Gå til innhold

Hjelp til kjøp av linse - 18-200mm


Anbefalte innlegg

 

Prøv bilder med noe detaljert ute i kantene og hjørnene, og med rette linjer nær kantene, tatt på objektivets største blender. Det er spesielt ute i kantene/hjørnene det er store forskjeller.

 

 

Knipset noen bilder i ettermiddag, og kanskje det er noe á la dette motivet som kan være nyttig å teste med?

 

post-226353-0-43824200-1308838245_thumb.jpg

 

Legger ved et lite skråblikk på samme motiv...

 

post-226353-0-20320800-1308839116_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at objektiver av denne typen sliter med astigmatisme og beslektede problemer. Det fører til at skarpheten ikke er identisk i alle retninger og dermed får bildet et urolig preg selv om det kan være akseptabelt skarpt.

 

Begge disse eksempelbildene sliter med at deler av bildet gir inntrykk av å være i bevegelse. Spesielt det første synes jeg er ille.

 

For meg er det viktig at bildene er rolige og nøytrale og det har vært en relativt dyr reise før jeg kom fram til hvilket utstyr jeg egentlig trenger.

 

Studer dette bildet for å se hva jeg mener: Nikon D3100 + 24-120mm f/4 VRII

Kvaliteten er jevn ut i hjørnene og bildet er mye roligere og nøytralt enn de fleste 18-200 objektiver tenderer til å gi. Hvis det er denne effekten man egentlig liker så lønner det seg å velge et annet objektiv. Det trenger ikke bli dyrere men vil nok gi mindre zoomomfang.

 

Det jeg vil fram til er at det er viktig at man kjøper det objektivet som tar de bildene man egentlig vil ha. Å oppdage at man bruker feil objektiv etter å ha tatt mange tusen bilder er ikke moro. Det er vanskelig å anbefale et bestemt objektiv siden alle har forskjellige behov. Så se på bilder, studer dem og finn ut hvilket utstyr som er blitt brukt på de bildene man liker.

Endret av Kristallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...