Gå til innhold

Studieretning i økonomi i BI for en matematikk nerd som meg... Hvilke anbefaler dere?


Mann1982

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Har du vurdert andre læresteder enn BI? Hvis du sier du er god med matematikk, kan det ha noe for seg å dra andre steder.

 

Nå tilbyr UiO studiet "Matematikk og økonomi", se http://www.uio.no/studier/program/matokon/index.xml .

 

Dette kan utvides til mastergrad, om en vil det (og noe en bør gjøre, da en bachelorgrad fra UiO ikke er så matnyttig i seg selv). Det finnes også muligheter til å gå over på en "mykere" mastergrad, om en så ønsker det.

 

Merk her at dette er en betydelig mer mattetung (og teoretisk) utdanning enn BI. Du vil nok få en del annerledes jobber også. Typisk vil din del av jobben gå ut på å lage, velge ut eller implementere modeller for aksjer, fond, økonomisk vekst, etc.

 

En fordel med UiO er at utdanningen er mye billigere (omtrentlig 600 kr i semesteret + lærebøker).

 

Vær oppmerksom på at dette ikke er en "billig erstatning" til BI-utdanning. Det er en helt annen type utdannelse. Jeg bare foreslår den siden det virket som om du var interessert i matematikk.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg vurderer å studere økonomi i BI.

 

Men det fins ikke bare en men flere økonomi studier.

 

Jeg er personlig god i matematikk og kan mestre jobb med tall.

 

 

 

Hvilke av disse retningene tror dere er best for en matte-nerd som meg å velge

 

http://www.bi.no/no/Heltid/Bachelorstudier/

 

Hei olav,

 

for meg så virker det som en bachelor i finans eller økonomi og administrasjon, eller eventuelt en siv. øk grad (5-årig) burde passe for deg. En bachelor i finans vil absolutt kreve en god forståelse for matematikk og ønske om å bruke det sammen med økonomi. En kamerat av meg har nå begynt å jobbe med derivater nede på børsen og er ferdig med en bachelorutdannelse i finans nå. Mens jeg har gått på BI har blant andre Finanssektoren med Per Kristian Foss, Morten Sundstø, Knut N. Kjær (direktør, Petroleumsfondet) og Petter Stordalen vært her som gjesteforelesere. For meg så har BI tett kontakt med næringslivet og et godt rykte internasjonalt og nasjonalt noe som gjør det lettere å få en relevant jobb når du er ferdig.

 

Uansett er det veldig fleksibelt på BI. Hvis du for eksempel søker deg inn på førsteåret i finans - og så finner ut at det er egentlig økonomi og administrasjon som du ønsker å fortsette med kan du nesten uten unntak bytte mellom linjene uten å ta opp fag. Skulle du ikke ønske å fortsette på BI etter et år får du fremdeles tittelen som Bedriftsøkonom. Anbefaler at du tar kontakt med bacheloravdelingen på BI der du kan prate med med en veileder, og sette opp en gratis veiledningstime for å finne ut hvilke studier som passer for deg, eller om det er BI som er riktig for deg.

 

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...