Gå til innhold

Bygge egen ruter (og evt. NAS)


Anbefalte innlegg

Har tenkt en stund på om jeg skal bygge en egen ruter, men det har hittil blitt med tanken. Jeg tenkte å dele mine tanker omkring dette og høre om andre hadde gjort noe lignende, slik at erfaringer kunne deles.

 

Hardware-messig er prosjektet ganske lett. Vifteløst mini-itx hovedkort med lavt strømforbruk som puttes inn i et kabinett med ekstern psu. CPU-hastighet er ikke så viktig siden den ikke kommer til å håndtere særlig tungt arbeid, men prisene for atom er ikke så ille, så blir vel noe sånt. Hovedkortet må ha minst 2 NICs og ideelt sett også wlan-mulighet. SSD eller CF-SATA-adapter for OS, alternativt en plate-hd dersom man har det liggende.

 

Problemene for min del oppstår når jeg skal bestemme meg for hva slags OS/programvare boksen skal kjøre. Untangle er et alternativ langt opp (om ikke på toppen) av lista pga. GUI og det som ser ut som hassle-free maintainance. Svakhetene med Untangle er manglende wlan-støtte og ingen muligheter for å bruke boksen som kombinert ruter/NAS.

 

Jeg har skjønt at det er mange andre linux-pakker som kan håndtere begge deler, men jeg har ingen erfaring med linux. Jeg kan følge en kokebok-oppskrift for hvordan jeg skal få ting til å funke, men når det kommer til å programmere ++ for å få ting opp, blir dette for avansert i denne omgangen.

 

Dersom man bestemmer seg for en ruter/NAS-løsning, må kabinettet selvsagt være annerledes slik at man får plass til alle de harddiskene som ønskes. Litt mer omtanke må også legges i valg av CPU.

 

Ønskeliste for hva ruter/NAS'en skal gjøre:

- Ruter

- VPN-server

- NAS

- FTP-server

- Wlan-mulighet

- Media streaming (både over internet og på nettverket til "alle" mediaenheter (UPnP, DLNA))

- Backupløsning

 

Prismessig kommer man ganske bra ut av det, sammenlignet med å cash'e ut får en bra ruter (700+) og en bra NAS (2000+). Hovedkortet kommer til å koste ca. 1000, men det er med cpu. RAM har man kanskje liggende fra en gammel maskin. Harddisker kan man kjøpe etter hvert som man trenger det (gitt at man går for NAS/ruter-alternativet). Denne måten å gjøre det på involverer garantert mer pes enn å kjøpe en plastikk-ruter fra komplett, men fordelen er at man kan konfigurerer systemet akkurat som det passer en selv.

 

Dersom noen har erfaringer på området, setter jeg stor pris på om de kan deles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..og der så jeg nettopp noen som anbefalte ClearOS i tråden "Router til "stort" hjemmenettverk" av Necrodus. Er det noen som har forsøkt dette? Ser ut som om det OS'et klarer alt, men fant ikke så mye info om wlan-muligheter.

Lenke til kommentar

..og der så jeg nettopp noen som anbefalte ClearOS i tråden "Router til "stort" hjemmenettverk" av Necrodus. Er det noen som har forsøkt dette? Ser ut som om det OS'et klarer alt, men fant ikke så mye info om wlan-muligheter.

 

Vyatta er et bra system, med støtte for WLAN. Vyatta er basert på Debian, noe som gir god støtte for mange trådløskort (for WLAN).. Vet ikke hvordan den er i forhold til NAS, men det skal nok fungere om du har litt kjenskap til linux.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

og en bra NAS (2000+)

Blir vel heller sånn (15000+) før du får nas bokser med dugandes hardware.

 

Nei.

 

Forøvrig se denne tråden for mer info ang for masse fin info :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=813131

Tenkte på ferdig nas, for da må du over 15k før du får noe bra.

