Gå til innhold

Legging av kabler i hus fra 1986


Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet inn i enebolig bygget i 1986, hvor jeg har lyst å få lagt inn kablet TP nett (samt litt antenne ledning til andre deler av boligen og høyttaler ledning til bakhøyttalere)

 

Har nå get/loqal hvor uttak for både internett og TV er en boks i stua der fiberen kommer rett inn gjennom veggen fra utsiden gjennom et hull som bare er borret tvers igjennom hele ytterveggen.

 

Huset er av treverk så langt jeg kan se. Grunnmur av lekablokker. Veggpaneler ser ut som er treplater hvor det er lagt tapet og tapeten er siden malt.

 

Tenkte på å legge dobbel cat6 kabel fra TV ned til et serverrom, slik at jeg kan sende internett til firewall på serverrom, og tilbake igjen til stua for nett tilgang til TV/media spiller/ps3/etc. Tenkte også å dra kabel fra serverrom til et kontor.

 

Hadde vært kult å få lagt skjult anlegg, men ser ikke helt hvordan jeg får av veggplater uten å ødelegge i hvert fall tapet. Har ikke lyst til å gjøre noe som gjør at jeg må tapetsere eller male hele stua. Hvis jeg fant ut hvor skillene på veggplatene var, kanskje det hadde gått ann å snitte tapeten langsmed så det gikk ann å ta av veggplatene og sette de på igjen uten å ødelegge?

 

Har lyst til at det ikke skal være synlig så har ikke lyst å legge inn kabel lister i tillegg til de vanlige listene. Men vurderer å bytte ut listene med noen som har plass til kabler bak.

 

Etasjene mine ser noe slikt ut:

      1. etasje                
___________________  \_________
|                | Gang | Bad |
|  Stue          |      |_____|   X - pipe
|                |       Trapp|   1 - Uttak for internett og TV antenne (fra fiberboks i 
|        _4___  ___  _________|       enden av kabel som kommer inn gjennom yttervegg der.)
|6     O|X       |3           |   2 - Ønsket plassering av server rom
|      1| Kjøkken| Kontor     |   3 - Ønsket plassering av TP stikk for kontor  
|7      |        |            |
-------------------------------   4-5 - Her går det antennekabel i skjult anlegg i mellom. 
                                     4 er en ende. 5 går det videre til et annet sted også.
      Sokkel                         Vet ikke hvor. Kanskje utenifra? Kan dette være
_______________________________       kilde for canal digital tilgang som har vært i   
|     |   |        |          |       huset tidligere fra hva jeg har hørt fra tidligere 
|     |   |        |_  _______|       eier?
|    2|_ _|_  _____|     Trapp|   5 - er også et sted jeg har lyst å ha antenne uttak
|_____\__         ____________|       for TV.
|       |X       |            |   O - Ovn
|       \        \            |   6-7 - Uttak for bakhøyttaler.
|       |        |            |
----------5--------------------

 

Alternativer for kabel til bakhøyttalere:

a) Legge nye tak lister i stua som jeg kan legge høyttaler kabler bak. Samt bygge ut list fra gulv til tak ved punkt 1 så jeg får plass til kabler bak denne også.

b) Legge høyttaler kablene langsmed eksisterende lister. (Både vegg og kabler er hvite, listene er av tre).

c) Hadde vært fint å få lagt bananplugg kontakter i begge ender slik at kablene ikke henger ut av veggen i endene, men har ikke klart å finne noen som selger noe slikt. Har såvidt gravd å grave opp noe i utlandet, men det var kontakt for de som kunne legge den inni veggen og ikke for å legge utenpå.

d) La kablene henge ut av begge ender. Tilpasse de så de er akkurat passe lange i hvert fall.

 

Alternativer for antenne kabel legging:

a) Skifte til canaldigital (så får jeg brukt cam kort også), så kan de sikkert fikse antenne greiene.

b) Skifte ut antenne kobling i 4 til en som kan sende videre, og få koblet sammen antenne kontakt i 4 med den i 1. Hvis kilden er i 1, må jeg vel kanskje koble ut viderekoblingen i 5 hvis det kan være en annen kilde?

