Gå til innhold

Noen spørsmål rundt overklokking


Anbefalte innlegg

1. Er overklokking verdt det?

2. Eg har 0 peiling om overklokking og aner ikkje om processoren får 10, 20 % bedre ytelse etc.

3. Lurer på om eg kan dra de fleste spill om eg ikkje overklokker noe?

4. Levetiden på en processor går ned om en overklokker eller?

5. Prismessig blir en processor med overklokking 500 k dyrare med vifte.

6. Vist overklokking virkelig lønner seg, er det noen guider om korleis det fungerer?

 

Eg vil først å fremst ha en processor som lever lenge og leverer top ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg, og forsøkte å finne tid til å lese meg frem til svaret. Det var temmelig tidkrevende lesning. Så, etter at forståelsen begynte å komme snikende, kom jeg over en

som viste hvordan overklokking nå lar seg gjøre bare med ett enkelt tastetrykk. Konseptet virket helt genialt for folk som oss som nøyer oss med en moderat, fornuftig overklokk, med fokus på å få mest mulig maskinkraft for pengene samtidig som det ikke går for mye ut over strømregningen og levetiden på komponentene. Videoen gjaldt Asus sin P68-serie, men jeg regner med at MSI og resten av konkurrentene har fått på plass lignende løsninger.
Lenke til kommentar

Dersom du skal ha nytt system i dag, og skal bruke det til spilling, kan du jo gå for en i5 2500K.

 

Mye kraft for pengene uoverklokket.

Og som tidligere nevnt, så er å trykke på en kanpp alt du trenger å gjøre for en moderat overklokk.

 

Selv med orginal kjøleren burde 4,2GHz være greit, dersom det ikke er veldig varmt i rommet, eller du har et kabinett med dårlig luftflyt.

 

Dersom du ikke er særlig gira på å overklokke mens sytemet er helt nytt, er det jo bare å kjøre med orginal kjøler og default instillinger i starten. Så kan du jo etter hvert kjøpe bedre kjøler og sette deg inn i OC.

 

Har selv et P8P67 Deluxe, 2500K og Noctua NH-D14. Har testet både fast og extreme auto tuningen til Asus. Begge går langt og gir stabile overklokkinger, men syns spenningene settes ufornuftig høyt høyt. Så det beste er nok å lese seg litt opp, og klokke manuelt.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

1. Er overklokking verdt det?

2. Eg har 0 peiling om overklokking og aner ikkje om processoren får 10, 20 % bedre ytelse etc.

3. Lurer på om eg kan dra de fleste spill om eg ikkje overklokker noe?

4. Levetiden på en processor går ned om en overklokker eller?

5. Prismessig blir en processor med overklokking 500 k dyrare med vifte.

6. Vist overklokking virkelig lønner seg, er det noen guider om korleis det fungerer?

 

Eg vil først å fremst ha en processor som lever lenge og leverer top ytelse.

 

1. Ikke på bærbare som regel, men på stasjonære er det som regel meget verdt det. Hvor enkelt det er og hvor mye det er å hente kommer litt ann på nøyaktige hardwaren vi snakker om.

 

2. Typisk eksempel på de nye Sandy Bridge prosessorene er at +30% regnes som "triviellt enkelt" som 99% av alle vil kunne oppnå, og uten mer enn standard kjøler. Opp mot +45% er fint mulig med en heftig luftkjøler eller annstendig vannkjøler. Det er kort sagt veldig mye ekstra ytelse - spesiellt om det er det du er flaskehalset på i øyeblikket.

 

3. Det kommer ann på hvilken CPU du kjøper naturligvis, men f.eks. en ulkokket i5 2500 erfremdeles veldig rask. Behovet for å overklokke CPUen til spillbruk er ikke så sterk før du har et veldig sterkt skjermkort å drive. Du klarer deg sikkert rimelig bra uten på et enkelt kort, men du ville blitt fort flakehalset i CPU ytelsen på et SLI oppsett. Igjen varierer disse tingene mye avhengig av hvilke spill og spesifikk hardware vi snakker om så det er ikke lett å si noe mer spesifikt enn dette - men nei, det er ikke noe MUST å overklokke.

