Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Etisk problemstilling religion, tips?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg trenger tips til en god etisk problemstilling i religionsfaget. I oppgaven skal vi ta for oss en etisk problemstilling, ala, dødstraff, aktiv dødshjelp, abort eller lignende. Så skal vi ta for oss hvordan ulike religioner og livsstiler vil forholde seg til problemområdet. OG "hvordan de ulike religionene og livssynene vil vurdere det etisk problemet ut i fra pliktetikk, holdningsetikk eller konsekvensetikk." Hva er egentlig disse forskjellige etikk'ene?

 

Uansett, jeg leter etter en god problemstilling, jeg har tenkt på:

 

Er det greit å bruke tvang mot andre mennesker?

 

Er det greit å bruke vold mot andre mennesker?

 

Jeg leter etter problemstillinger som vil gi litt rare svar hos feks kristendommen og islam :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsekvensetikk er hvor handlingen er kun god hvis konsekvensen ender opp med å bli god.

Holdningsetikk (tror jeg) er så lenge handlingen er god, så var det et godt valg, konsekvensene er ikke avhengig av handlingen.

 

Vet ikke helt om de problemstillingene er relevant til oppgaven slik du beskriver det.

 

Med litt googlesøk fant jeg dette:

 

"Pliktetikken fokuserer på de utførte handlinger, mens konsekvensetikken ser på effektene av atferden - hva slags verdier som blir ivaretatt."

og

Herkan du se en modell av de forskjellige etiske modeller.

Endret av amir90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...