Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det skal holdes et Lan Party for 250 personer. 125 000kr er satt av til PC Utstyr.

 

Hva tenker dere er nødvendig?

 

Jeg har hvertfall tenkt og ha 1 brannmur på nettet som er en nokså kraftig maskin med 2x Gigabit nettverkskort. Som da kjører PFSense. Her kan man se nettverksbruk, blocke nettsider, og det vanlige som lukking av porter osv. Hva bør bli stengt/lukket?

 

Har ikke noe info om nettlinjen der enda.

 

Jeg tenker også og bare kjøre Cat5E og Gigabit switsjer. Trådløst nødvendig?

 

Bør det monteres noen monitor maskiner med tanke på om folk sniffer, arp på nettverks osv.

 

Dette er en hall med bord og stoler så hva tror dere det koster med Internet kabler?

 

Takker for innspill. Alltid greit og ha ideer fra mange. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal dette dekke hele nettverket også?

 

isåfall ville jeg sterkt anbefale leie ihvertfal store deler av det, så kjøpe mer gang for gang.

Men om ikke planer om fast lan er det best bare leie hele nettverket.

 

Du kan lett bruke opp hele de 125k bare på bordswitcher med en L3 core eller 2 stacket.

Mens leie en 15-20kantswitcher + core blir et sted rundt 5-10k.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Ja alt skal kjøpes og brukes igjen.

 

Hvor stor internett linje tror dere det trengs? Holder 1Gbit?

 

Tenkte og kjøre en dual core maskin med 2GB ram som router med 2 x Gigabit nettverkskort også PFsense.

 

Også videre til en switch som sender vider til 11 andre switcher.

De er fra Cisco:

http://www.komplett....aspx?sku=598129

 

Høres det greit ut for 250 personer?

 

Har jo mange muligheter i Pfsense til og stenge og åpne ting.

Lenke til kommentar

for 250stk holder selv 100mbit plenty sålenge ikke bittorent står åpent, står bittorrent åpent holder 1gbit akkurat til en deltaker.

 

Hva tenker du som hovedswitch da? siden det er såpass mange deltakere må du opp i 2ip-ranges så L3 bør du nesten ha i core.

 

Sist jeg stilte med nettverk for 200stk brukte jeg;

Core: 3stk DXS-3326GSR

Bord: 10stk 1224t 5stk 1216t.

POE/trådløst: des-1228p + 4stk dwl-3200

Brannmur: 2stk atom D510 2gig ram

 

4gbit fra core til bordene med 24porter, 2gbit fra core til bordene med 16portere.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

for 250stk holder selv 100mbit plenty sålenge ikke bittorent står åpent, står bittorrent åpent holder 1gbit akkurat til en deltaker.

 

Hva tenker du som hovedswitch da? siden det er såpass mange deltakere må du opp i 2ip-ranges så L3 bør du nesten ha i core.

 

Sist jeg stilte med nettverk for 200stk brukte jeg;

Core: 3stk DXS-3326GSR

Bord: 10stk 1224t 5stk 1216t.

POE/trådløst: des-1228p + 4stk dwl-3200

Brannmur: 2stk atom D510 2gig ram

 

4gbit fra core til bordene med 24porter, 2gbit fra core til bordene med 16portere.

 

Takker for svar. men hvordan skal jeg få de 2ip-rangene til og ha kontakt med hverandre uten at det blir dårlig ping osv? Går det an og ha 3 nettverks kort i routeren også ha 2lan og 1 wan også bridge de 2 lan eller noe?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hva slags utstyr du skal kjøpe inn kommer jo helt an på hvordan du har tenkte å plassere switchene.

 

Hvis du lager en skisse så er det mye lettere å komme med innspill, men jeg ville uansett gått for managed switcher rund baut med mindre du har tenkt til å bruke hele LANet på å løpe rundt å dra i kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...