Selvbygg så får du lett 20-24hot swap sata kabinett,raidkontrollere, 2nettverkskort etc for halvparten av det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal legge litt sjel i dette innlegget. (i den grad jeg har en)

 

Mitt valg for Router/NAS ble på hardware siden et mATX kort med en C2D og 4gb RAM

1 dedikert disk for timeshift og opptak for dreamboxer

1 dedikert disk for Torrenter

2 disker i RAID1 for backup av viktige ting

3 disker i RAID5 for generell lagring (Filmer, musikk og serier og sånt

 

Har prøvd mange former for OS for å oppnå en optimal server,

men havnet til slutt på Windows XP 64 bit

Har satt opp 1gb av minnet som ramdisk, og kjører temp & pagefiler på denne.

 

Tjenester jeg til nå har satt opp (Meget enkelt):

 

- Kerio Winroute (Router med grafisk grensesnitt og det ALLER, ALLER meste man trenger (+VPN)

- Abyss X1 web server

- Mozilla FTP server

- Syncrify (Web og LAN backup av PCer)

- Subsonic (Streaming av musikk og video til PC & HTC Desire Z)

- Squeezebox server

- uTorrent (Fjernkontroll på PC=uRemote på Android=Transdroid)

 

Har også en ITX pc klemt inn i en gammel TRIAX satelitt boks.

Denne boksen har XBMC på seg, og spiller alt fra A til Å fra filserveren

 

NAS delen er jo selvfølgelig vanlig SAMBA shares (Noen $admin og noen vanlige delte mapper)

Skal leke litt med NFS seinere, men overføringshastigheten er bra, så jeg gidder ikke å reparere noe som ikke er ødelagt...(ligger på 40-80 MB/s

 

Har som sagt prøvd mange Linux distroer før, men jeg fikk alltid problemer med ett eller annet.

Patche en kernel, kompilere en driver....hvem vet ikke jeg hvertfall...:)

Nå har det seg sånn at jeg er WindowsBoy fra Windows 3.11 (for Workgroups)

 

Og ja jeg vet også at det ikke er tilrådet med Router/NAS i samme boks, men det driter jeg i.

Og mine erfaringer med XP som server, er at det er veldig stabilt, så lenge man installerer riktige drivere, og bruker kvalitetsdeler (Stikkord= INTEL)

 

Winroute krever sin man for å bli vant med, men når man er vant, blir selv DD-wrt og andre løsninger ganske kjiipe...:)

Bruker DD-WRT i dag på en WNR3500l som AP & en WRT54G som 3km remote link (Deler ut nett, ja)

Winroute har også støtte for multiple WAN's, som er veeeldig artig å sette opp når man skal laste ned masse torrents. (Failover eller loadbalancing)

 

Har liggende et trådløst nettverkskort (pci-e x1).

Dette har software for å sette opp kortet for Aksesspunkt (SoftAP) eller vanlig klient modus.

Skal sjekke stabiliteten på software'en og hvis det er OK, blir denne PCen aksesspunkt også.....:)

 

JEG er hvertfall veldig fornøyd med oppsettet mitt nå.

Står headless i serverhylla mi og er oppe på 6 måneden...Alt fikses VIA Remote Desktop

Har kanskje startet og stoppet den 2 ganger etter installasjon av nye tjenester.

 

Total kostnad for denne Maskinen er vel rundt 2-3000 + Harddisker du vil ha.

Jeg har jo også et RAID kort i PCen, noe du ikke trenger hvis HK har nok SATA porter.

Kan kjøre software RAID om du vil...

Du kan også lage hjemmesnekra RAID1: Lagre på disk1, og sette opp daglig backup til disk2

 

 

SÅ mitt tips til deg er:

Hvis du kjenner Windows best, og trives med, prøv Windows....Funker hvis du gjøre det rett.

Og jeg klager ikke på Linux i det hele, men JEG er ikke flink nok til å drifte det så bra som jeg fikser Windows. Dette garanterer jo stabilitet i seg selv...:)

 

Et annet tips er å ikke bruke kort for gamere og overklokkere (Disse blir fortere ustabil)

Mitt HK er: Intel D946GZIS, Det er stabilt og uten overklokking.

BIOSen starter stort sett de rette tinga uten oppsett (ved evt. BIOS reset)

 

Håper dette hjelper deg, og hvis du trenger noe hjelp, er det bare å sende meg mail.

geir.jakobsen SNABELA gmail.com

 

Lykke til

Endret av GizmoRonimo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...