Gå til innhold

Fisketur i femundsmarka - drikkevann?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal på kanotur i femundsmarka. Tenkte da den nordøstlige delen.

 

Etter et år fylt med lemen og en del oppstyr om drikkevann tidligere i år lurer jeg veldig på hvordan det ligger an nå? er bekker o.l. friskmeldt eller er det fortsatt slik at man kan bli alvorlig syk av å drikke vannet i naturen?

 

Hvordan gjør dere det? Koker alt dere kommer over? klor-tabletter? Medbrakt?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har fått null svar her og har derfor benyttet meg av flere andre forum. Ser at det er nesten hundre visninger, så noe interesse må det være.

 

Svarene jeg fikk fra et annet forum er som følger hvis noen fatter interesse.

 

En skriver:

I større vann og elver går det helt fint å drikke vannet. Ikke ta vannet fra stillestående viker osv. Vass ut litt (eller hent fra kanoen når du padler). Små bekker og mindre tjern bør man være forsiktig med. Da bør man koke.

Men når du skal på kanotur vil du hele tiden ha tilgang på skikkelig vann. Jeg hadde ikke kokt. -Hvis ikke jeg skulle drikke kaffe da.. Very Happy

 

En annen skriver

Er interessert i dette temaet jeg også. Hvordan er det forresten med lemmen i Femundsmarka nå? Er det lemmen der nå, eller har krakket kommet for lengst som andre steder i fjellet? Drar inn i Femundsmarka kommende søndag.

 

Tredjemann skriver

Var i femundsmarka fra 26.mai til 8 juni i år og vi så en god del lemen, både levende og døde. Vi drakk kun av de store vanna (femunden, roasten etc.)

og har ikke fått harepest enda. Jeg ville holdt meg unna små bekker og stillestående vann. God tur!

 

Neste skriver

Jeg var i femundsmarka 1. juni - 5. juni og jeg så bare en lemmen. Jeg drakk fra vann og bekker, itno problem med helsa Smile

Var oppe på røvollfjellet å luska!

 

Tenker at det er hausa opp i media jeg. Bare ikke drikke vann der du ser døde lemmen så går det nok bra Wink.

Lenke til kommentar

Honnør for at du la inn svar fra andre fora.

 

Jeg leste innlegget ditt og følte vel at jeg ikke kunne tilføye noe spesielt og har ikke vært i Femindsmarka i det siste. Koking og klor - og så finnes det vel noen speidermetoder uten at jeg har detaljkunnskapen i farten.

 

Men kanskje lurt å forhøre seg med lokalbefolkningen inkl. kommuneveterinæren.

 

Forøvrig har de fleste som er blitt smittet av gnagere drukket vann fra brønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...