Gå til innhold

[Løst] CPU frekvensen dropper sporadisk


Anbefalte innlegg

INTRO

God dag godt folk!

 

DISCLAIMER:

 

Denne tråden skulle kanskje vært postet i "maskinen fungerer ikke" delen av forumet, men p.g.a problemets natur, fant jeg det naturlig å poste det her hvor norges CPU-Elite liker å befinne seg.

CASE:

 

Helt på magisk vis, uten at jeg har køddet med overklokking, bios eller noe som helst, så begynte min stasjonære PC å bli temmelig seig i fisken (lav ytelses evne). Jeg sjekket opp og ned i mente for software feil, men da PC-en er ganske ny og blitt brukt ganske skånsomt, kunne jeg konkludere med at dette var et villspor. Neste steg var å sjekke eventuell overoppheting, til min store forbauselse ligger CPU og GPU temperaturen ganske stabilt på 28 C idle, og opp mot 35 C under spilling. Ikke _så_ forbausende da maskinen til tider høres ut som et jetfly. Det var under desse forhold at jeg med programmet "Core Temp" oppdaget at prosessorfrekvensen spratt opp og ned mellom 2500 -ish mhz til 803.64 mhz. Hovedsaklig ligger den for det meste på 803.64 mhz og det medfører da, forståelig nok, sirup i systemet-syndrom. Nå er jeg ikke en slik en overklokkingsekspert/nerd selv, så jeg ser på problemet med stor forundelse. Det er med dette jeg retter meg mot norges CPU-Elite og håper på en løsning!

 

SUMMARY

CPU frekvensen skifter mellom 2500-ish mhz til 800-ish mhz. Resulterer i prosessor ytelse ala pre win98. Hvordan løse?

 

INFO

CPU - AMD Athlon II X4 640 3.00 GHZ

 

Edit: Sliter med random english syndrome jf. overtitler.

 

EDIT2: LØSNING

Last ned siste version av PhenomMsrTweaker, sett profil til "høy ytelse", Voila!

 

EDIT3: OYH!

Like visst det funka

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Cool%27n%27Quiet

 

At CPU bytter hastighet dynamisk etter hvor mye den trenger er sånn det skal fungere. Dersom maskinen din føles treg har nok det andre årsaker. Sjekk bakgrunnsprosesser/tjenester, kjør "dritt"-fjernings program, rydd på harddisken, oppdater drivere osv. Lykke til.

 

Har gjort alt annet enn og oppdatere drivere, får ta og prøve det. Og mens vi er i gang, går det an og oppdatere CPU drivere, eller er det noe statiske greier som ikke skal køddest med?

 

Edit: Sjekket det opp på AMD sine sider. Ingen relevante prosesordrivere er gitt ut til Athlon serien etter 2008, og det var til dual core. Etter min oppfatning dreier dette seg om en quad-core prosessor, og da har vel det lite nytteverdi?

 

 

 

KJEMPEDIT: HEY HEY HEY! Ser ut som vi har funnet en løsning, takket være deg og wikipedia linken din mister Kjellvez. Tydeligvis hadde denne cool'n quiet funksjonen blitt litt vel konservativ og kjørt på strømsparing hele tiden. Så jeg lastet ned et program kalt "PhenomMsrTweaker v1.2" satte strømprofilen til høy ytelse, og nå ser alt ut til å fungere som det skal! :w00t:

 

Jeg kan ikke si annet enn: KAAAANON! Takk skarru faen meg ha!

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...