konduktans Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 (endret) På papiret, ser Kingston SSDNow S100 16GB ut som den perfekte OS-disken i en Ubuntubasert laptop - prisen tatt i betraktning. 230 MB/s lesehastighet og 75 MB/s skrivehastighet. IOM at skrivehastigheten er relativt irrelevant, så kan det love bra. Jeg har googlet MYE for å finne informasjon, og fant denne tråden på xtremesystems, som ikke fikk noen konklusjon. De linket dog til en asiatisk side som hadde fått følgende benchmark-score på disken: Til sammenligning så har vertex 1 disse resultatene En oversikt over flere disker Spørsmålene jeg sitter igjen med er: - Er dette en disk verdt å kjøpe? Maskinen den evt. skal sitte i, brukes i skolesammenheng, til programmering og surfing etc. Kjører Ubuntu på den. Det meste som blir gjort av programmering etc, skjer via SSH. - Jeg har en relativt svak HTPC som gjerne skulle hatt en mindre varm disk. Er dette et reelt alternativ? Endret 29. mai 2011 av conflict
Flimzes Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Jeg hadde ikke tvilt på å legge 260kr ekstra i en Intel 40gb ssd, den er overlegen på sekvensiell hastighet, og totalt gruser kingston på 4k write. I tillegg har du godt over dobbelt så mye plass å leke med.
thomit Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Skriving og lesing av relativt små filer, er viktigere for en SSD brukt som system/OS- "disk" enn sekvensiell lese- og skrivehastighet. Og det samme er IOPS (antallet operasjoner per sekund) en SSD kan ta seg av. Så jeg er enig med Flimzes.
konduktans Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Godt poeng, men det blir noe i den prisklassen, eller ingenting. Jeg kjøpte nettopp en 115GB Force til spillPC-en min for 1400 grunker, og har ikke så mye til overs til laptopen. Hva er den billigste "brukbare" disken jeg kan ha i en laptop da? For ordens skyld, så hadde jeg en SSDNow V-series(100 MB/s / 80MB/s sekvensiell(selv om det er relativt irrelevant)) i laptopen tidligere, og var fornøyd med ytelsen i Win7.
Flimzes Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Intel sin 40gb disk er den klart overlegne i sin prisklasse, går du under det får du merkbart dårligere ytelse.
konduktans Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 (endret) Okei. Er det 320 du tenker på? Iflg. internetten, hadde V-series disken (64GB) følgende stats i crystaldiskmark 3.0 13 MB/s read på 4k-QD32 4.1 MB/s write på 4k-QD32 Denne disken har hhv 27 MB/s og 7.3 MB/s. Jeg skal ikke krangle i dagesvis og si at det er en god disk hvis det ikke er det, men hvis den er raskere enn V-series som jeg hadde før, så er jeg fornøyd med ytelsen slik den er :-) I tillegg, er det en relativt god mulighet for at jeg kan få disken fraktfritt. Altså SSD i hus for akkurat 400 kroner. Intel SSD-en koster fra 629 pluss frakt. Delvis OT, men er det merkbar forskjell i ytelse? Hvor merkes det i så fall? Endret 29. mai 2011 av conflict
Flimzes Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 X25-v som står i listen som du selv har lagt ut jeg tenkte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå