Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe motorolje på nett


Anbefalte innlegg

Det er egentlig bare å sammenligne varm viskositet ved motoren sin normale driftstemperatur, det tallet som kommer frem vil ligge ned mot 10-11 på en 30 olje, omkring 14 på en 40 olje, og 18 på en 50, kanskje opp mot 22 på en 60 olje, alt fra mitt hode, så det kan være feil.. Jeg tror det er en myte at 0w40 fører til høyere oljeforbruk. Men 5w30 vil føre til økt oljeforbruk relativt til 0w40 tror jeg. Om 0w30 er tynnere enn 5w30 ved driftstemperatur tror jeg varierer fra produsent til produsent. Mobil1 0w40 er ikke tynnere sammenlignet med biltema 5w40 ved normal driftstemperatur. Jeg tipper 10w60 olje sånn i teorien vil dempe oljeforbruket mest. Det er dessuten et økonomisk spørsmål, om noen brukte 20w50 for å få oljeforbruket ned, ville det kanskje relativt sett øke drivstoffkostnadene så mye, relativt til kostnaden av å fylle på ny olje at det ble et prosjekt som gikk med tap.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvem olje du tar utgangspunkt i når du sier at Biltema olje har bedre spesifikasjoner enn Agip, men jeg ble nyskjerrig og sjekket biltema 5w-30 mot en av Agip sine 5w-30 oljer på oljetorget. Forstår ikke helt hva du prater om der hvertfall. Men biltema er jo bare som alle andre oljer. De er hva det står skrevet i spesifikasjonene.

 

Biltema: Longlife, helsyntetisk motorolje 5W–30:

SPESIFIKASJONER:

ACEA A3/B4, ACEA C3. VW 504.00 og 507.00.

 

Agip Formula Future helsyntetisk longlife motorolje 5w-30:

SPESIFIKASJONER:

ACEA A3/B4 - ACEA C2/C3, MB 229.3/229.5/229.31/229.51, BMW LL (01/01 FE/04), VW/AUDI: 503.00/503.01/504.00/506.00/506.01/507.00, RENAULT C3-04

 

Hvem er best?

 

Jeg bruker ikke den oljen, henviser heller til denne tråden på Cuore:

 

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=31438.0;topicseen

Lenke til kommentar

Ahh.. sånn å forstå. Så det første tallet i SAE verdien sier kun at bilen er lett å starte forde den er tynn fra starten av? Og hva med viskositet indekset? Ser f.eks. på Agip Racing 10W-60 at den har viskositet index på 177 og viskositet ved 100 grader er 23,5. Betyr det at den har høy viskositet og er stabil?

Alle skryter så av denne oljen, men hvordan ser jeg at den er så bra?

Lenke til kommentar

23,5 er tykt, sikkert perfekt for eldre slitte biler, det som også gjelder er at nyere olje har endel rensende egenskaper. Det kan løsne den gamle dritten. Det kan derfor gjelde å finne en mineralolje som ikke renser godt, på en gammel slitt bil hvor oljeskiftene har vært veldig forsømt, det kan nemlig være at alt av møkk inne i motoren bidrar til å tette. En slags gammel 10w30, 10w40, eller 15w40.

 

Du kan si at viskositet indeks sier hvor syntetisk oljen er. Høyere tall - mer hel-syntetisk. Jeg tror noe av det beste på markedet er mobil1 0w40. Du for sjekke hva tallet er for den. Det er det som vil ha betydning om du slår av en motor med ekstremt varm turbo. Etterhvert vil en olje også bryte ned. Etter 30 tusen kjørte kilometer vil jeg tro at en 0w40 nærmest har blitt til en 5w30, mens en 5w40 har blitt til en 10w30. Når du alt starter på et høyt tall når motoren er kald og har kjørt lenge kan du få problemer med kaldstart. Det avhenger også av hvor mye du må etterfylle.

 

Andre spesifikasjoner, de nyeste standarder, spesielt long life for diesel motorer går mye på evnen til oljen til å holde på sot og rense motoren slik at det ikke samler seg opp mye møkk. Hvis en skifter ofte er det helt unødvendig å ha en slik dyr olje, bare varm viskositeten stemmer, i store deler av intervallet vil en slik olje ha ganske dårlige spesifikasjoner. Jeg har mistanke om at det på endel nyere biler også hadde vært bedre med 0w40, fremfor 0w30 eller 5w30, men jeg tror det er kravene til drivstoffforbruk som presser produsentene ned på 30 olje.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Men Shell Helix Ultra 10W-60 som er fabrikkfylling på ferrari har jo VI på 22,8 ved 100 grader. Og Agip Racing 10W-60 var jo fabrikkfylling før det igjen. Og det er jo nye biler, og ikke gamle slitte.

 

Det beskytter også bra ved høye temperaturer på banekjøring:)

Lenke til kommentar

Her er Mobil 1 0W-40

 

Viscosity, cSt (ASTM D445)

@ 40º C 75

@ 100º C 13.5

Viscosity Index 185

 

Jeg ser 0w40 har -54 som pour point. 5w40 oljen til produsenten biltema nå fører har oppgitt -33 .

 

Det er elendig spesifikasjon. Om biltema sin olje er så dårlig som leverandøren sin ville jeg styrt unna. Det egner seg ikke til ordentlig kaldstart på fjellet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Beste oljen du får er hos EIK butikken. har handla mange liter der.

de selger noe som heter BP olje. og bo olje er rein catrol olje. de har ikke lov å sette på merke at det står castrol. men det er rein castrol olje som er på dunkene. bare at den heter BP olje. det er helsyntetisk olje og må si den er billig. de tar 1100 kr for en 20 liters dunk. begynte å kjøpe der for noen år siden pga de 4 liter's castrol dunkene koster jo skjorta. og når det er samme olje bare annet navn og mye billigere så kjøper jeg jo heller til 1100 kr for 20 liter enn å betaler 600 kr for 4 liter. tror ikke du får billigere olje andre plasser ;)

Lenke til kommentar

Egentlig kan du bare bruke angrefristen på slike ting, men det er litt enklere i butikk da du kan si du angret den gamle prisen når du ser den nye (elkjøp f.eks), og på den måten få mellomlegget uten å levere tilbake varen, men det spørs hvor vanskelig du vil være også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...