Gå til innhold

Blåtann GPS mottager


Qumad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om trådløse GPS mottagere med blåtann? En trådløs GPS antenne da egentlig.

Ønsker og ha mottakeren i vinduet på bilen da jeg opplever at nettbrettet mitt mister GPSen til tider med den plaseringen jeg har i bilen.

 

Du skriver jo ikke noe om hvilket nettbrett du har. Er du sikker på at det støtter GPS over blåtann?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om trådløse GPS mottagere med blåtann? En trådløs GPS antenne da egentlig.

Ønsker og ha mottakeren i vinduet på bilen da jeg opplever at nettbrettet mitt mister GPSen til tider med den plaseringen jeg har i bilen.

 

Du skriver jo ikke noe om hvilket nettbrett du har. Er du sikker på at det støtter GPS over blåtann?

Beklager, jeg har en Asus Eee Pad Transformer

Jeg har ikke greie på GPS og så for meg at det kun var digitale signaler og så lenge nettbrettet har blåtann og den eksterne trådløse antennen/mottageren hadde blåtann så var det kun og koble disse opp mot hverandre så hadde man en link med overføring av GPS data.

Hvordan kan jeg finne ut om den støtter GPS over blåtann?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare selve nett-brettet som kan være en begrensning men også hvilken software du bruker.

 

En GPS har ikke egen BT profil men oppfører seg som en serieport. Jeg aner lite om hvordan Android behandler BT eller serieporter generelt så du får google å se om noen har brukt dette før med denne softwaren.

 

 

Har nettbrettet innebygd GPS, eller bruker du en på USB idag ?

Lenke til kommentar

Som Topguy er inne på er det to ting som må til for at dette går i orden:

 

- Nettbrettet må støtte Bluetooth serieport protokollen (dette utelukker vell meg bekjent iProduktene til Apple og en god del "brandede" telefoner og nettbrett i bl. a. USA). Standard Android enheter vil vanligvis ha støtte for dette.

 

- Programvaren som brukes må ha støtte for NMEA-protokollen over serieport, konfigurerbart av bruker. Med andre ord, programvaren må kunne kommunisere med blåtann-GPS-en, ikke bare den interne GPS-en. Alternativt må det brukes en eller annen form for "gateway" som gjør at telefonen/nettbrettet bruker den eksterne GPS-en på samme måte som den bruker den interne GPS-en, og kommuniserer dette via standard API. (Sistnevnte vet jeg ikke om finnes, og det vil i det aller minste kreve en rootet telefon/nettbrett og homebrew Android-kjerneprogramvare).

 

Jeg vil tippe at du vil oppleve problemer med punkt 2. Jeg tviler sterkt på at det finnes særlig mye programvare til Android som er tilrettelagt for ekstern GPS siden bruk av intern GPS er så omnitilgjengelig og lett på Android.

 

Vær også klar over at ved bruk av ekstern GPS vil du ikke ha A-GPS funksjonalitet. Med andre ord GPS-en vil bruke lengre tid på å få tilbake fix etter tuneller etc. samt at kaldstart tar enormt lang tid (inntil 15 minutter om du virkelig er uheldig). Kaldstart skjer når du a) har bevegd deg fryktelig langt uten påslått GPS, GPS-en har vært avslått i veldig lang tid, eller GPS-en har gått tomt for batteri.

Lenke til kommentar

Den appen jeg linket til leker intern GPS ved at den legger til en "location" tjeneste som leverer de samme dataene som den interne GPS'en. Så kart/navigasjons-programvaren trenger faktisk ikke å vite noe om BT, Serieport eller NMEA. Det gjør det betraktelig mye enklere å få ting til å fungere.

 

Siden jeg låner en Nexus S og hadde den gamle BT GPS'en liggende så fikk jeg lyst til å prøve. Og det fungerte helt greit med "Google Maps", "Google Earth" og en tilfeldig valgt GeoCaching app ihvertfall.

 

Tror jaggu meg det ble bestillt en Asus eee Transformer også jeg... ;-)

Endret av Topguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...