Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger råd! 4 mnd gammel baby som ikke liker grøt!


Anbefalte innlegg

hei alle.

 

Jeg begynte for en uke siden å introdusere vår lille jente for grøt. Det var velling noen dager før det. Magen tar det fint. Fått sviskemos to av dagene. Ingen vondter el andre problemer med magen. Problemet er at igår og idag har hun ikke ville ha mat (de tidligere dagene har hun vært kjempe ivrig).

 

Hva skal jeg gjøre? Hun fikk velling ikveld, fordi hun ikke ville ha grøt. Skal jeg gi noe annet? Jeg tenkte kanskje å ringe helsesøster imorgen å høre. Men tenkte kanskje det var flere der ute som hadde hatt/har samme problem og har noen råd til meg.

 

Hun har pleid å få Nestle sin risgrøt... (prøvde også havregrøten til Nestle idag, for å se.. ville ikke ha den heller.. ei heller med fruktmos oppi)..

 

Til orientering så får hun MME. Det er grunnen til at vi starter med grøt så tidlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det MÅ ikke være grøt. Kok poteter og mos dem sammen med mme. Begynn med MYE mme, og trapp sakte, men sikkert ned slik at det blir mer og mer potet. Gullerot funker også. Om du vil gjøre matingen spennende får man kjøpt riskaker (puffet ris) uten salt på butikker som meny, coop mega ol. Butikker med utvalg. Riskaker spiser hun selv, det smelter i munnen. Veldig moro, veldig greit når det begynner å komme tenner.

 

I tillegg til poteter kan du også bruke gullerot og brokkoli og skifte mellom disse. Mange alternativer som ikke er grøt, men fremdeles kan brukes på så små. Poteter var i alle fall en stor hit her i huset. =)

Lenke til kommentar

Vel, det MÅ ikke være grøt. Kok poteter og mos dem sammen med mme. Begynn med MYE mme, og trapp sakte, men sikkert ned slik at det blir mer og mer potet. Gullerot funker også. Om du vil gjøre matingen spennende får man kjøpt riskaker (puffet ris) uten salt på butikker som meny, coop mega ol. Butikker med utvalg. Riskaker spiser hun selv, det smelter i munnen. Veldig moro, veldig greit når det begynner å komme tenner.

 

I tillegg til poteter kan du også bruke gullerot og brokkoli og skifte mellom disse. Mange alternativer som ikke er grøt, men fremdeles kan brukes på så små. Poteter var i alle fall en stor hit her i huset. =)

 

Tusen takk for råd. Så da får hun den næringen hun trenger med MME, bare at man "metter" mer med potet etc. det du tenker?

Lenke til kommentar

Hun får næringen ja, så det er mettingen man er ute etter, kort fortalt ja. MME i for store mengder er ikke sunt, aldri over 1 liter dagen. En liten liste på hva som kan introduseres nå:

solidsmonths4-6_550.jpg

Gullerøtter og brokkoli er også lov, men vær forsiktig. Til å begynne med er det bare for å smaksette. Og vær forsiktig med å ta onlineråd på engelsk alvorlig. Noen ting er det allmenn enighet om over hele verden (slik som at morsmelk er best, velling er tommel opp, bananer osv), men noen ting er det ulike retningslinjer på, slik som for eksempel kumelk (i norge er det 12 måneder, men jeg har lest helt ned i 8 måneder).

 

Btw: Skal du gi solid mat, skal det som hovedregel alltid kokes først. Med blant annet epler er det ekkelt. Det smaker bajs og er rart å ta på. Så det kan pakkes inn i aluminiumsfolie med litt vann i bunnen og puttes i ovnen for damping. Bananer og avokado er de eneste unntakene jeg kommer på atm.

Endret av Nie
Lenke til kommentar

Hun får næringen ja, så det er mettingen man er ute etter, kort fortalt ja. MME i for store mengder er ikke sunt, aldri over 1 liter dagen. En liten liste på hva som kan introduseres nå:

solidsmonths4-6_550.jpg

Gullerøtter og brokkoli er også lov, men vær forsiktig. Til å begynne med er det bare for å smaksette. Og vær forsiktig med å ta onlineråd på engelsk alvorlig. Noen ting er det allmenn enighet om over hele verden (slik som at morsmelk er best, velling er tommel opp, bananer osv), men noen ting er det ulike retningslinjer på, slik som for eksempel kumelk (i norge er det 12 måneder, men jeg har lest helt ned i 8 måneder).

 

Btw: Skal du gi solid mat, skal det som hovedregel alltid kokes først. Med blant annet epler er det ekkelt. Det smaker bajs og er rart å ta på. Så det kan pakkes inn i aluminiumsfolie med litt vann i bunnen og puttes i ovnen for damping. Bananer og avokado er de eneste unntakene jeg kommer på atm.

 

Slik jeg har skjønt det, så skal man kutte ut MME så fort som mulig, fordi det går utover tannutvikling/helsen. + Metningsfølelse da. Men da vet jeg at det ikke er så 'farlig' med den grøten pr nå. Det går seg nok til etterhvert, men akkurat nå må jeg ha noe annet å gi :) Takk for svar!

Lenke til kommentar

Nja, jeg ville tatt infoen om mme med en klype salt. Etter alt ammehysteriet som har herjet de siste tiårene er mme såpass uglesett at det er mange fordommer ute å går. MME er ganske sunt det, og kan uten problemer brukes frem til du kan erstatte den med kumelk. Men ikke i ekstreme mengder. Over en liter er fyfy, og når babyen er helt over på fast føde (hele frokost, lunsj, middag og kvelds + mellommåltid) er det på tide å kutte helt ut, med mindre man vil ha en baby som lærer å trille før den lærer å gå.

Lenke til kommentar

Jada, det er sikkert mer tabu enn det egentlig skulle vært. Men grunnen til at man går ovHer på grøt så tidlig som 4 måneder, er jo nettopp for å forhindre karies og at det går utover tennene og utviklingen der. Ellers hadde man ventet til de var 6 mnd (er jo selvsagt forskjeller på hva som er behovet til den lille og.. noen trenger mat før den tid også).

 

Ringte HS, hun sa at det var perioder der de ikke ville ha mat, også spise de igjen som vanlig. Det var ikke noe jeg skulle bekymre meg over. Å gå fram med masse matvarer allerede, ser ikke jeg på som nødvendig. Klart hun må få smake etterhvert =) Men hun er bare 4 mnd blitt for et par dager siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...