Gå til innhold

Kingston SSDNow S100 16 GB

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

På papiret, ser Kingston SSDNow S100 16GB ut som den perfekte OS-disken i en Ubuntubasert laptop - prisen tatt i betraktning.

230 MB/s lesehastighet og 75 MB/s skrivehastighet. IOM at skrivehastigheten er relativt irrelevant, så kan det love bra.

Jeg har googlet MYE for å finne informasjon, og fant denne tråden på xtremesystems, som ikke fikk noen konklusjon. De linket dog til en asiatisk side som hadde fått følgende benchmark-score på disken:

10112300036d501a9aac8bb820.jpg

Til sammenligning så har vertex 1 disse resultatene

50mb.jpg

En oversikt over flere disker

cdm-grid.jpg

Spørsmålene jeg sitter igjen med er:

- Er dette en disk verdt å kjøpe?

Maskinen den evt. skal sitte i, brukes i skolesammenheng, til programmering og surfing etc. Kjører Ubuntu på den. Det meste som blir gjort av programmering etc, skjer via SSH.

- Jeg har en relativt svak HTPC som gjerne skulle hatt en mindre varm disk. Er dette et reelt alternativ?

Endret av conflict
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke tvilt på å legge 260kr ekstra i en Intel 40gb ssd, den er overlegen på sekvensiell hastighet, og totalt gruser kingston på 4k write. I tillegg har du godt over dobbelt så mye plass å leke med.

Skrevet

Skriving og lesing av relativt små filer, er viktigere for en SSD brukt som system/OS- "disk" enn sekvensiell lese- og skrivehastighet. Og det samme er IOPS (antallet operasjoner per sekund) en SSD kan ta seg av. Så jeg er enig med Flimzes.

Skrevet

Godt poeng, men det blir noe i den prisklassen, eller ingenting. Jeg kjøpte nettopp en 115GB Force til spillPC-en min for 1400 grunker, og har ikke så mye til overs til laptopen.

Hva er den billigste "brukbare" disken jeg kan ha i en laptop da?

For ordens skyld, så hadde jeg en SSDNow V-series(100 MB/s / 80MB/s sekvensiell(selv om det er relativt irrelevant)) i laptopen tidligere, og var fornøyd med ytelsen i Win7.

Skrevet (endret)

Okei. Er det 320 du tenker på?

Iflg. internetten, hadde V-series disken (64GB) følgende stats i crystaldiskmark 3.0

13 MB/s read på 4k-QD32

4.1 MB/s write på 4k-QD32

Denne disken har hhv 27 MB/s og 7.3 MB/s.

Jeg skal ikke krangle i dagesvis og si at det er en god disk hvis det ikke er det, men hvis den er raskere enn V-series som jeg hadde før, så er jeg fornøyd med ytelsen slik den er :-)

I tillegg, er det en relativt god mulighet for at jeg kan få disken fraktfritt. Altså SSD i hus for akkurat 400 kroner. Intel SSD-en koster fra 629 pluss frakt.

Delvis OT, men er det merkbar forskjell i ytelse? Hvor merkes det i så fall?

Endret av conflict

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...