 

Alternativer for TP kabling:

a) Gjennom gulv til rom under. Bak list i rom under og borre hull til serverrom i sokkel. Høres bra ut men er uttrygg på å komme gjennom gulv. Vet ikke hva gulvet er laget i, om det er

noe viktig jeg kan borre hull i, eller om det vil skjende rommet senere hvis hullet ikke trengs mer. Evt. kunne man kanskje kommet gjennom gulv lett hvis man kom bak veggpanel??

b) Ut av huset ved siden av fiber hull, en etasje ned og inn igjen. Følge taklist og borre oppe ved tak inn til serverrom. Skeptisk til å borre hull i yttervegg selv om det er et der fra før.

c) Legge nye taklister og legge kabel bak de så godt jeg får til fra 1 til 4 og videre forbi kjøkken og kontor. Ned trappegangen og bort til serverrom i sokkel. Føles ganske trygt. Bare borring for å komme forbi 2 døråpninger. Fortsatt ikke helt trygg på at det ikke ligger noe i vegg der, men er i hvert fall lett vegger, og oppe ved tak bak taklist vil det ikke synes i hvert fall. Blir endel kabling og kanskje litt synlig kabel her og der dog.

d) Prøve å få lagt TP kabler gjennom skult anlegg fra 4 til 5 så jeg slipper å borre yttervegg, gulv eller trekke forbi ovnen og takdrageren. Trekke videre derifra langs/bak lister.

 

Noen som har noen gode forslag eller kommentarer? Har ikke gjort noe lignende før og er usikker på hva som er lurt. Burde jeg hyre inn elektriker for å fikse i stedet for å styre selv? Hvor farlig er det å borre igjennom vegg? Hvor går normalt skjult anlegg? Borre bak lister virker bra for å få skjult. Er det sannsynlig at det er lagt noe skjult anlegg der?

Evt. vet noen om no bedre sted å spørre enn her? :)

 

Tenkte på noen taklister ala disse: http://www.sodrainterior.com/sv/List/Lister/Taklister/Taklist-Classique/

 

Har ikke funnet noen som selger dobbelt TP kabler så antar jeg får legge 2 vanlige ved siden av hverandre. Noen som vet om noen som selger doble kabler? (Vil trekke 2 når jeg først trekker. Trenger det uansett fra stua for å få signal både fram og tilbake (innenfor og utenfor brannvegg))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder boring i vegg, er det mindre skummelt enn det høres ut som.

Om du ikke har noe måleutstyr for å sjekke hva som er i veggen, borer du forsiktig igjennom første plate - mistenker jeg det er noe der, bruker jeg kort bor og støtter boren med hånden slik at jeg ikke borer lenger inn en hva jeg ønsker. Pass på å Ikke legge for mye trykk på boret.

Deretter føler du deg fram med boret inne i veggen (uten å kjøre) - du vil kjenne om det du treffer er vegg, rør, ledninger eller annet.

 

Man kan også ta av et bord på utsiden av huset, og gå ned gjennom bjelkelaget til kjelleren (husk på at grunnmur er tykkere enn trevegg, så det må bores på skrått. Deretter borer du hull til en konsulentboks, og setter den i innerveggen. Alt dette må selvfølgelig tettes etterpå, men det er enklere å tette inne i veggen enn å prøve å tette en innendørs veggplate på en fin måte.

 

 

Jeg har selv et hus fra 80-tallet, og holder på med dette arbeidet nå (vel, de siste 3-4-5 år) Jeg bruker 20++ rør overalt. Dermed trekker du lett 2 x ethernet kabler - usikker på om skjerma går godt i den dimmen (hukommelsen er ikke hva den var).

 

Jeg taper kablene sammen med 1-2 meters forskyvning. Alt etter hvordan rørene går. Rikelig med glider på - få med deg en person - og skyv kablene igjennom. Samarbeid.

