Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prosessor overheting


Anbefalte innlegg

Heisann heisann.

 

Det hele har seg sånn at når jeg idag morges skulle skru på PC-en var det helt kvelden for den. Den fungerte kanskje sånn ca. 20 sekunder inn i oppstart og da stoppa alt opp. Jeg skjønte fort at det dreide seg om CPU-en og at den ble overhetet og bare stoppa hele driten for å ikke ødelegge seg selv. Om jeg faktisk åpnet PC-en og presset ned kjøleelementet så holdt den lenge nok til at jeg kunne komme inn på core-temp og sjekke detta. Da jeg pressa alt jeg kunne så lå de fire kjernene på ca. 70~ men steg uansett sakte men sikkert til over 99 og skrudde seg av.

 

Denne helgen har jeg vært på LAN med samme PC der ingen av disse problemene var der, men strømmen gikk et par gangner om det skulle være av viktighet.

 

Det jeg generelt lurer på om det er CPU-en som har tatt kvelden eller om det er andre ting som også kan forårsake det her? Jeg har en strømforsyning på 650W som jeg bytta ut med en på 400W for å sjekke om det hadde noe å si, men problemet ble ikke borte.

 

Så, blir det ny CPU eller burde jeg prøve noe annet først? Setter veldig stor pris på hjelp.

CPU-en det er snakk om her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604498

På hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600388

 

Mvh Ludvig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPUen er nesten garantert ikke feilen i seg selv - og du kan neppe ha tatt knekken på den med varme heller - for nyere CPUer slår seg automatisk av ved kritisk varme. Det er nesten umulig å drepe en med varme selv om du bevisst prøvde på det - så lenge du ikke tar frem sveiseapparatet ;)

 

Har vil jeg tippe med med meget høy konfidens at det handler om en feilmontert kjøler (eller at kjøleren har løsnet).

 

Siden du bruker Intel CPU bruker du sikker også standardkjøleren? Det mest typiske folk gjør feil med den er at de ikke tykker ned mothakene helt gjennom kortet (det skal litt press til, så uerfarne folk er gjerne redde for å ødelegge noe). Da blir enten kjøleren veldig ubalansert og får dårlig kotnakt, eller har ikke nok trykk mot kjernen for god varmeoverføring (eller begge deler).

 

Annbefalt løsning:

 

1 - sjekk at viften faktisk går rundt skikkelig

2 - ta av kjøler

3 - rens av gammel kjølepasta

4 - påfør ny kjølepasta (les gjerne guider på hvordan det gjør på en bra måte)

5 - remount kjøleren. Hvis du har mulighet til det så monter gjerne kjøleren på hovedkortet mens hovedkortet er ute av kabinettet. Da er det nemmelig enkelt å se på baksiden av kortet om mothakene er trykket gjennom riktig på alle 4. Når du trykker dem ned bør du forresten gjøre det 2-og-2 på hver side av CPUen naturligvis.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Vel vel, ser man det. Ja, kjører standard vifte. Da skal jeg uansett idag kjøpe meg ny kjølepasta idag, er jo godt å ha på lager. Så skal jeg ta ut hovedkortet og sørge for at vifta sitter ordentlig. Om det enda ikke funker, får jeg heller bare komme tilbake hit. Takk sålenge, Stigma :)

 

mvh Ludvig

Lenke til kommentar

Vel vel, ser man det. Ja, kjører standard vifte. Da skal jeg uansett idag kjøpe meg ny kjølepasta idag, er jo godt å ha på lager. Så skal jeg ta ut hovedkortet og sørge for at vifta sitter ordentlig. Om det enda ikke funker, får jeg heller bare komme tilbake hit. Takk sålenge, Stigma :)

 

mvh Ludvig

 

Lykke til. Jeg vil være særdeles overrasket dersom du kan bekrefte at neste montering er skikkelig og det likevel ikke løsner problemet :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

ke7vdd.jpg

Sånn, da føler jeg, om ikke annet, at kjøleren sitter bedre iallefall. Forhåpentligvis er det slik det skal se ut og. Kommer tilbake til dere da jeg har fått prøvd å starte den opp igjen :)

 

-Ludvig

 

Edit: Er nå pålogget den stasjonære, men coretemp sier fortsatt at den minste belastning øker varmen til godt over 90, noe som virker veldig rart for meg. Tør knapt åpne et program da jeg er redd for at den skal skru seg av. Har forresten ikke påført ny kjølepasta :)

Endret av Luddezor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...