 

4. Teknisk sett ja. I praktisk nei. Det jeg mener med det er at du vil uansett ha kastet prosessoren (den vil ha blitt totalt verdiløs) lenge lenge lenge før den dør av slitasje uansett om den er sterkt overklokket eller ikke. Dette kan du se bortifra. Så lnge du ikke går over det som regens som rimelig sikre verdier for spenning kan du ikke i praksis slite ut CPUen. Dette ville bare vært verdt å tenke på om du skulle lage en datamaskin til et atomkrig-bunkers som måtte fungere de neste 150 årene...

 

5. Dette er ikke et spørsmål... men ja, en bedre vifte koster penger. Som sagt dog - du kan fint overklokke moderat (f.eks. opp til +30% på en Intel Sandy Bridge) uten noen særige problemer på standard kjøleren. Det er ingen som sier at du MÅ overklokke hardt tross alt. Moderat overklokking med standard kjøling koster deg null og niks - og det er der du får mesteparten av ytelsen (og med minst arbeid). Det er bare de siste +15-20% som prosessoren kanskje har å gi som krever betydelig mer arbeid og en dyr kjøler. Hvorfor gidde stresse med det om du ikke føler at du vil?

 

6. Å herre min hatt - JA! Det finnes uendelig mange. Jeg ville funnet meg en guide som tok for seg overklokking spesifikt for din platform (eksempelvis socket 1155 om du bruker de siste Intel prosessorene). Nå sier du ikke om du skal bruke AMD eller Intel, men her har du et eksempel på en socket-1155 overklokking guide for newbies:

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-bridge-overclocking-guide-beginners.html

Det har aldri vært så enkelt å overklokke som på 1155 platformen, så det er kanskje ikke en dum idè om du vil forsøke deg. Det er nesten litt "for" enkelt =P. Så lenge du bare er ute etter en moderat overklokk så er det faktisk flere hovedkort som gjør hele jobben for deg med et enkelt tykk og 5 minutter venting.

 

Hvis du skal overklokke en annen platform så bare google "XXX overclocking guide newbie" - der du erstatter XXXX med socketnummeret for eksempel. Det er hundrevis av gode guider så det er ikke akkurat vanskelig å finne dem.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vannkjøling høres tøft ut, men sannheten er at disse kompaktsystemene yter dårligere en gode luftkjølerne.

 

Hva med denne: CORSAIR A70

Rimelig og god.

 

Eller denne: NOCTUA NH-D14

En av de aller beste, men koster en del mer.

 

Enig. Hvis du er ny til overklokking så lag det ikke mer komplisert med å også begynne med vannkjøling for første gang. Luft er nesten alltid best ved mindre du har GOD peiling på hva du driver med - og disse kjølerene som er foreslått vil gjøre en ypperlig jobb (om du vil ha mer enn en moderat overklokk).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er det mulig å bruke orginal vifta og klokke litt? Og samtidig kjøre gtx 580 SLI?

 

Dette forklarte jeg vel rimelig tydelig. Ja, f.eks. på en 2500K eller 2600K kan du regne med å klare 4,2 eller 4,3Ghz med standardkjøleren, og det vil regnes som nesten garantert overklokk på disse prosessorene ihvertfall.

 

Det vil være godt egnet med å kjøre 580 SLI. Mer prosessorhastighet er sikkert ikke dumt å ha for et slikt monster skjermkort oppsett, men o mdet er verdt å investere noe hundrelapper ekstr i bedre kjøler så du kna oppnå noen hundre Mhz mer er opp til deg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror du må lese litt mer inngående om funksjonene før du poster og spør her. Det du viser til er kanskje autotune-funksjonen?

 

Isåfall fungerer den greit, men man vil som oftest oppnå høyere klokk og lavere Vcore (spenning på CPU) ved manuell overklokking.

 

Dette er riktig. Mange av disse funksjonene er også ganske konservative, så de strekkes ikke hardwaren like langt som du rimelig kan med manuell klokking. De justerer heller ikke på alle parameterene som regel, men hovedsakelig bare de grunnleggende. Dette gjøres forøvrig med god grunn som regel for at de automatiske overklokkingene skal være noenlunde stabile uten videre testing.

 

Skal du ha en moderat overklokk er det et fint sted å starte. Etter automatisk klokking kan du finjustere selv. Det er en del raskere enn å gjøre alt manuellt om du ikke absolutt må ha ut hver siste dråpe av ytelse du kan.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...