.x/19330/1

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hvis du tror du kan klare å putte i en SSD disk selv i kabinettet (ikke så veldig vanskelig hvis du bare tar deg litt tid) er denne SSDen definitivt å anbefale: http://www.dustinhome.no/pd_5010594230.aspx Det er den raskeste 60gb på markedet.

 

Men håper ikke du har utelukket helt å bygge maskinen selv. Da kan du få det litt billigere. Særlig fordi dustin.no er billigere enn komplett :) Jeg bygde min første PC for noen uker siden, og det gikk forbausende greit. Og skikkelig gøy! hehe. Jeg ble litt hekta og prøver å få venner til å bygge pc så jeg kan hjelpe dem :)

Lenke til kommentar

Hvis du tror du kan klare å putte i en SSD disk selv i kabinettet (ikke så veldig vanskelig hvis du bare tar deg litt tid) er denne SSDen definitivt å anbefale: http://www.dustinhome.no/pd_5010594230.aspx Det er den raskeste 60gb på markedet.

 

Evt er dette en god 120gb til rimelig pris (mye tregere enn agility 3 60gb, men raskere enn den du så på som var 115gb) http://www.dustinhome.no/pd_5010462739.aspx

 

Hvis du vil fyre av mer penger har Corsair Force sluppet en ny version av denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010600150.aspx Dette er den raskeste 120gb på markedet akkurat nå.

 

Synd at ikke komplett selger disse modellene i PC-pakken :(

 

Men håper ikke du har utelukket helt å bygge maskinen selv. Da kan du få det litt billigere. Særlig fordi dustin.no er billigere enn komplett :) Jeg bygde min første PC for noen uker siden, og det gikk forbausende greit. Og skikkelig gøy! hehe. Jeg ble litt hekta og prøver å få venner til å bygge pc så jeg kan hjelpe dem :)

Endret av wholmen
Lenke til kommentar

Hei igjen. :)

Skal vurdere det.

 

Hvordan fungerer det med SSD? Er det slik at den SSD-en jeg har valgt på 115gb, er litt over halvparten så rask som den på 120gb som har lesing/skriving på 550mb/s og 510mb/s, fordi den jeg har er på henholdsvis 285mb/s og 275mb/s? Eller hvordan funker det?

Og hvor mye raskere er SSD med lesing/skriving på 285mb/s og 275mb/s enn en vanlig harddisk?

 

Edit: Er det forresten noe programvare jeg må laste ned til SSD? Drivere eller andre programmer?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Den måles etter hvor mange mb per sekund den klarer å lese eller skrive, så en dobling i spesifikasjonene betyr en dobling i ytelse. Hvor mye forskjell du merker vet jeg ikke. Du som hovedsakelig skal bruke pcen til å game vil bare merke at den halverer loadingtiden hvis du har spillet installert på SSDen, men søking og åpning av programmer og filer vil skje vanvittig raskt, og det er ganske deilig det? Det er vel sånn man får inntrykk av en PC og det er lite som er så tilfredsstillende som å føle at du har den beste PCen i verden :p

 

Jeg vet ikke hvor reelt det er med disse SSDene, men de yter dårligere over tid, og en som er veldig rask i utgangspunktet vil sannsynligvis tåle svekkelsen bedre.

 

Jeg er ikke veldig opplyst innenfor dette temaet, men håper jeg ga et riktig svar :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...