 

La den andre personen styre ved å holde et jevnt press på, men samtidig være obs på når det stopper - av og til må man gå tilbake. Prøver du å bruke trekkekraft for å komme forbi ei kneik, ender du fort opp med å rive sundt et skjøtepunkt på røret, og har driti på draget. Det er litt lettere å være tøff og bruke trekkraft når veggene ikke er monterte eller det ikke er ditt hus, men utrolig kjedelig å stå der med en kabel fast halvveis inne i røret.

 

 

Bruker du fjær. så vær også obs på at enkelte rør er veldig sprø, så man kan kjøre fjæren rett ut i svinger og slikt om man presser på.. bl.a. Biltemas rør har jeg veldig dårlig erfaring med.

 

Ser ikke om du skriver noe om loft/kaldloft, men ofte kan kablene enkelt dras opp der, for så å gå ned inne i veggen og ende opp i en konsulentboks. Lag et hull i bjelken på loftet, tape fast noe tungt (jeg bruker ofte korte skrujern) og senk ned. Ta hull med hullsag hvor du vil ut, og fisk ut ledningen. Dette er vanvittig mye enklere med to mann. Gjør du det på denne måten må du også være obs når du trekker i de rørene. Det er ingen måte å få festet dem på, og sjansen for å rive sundt noe øker da følgelig om du er hardhendt.

 

 

Dette er ikke en 100% guide på hvordan det skal gjøres - men så lenge man bruker vett får man det til.. Ser frem til å lese andre innlegg for å plukke opp mer selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var visst lite andre folk som svarte gitt.. Men tusen takk for svar.

 

Og legge bak planke i yttervegg var litt fristende inntil jeg så at huset har tverrstilte planker :D

 

Og ta ned veggplatene tror jeg ikke jeg orker nå. Da må jeg nok retaptsere og/eller male.

 

Tror jeg ender opp med å legge list opp langs pipe på stua, borre hull gjennom til kjøkkenet, følge taklist gjennom kjøkken, borre hull ved tak inn til kontor. Føre ledning ned bak skap i kontor, borre gjennom vegg til trapp og dra kabel til taklist i etasjen under og følge den til serverrom og borre inn dit. Da slipper jeg med kun å borre igjennom noen lettvegger, og kablene går fort ut av stua, hvor det er viktigst at de er lite synlige. Samt at jeg slipper at ovn/tredrager i stue blir noe problem.

 

Skal legge dobbel TP kabel, så blir 4x 20m. Sist jeg trakk hadde jeg parkabel slik at de to ledningene hang sammen, men ser ikke noen sånn for salg noe sted lenger, så får vel bare trekke to enkle TP kabler sammen i stedet. Får vel da legge noen kabel lister langs med listene eller bytte ut listene med en kabel list for å skjule kabler litt. Er hvite vegger og tak, så en hvit kabel list blir vel ikke så stygt.

 

Tenkte å dra cat6 for å være litt mer future proof. Så langt jeg skjønner er ikke skjerming nødvendig. Verste forstyrrelsene er vel fra de 3 andre kablene den delen av strekket der alle 4 vil bli trukket sammen. Men har ikke sett noe om at det er problem for uskjerma kabel, og skjerma kabel blir vel vanskeligere å få til å gå rundt hjørner lett..

 

Syns det er litt forvirrende å bestille utstyret dog. Ikke så lett å vite at man kjøper de riktige tingene som passer sammen :) Men finner vel ut av det.. ELFA så ut til å ha litt ting som passet sammen i hvert fall, dog så de ikke akkurat billige ut. Ble nesten 3000,- for 100m ledning 4x doble kontakter og krone verktøy. Andre steder jeg har sett, så har jeg ikke funnet kabler som har matchet kontaktene.

Lenke til kommentar

c) Hadde vært fint å få lagt bananplugg kontakter i begge ender slik at kablene ikke henger ut av veggen i endene, men har ikke klart å finne noen som selger noe slikt. Har såvidt gravd å grave opp noe i utlandet, men det var kontakt for de som kunne legge den inni veggen og ikke for å legge utenpå.

F.eks. denne kombinert med en slik bør virke. Påvegg-kappa finnes i flere tykkelser; 18/25/33 mm, ikke helt enkelt å si hvor mye plass som trengs inne i "veggboksen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...