Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen- Kjønnsfremstilling og annet.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått i oppgave å sammenligne fremstillingen av menn og kvinner i flere ulike tekster fra forskjellige perioder. Jeg skal også diskutere hvordan tekstene viser at forfatterens holdninger til kjønnsroller har utviklet seg i hvilken grad samfunnets syn på kvinner har endret seg.

Jeg har valgt tekstene: Tatt av Kvinnen av Erlend Loe, Karen av Aleksander Kielland, Liten Knute av Gunnhild Øyehaug og Kvinneundertrykking av John Stuart Mill.

 

Noen som kan hjelpe meg med en god problemstilling?

Si gjerne ifra hvis du også har kommet opp i det samme emnet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemstillingen er vel gitt i oppgaven? noe ala: Hvordan kommer samtidens kjønnforståelser til uttrykk i følgende litteratur?

 

Er vel grei skuring å finne ut når bøkene var skrevet, finne ut noe om kvinnesynet på den tiden og se om det kommer fram i bøkene.

Takk skal du ha ;)

Lenke til kommentar

Læreren sa man måtte lage en problemstilling ut av det som stod, men ja, er enig. Det er jo allerede for så vidt en grei problemstilling allerede.

 

Behovet for omskriving i forhold til problemstilling varierer som oftest etter tema. Det viktige med en problemstilling er egentlig avgrensning. Så selv om temaet er gitt kan du trekke fram at for å besvare denne så undersøker du X og Y (f.eks. ekteskapsrelasjoner eller seksualitet), og slik gjøre det til problemstillingen?

Er vanskelig å gjøre en fornutig analyse som baserer seg på alle trekk som kan defineres som "kjønnede", så utfordringen ligger i å finne et tema som belyser kjønnsproblematikken på en god måte og som er godt dekket i alle bøkene.

Lenke til kommentar

Læreren sa man måtte lage en problemstilling ut av det som stod, men ja, er enig. Det er jo allerede for så vidt en grei problemstilling allerede.

 

Er vanskelig å gjøre en fornutig analyse som baserer seg på alle trekk som kan defineres som "kjønnede", så utfordringen ligger i å finne et tema som belyser kjønnsproblematikken på en god måte og som er godt dekket i alle bøkene.

Jepp, tror jeg legger mest vekt på av det som burde bli dekket i utdragene om hver tekst (tekster nevnt helt øverst) i norskboka. Virker jo sikkert mest sentralt vil jeg tro. Tatt av Kvinnen står ikke som et utdrag i boka, men jeg har lest boka, så jeg burde huske en del om innholdet. Er ikke helt ferdig med å spørre læreren min enda. Skal prate med ham imorgen. ;)

Lenke til kommentar

Læreren sa man måtte lage en problemstilling ut av det som stod, men ja, er enig. Det er jo allerede for så vidt en grei problemstilling allerede.

 

Er vanskelig å gjøre en fornutig analyse som baserer seg på alle trekk som kan defineres som "kjønnede", så utfordringen ligger i å finne et tema som belyser kjønnsproblematikken på en god måte og som er godt dekket i alle bøkene.

Jepp, tror jeg legger mest vekt på av det som burde bli dekket i utdragene om hver tekst (tekster nevnt helt øverst) i norskboka. Virker jo sikkert mest sentralt vil jeg tro. Tatt av Kvinnen står ikke som et utdrag i boka, men jeg har lest boka, så jeg burde huske en del om innholdet. Er ikke helt ferdig med å spørre læreren min enda. Skal prate med ham imorgen. ;)

 

 

Så du har fått utdrag fra disse tekstene som en del av eksamen? Da er det vel ikke noe problem?

Om det bare er tilfeldige utdrag som er i hovedpensumboken vil det kanskje bli vanskeligere å finne noe i dem som faktisk belyser kjønn, og du bør kanskje heller velge andre bøker du kjenner fra før som eksplisitt behandler tematikken (Tatt av Kvinnen vs Sangen om den røde rubin vil f.eks. gi to veldig forskjellige ideer om kvinnelig seksualitet og kjønnsrollemakt)

Lenke til kommentar

Læreren sa man måtte lage en problemstilling ut av det som stod, men ja, er enig. Det er jo allerede for så vidt en grei problemstilling allerede.

 

Er vanskelig å gjøre en fornutig analyse som baserer seg på alle trekk som kan defineres som "kjønnede", så utfordringen ligger i å finne et tema som belyser kjønnsproblematikken på en god måte og som er godt dekket i alle bøkene.

Jepp, tror jeg legger mest vekt på av det som burde bli dekket i utdragene om hver tekst (tekster nevnt helt øverst) i norskboka. Virker jo sikkert mest sentralt vil jeg tro. Tatt av Kvinnen står ikke som et utdrag i boka, men jeg har lest boka, så jeg burde huske en del om innholdet. Er ikke helt ferdig med å spørre læreren min enda. Skal prate med ham imorgen. ;)

 

 

Så du har fått utdrag fra disse tekstene som en del av eksamen? Da er det vel ikke noe problem?

Om det bare er tilfeldige utdrag som er i hovedpensumboken vil det kanskje bli vanskeligere å finne noe i dem som faktisk belyser kjønn, og du bør kanskje heller velge andre bøker du kjenner fra før som eksplisitt behandler tematikken (Tatt av Kvinnen vs Sangen om den røde rubin vil f.eks. gi to veldig forskjellige ideer om kvinnelig seksualitet og kjønnsrollemakt)

Det er utdrag av tekstene i "hovedpensumboka" ja. :) Skal google Sangen om den røde rubin, nå. Hvis det blir for mye å lese, kan jeg ikke velge den, for jeg skal fremføre i over i morgen.

Lenke til kommentar

Læreren sa man måtte lage en problemstilling ut av det som stod, men ja, er enig. Det er jo allerede for så vidt en grei problemstilling allerede.

 

Er vanskelig å gjøre en fornutig analyse som baserer seg på alle trekk som kan defineres som "kjønnede", så utfordringen ligger i å finne et tema som belyser kjønnsproblematikken på en god måte og som er godt dekket i alle bøkene.

Jepp, tror jeg legger mest vekt på av det som burde bli dekket i utdragene om hver tekst (tekster nevnt helt øverst) i norskboka. Virker jo sikkert mest sentralt vil jeg tro. Tatt av Kvinnen står ikke som et utdrag i boka, men jeg har lest boka, så jeg burde huske en del om innholdet. Er ikke helt ferdig med å spørre læreren min enda. Skal prate med ham imorgen. ;)

 

 

Så du har fått utdrag fra disse tekstene som en del av eksamen? Da er det vel ikke noe problem?

Om det bare er tilfeldige utdrag som er i hovedpensumboken vil det kanskje bli vanskeligere å finne noe i dem som faktisk belyser kjønn, og du bør kanskje heller velge andre bøker du kjenner fra før som eksplisitt behandler tematikken (Tatt av Kvinnen vs Sangen om den røde rubin vil f.eks. gi to veldig forskjellige ideer om kvinnelig seksualitet og kjønnsrollemakt)

Det er utdrag av tekstene i "hovedpensumboka" ja. :) Skal google Sangen om den røde rubin, nå. Hvis det blir for mye å lese, kan jeg ikke velge den, for jeg skal fremføre i over i morgen.

 

 

Jeg tok bare Sangen om den røde rubin som et tilfeldig eksempel.

 

Om du kan velge tekster selv var bare poenget mitt at du burde velge tekster som fokuserer på kjønn på en eller annen måte. Det gjør rett og slett analysen lettere.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...