Gå til innhold

[Løst] metode for å se på prisforandringer (MySQL)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med en databasr til en nettside som skal liste opp priser, men jeg ønsker muligheten til å beholde prisene slik at man kan se på prisutviklingen på de enkelte produktene, (skal aggregere priser på utvalgte råvarer), prisutvikling er viktig, men sidne jeg ikke er erfaren med databaser har jeg ikke funnet en bra måte å lagre mange prisverdier, (utenom å lage 200 tabeller, altså 1 tabell pr. produkt), men noe sier meg at det finnes en mindre ressurskrevende metode, da jeg kan umulig være den eneste som trenger slik funksjonalitet.

all input takker jeg på forhånd for :)

-frank

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en tabell for produkt og en tabell for pris som har en foreign key til produkt-tabellen?

blir ikke det slik jeg nevnte at var litt tungvindt, alstå at man har en tabell med mine 200 produker, og så har man 200 tabeller med pris ene og data til det enekelte produkt. eller misforstår jeg hva du mener??

Skrevet (endret)

Hei, du burde lære mer "basics of tables".

En tabell kan inneholde uendelig mange rader. Hvert produkt i en Produkt-tabell er én oppføring i den ene tabellen.

For å få prishistorikk for et gitt produkt kan du gjøre som foreslått over:

Pris-tabellen kobles mot produkt-tabellen ved at hver rad i pris-tabellen inneholder fire kolonner: PRIS_ID, Produkt-ID-en til et produkt (FK-foreign key), samt dato/tidsstempel og selve PRISEN for denne prisoppføringen.

Endret av Nator
Skrevet

Hei, du burde lære mer "basics of tables".

En tabell kan inneholde uendelig mange rader. Hvert produkt i en Produkt-tabell er én oppføring i den ene tabellen.

For å få prishistorikk for et gitt produkt kan du gjøre som foreslått over:

Pris-tabellen kobles mot produkt-tabellen ved at hver rad i pris-tabellen inneholder fire kolonner: PRIS_ID, Produkt-ID-en til et produkt (FK-foreign key), samt dato/tidsstempel og selve PRISEN for denne prisoppføringen.

aaaaahhhh (lypære som tennes over hodet) ...

jeg burde sende brevbombe til min ridligere IKT-lærer, jeg føler at dette burde jeg kunne :p

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...