Gå til innhold

Klarer ikke konfigurere nett vha DHCP i Suse 8.2


Anbefalte innlegg

Problemet mitt er altså at jeg ikke får eth0 til å fungere i suse. Det er helt merkelig, den fungerer i flere andre distroer (har "bare" testet gentoo og knoppix på linjen jeg har nå), men suse vil ikke ta imot ip-adresse fra dhcp. Har prøvd å sette opp ip, netmask, gateway osv. opp manuelt, vha dataene jeg har i mitt windowsoppsett, men dette fungerer heller ikke.

 

Nettverkskortet mitt er Realtek 8139, ingen problemer med det, bruker modulen 8139too. Prøvde først å kjøre ftp-install av suse, men det funket ikke, dhcp funket ikke her heller, så da lastet jeg ned alle pakkene fra ftp.sunet.se (greit med god linje, det hele var unnagjort på rundt en time. elsker uninett :D )

 

Her er en utskrift fra /var/log/messages som kommer hver gang jeg prøver å kjøre dhcpcd. Det samme utenom dhcp-feilmeldingen kommer om jeg kjører ifconfig up.


Jul 30 09:10:40 maggen kernel: NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out

Jul 30 09:10:40 maggen kernel: eth0: Tx queue start entry 4  dirty entry 0.

Jul 30 09:10:40 maggen kernel: eth0:  Tx descriptor 0 is 00002000. (queue head)

Jul 30 09:10:40 maggen kernel: eth0:  Tx descriptor 1 is 00002000.

Jul 30 09:10:40 maggen kernel: eth0:  Tx descriptor 2 is 00002000.

Jul 30 09:10:40 maggen kernel: eth0:  Tx descriptor 3 is 00002000.

Jul 30 09:10:40 maggen kernel: eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability 45e1.

Jul 30 09:11:02 maggen dhcpcd[6814]: timed out waiting for a valid DHCP  server response

Jul 30 09:11:02 maggen dhcpcd[6503]: recvfrom: Network is down

Jul 30 09:11:02 maggen modify_resolvconf: no matching backup found, left everything alone

 

Synes hele problemet er helt merkelig :roll: Noen med gode forslag?

-magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes hele problemet er helt merkelig :roll: Noen med gode forslag

etter å ha googlet litt (har du? :), fant jeg feks denne postingenhttp://www.scyld.com/pipermail/realtek/200...une/000521.html, som er et svar på denne postenhttp://www.scyld.com/pipermail/realtek/200...une/000520.html.

disse postingene omhandler litt eldre kjerner, nå vet jeg ikke hva du bruker, men det er uansett flere med liknende problem som deg.

jeg har beklageligvis ikke noe svar, men siden flere har hatt lignende problem tidligere vil jeg tro noen har funnet en løsning. (det må du finne selv. - om ingen andre her kan hjelpe)

Lenke til kommentar

Naa har ikke jeg saa mye erfaring, men SuSE satser jo paa Standard Base-hjallet. Som for DHCP medfoerer at ting ligger litt rundt omkring. Har selv slitt med DHCP, og maa medgi at jeg gav opp. Men fikk en mail sendt til root om noe klask grunnet annen plassering av konfigurasjons-filer. Eller no.

 

Hjalp det? :shrug:

Lenke til kommentar

alive: ja, ser ut som at andre har hatt samme problem tidligere. Er en liten trøst i seg selv :) Ser at de hadde problemer med eldre drivere (8139 - ikke 8139too) og eldre kjerner (2.2, han "trodde" det var fikset på til 2.3), så kanskje en liten kjerneupgrade vil fungere?

 

Har et til nettverkskort i maskinen, et "onboard gigabit-kort" som suse ikke autodetected. Kan prøve å installere dette for å sjekke om problemet er det samme.

 

Dr. Doogie: God ide det med root mail, må stikke inn å sjekke den.

 

-magnus

Lenke til kommentar

Helt utrolig, men nå fungerer det faktisk...

 

Det hele var en blanding av irq problemer mellom usb og nettverkskort, og ACPI. Når jeg kjører acpi=off idet jeg booter fungerer det helt utmerket, ihvertfall foreløpig...

 

Håper dette kan hjelpe noen andre, nå må jeg fortsette min utforsking av suse :)

-magnus

 

HW:

Abit nf7-g

xp2500+

sb Live!

RTL 8139 nettverkskort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...