Gå til innhold

Ny kraftig og stille maskin utan OS


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ei ny maskin. Sidan eg sist kjøpte maskin for åtte år sidan, har eg ikkje oversikt over kva som finst / er bra, og håpar nokon her kan hjelpa meg.

 

Det eg tenker meg er ei relativt kraftig maskin, som eg ikkje treng oppgradera på ei stund. Eg vil bruka maskina ein del til programkompilering og andre ting som krev ein del maskinkraft, so ein moderne og kraftig CPU med minst fire kjernar trur eg er tingen. Men eit absolutt krav er at maskina skal vera stille (heilt lydlaust hadde vore fint …). Lar dette seg kombinera?

 

Mykje diskplass (og minne?) er bra, og eg kan gjerne tenka meg ein SSD-disk for bruk som systemdisk (i tillegg til ein vanlig harddisk). SSD-disken treng vel ikkje vera spesielt stor, men god.

 

Det eg ikkje treng er skjerm eller mus. Eller, kanskje eg må ha ny mus likevel, då nyare maskiner ikkje lenger har PS/2-port? Synd, då mi Logitech TrackMan Marble+ kjøpt i 1999(!) fungerer like bra i dag som då … Og nytt og godt tastatur trur eg eg vil ha uansett. Anbefalingar? Det skal brukast til å skriva med, ikkje spela med.

 

Eit kraftig skjermkort er ikkje viktig. Eg er fornøgd so lenge eg kan spela SuperTuxKart. Men eg trur det bør vera eit NVIDIA-kort, då eg har inntrykk desse fungerer best på Linux.

 

Og apropos Linux, eg vil altso ikkje ha Windows med maskina. Eg har betalt Microsoft-skatt meir enn nok gongar!

 

Og eg er ikkje so maskinvareteknisk interessert at eg vil bruka tida mi på å montera maskina, so det må vera ein nettbutikk som enten har ferdige maskiner som tilfredsstiller krava (tvilsamt, spesielt sidan eg absolutt ikkje vil ha Windows), eller som lar meg skreddersy ei maskin som eg slepp å montera sjølv.

 

Er det nokon som har tips om kva maskin (og nettbutikk) eg bør satsa på? Prisen er ikkje veldig viktig, og eg betalar gjerne litt ekstra for for eksempel å få ei ekstra stille eller kraftig maskin, men eg vil sjølvsagt helst ikkje betala for ting eg ikkje har noka glede av, som altfor kraftig skjermkort.

 

Set òg pris på tips om andre ting eg burde vera klar over ved kjøpet. Er det noko ny maskinvare eg bør ha som ikkje er standard på maskiner? Eller kan eg for eksempel få ei mykje betre/billigare maskin om eg ventar nokre månader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter ei ny maskin. Sidan eg sist kjøpte maskin for åtte år sidan, har eg ikkje oversikt over kva som finst / er bra, og håpar nokon her kan hjelpa meg.

 

Det eg tenker meg er ei relativt kraftig maskin, som eg ikkje treng oppgradera på ei stund. Eg vil bruka maskina ein del til programkompilering og andre ting som krev ein del maskinkraft, so ein moderne og kraftig CPU med minst fire kjernar trur eg er tingen. Men eit absolutt krav er at maskina skal vera stille (heilt lydlaust hadde vore fint …). Lar dette seg kombinera?

En i7-2600(K) er vel top notch innen det folk flest vil anse for akseptabel prisklasse for personlige desktopmaskiner. Imidlertid er det slett ikke sikkert behovet for prosessorkraft er så stort at det er vits i å slenge masse ekstra penger i prosessorpotten. En rimeligere i5-modell vil nok også gjøre susen - programkompilering er sjelden voldsomt krevende, og det å doble prosessorbudsjettet vil trolig ikke bedre kompileringstidene fryktelig mye.

Jo mer prosessor/andre komponenter jobber, jo mer varme vil de generere, og jo mer viftestøy vil de generere. Ved lett bruk (surfing, skriving) vil maskinen dermed bråke mindre enn ved tunge operasjoner over tid som tallknusing etc.

En grei måte å gardere seg best mulig mot støy er å ordne en skikkelig kjøler (evt. enkel vannkjøling) samt et lydisolerende kabinett, så som Fractal sin Define-serie.

 

Mykje diskplass (og minne?) er bra, og eg kan gjerne tenka meg ein SSD-disk for bruk som systemdisk (i tillegg til ein vanlig harddisk). SSD-disken treng vel ikkje vera spesielt stor, men god.

Hvilken distro satser du på å bruke? De fleste linuxdistroene jeg kjenner til tar (betydelig) mindre plass enn Windows på en clean install. Mulig du klarer deg med rundt 60-80 GB på OS-disk, selv om du skal ha mange/relativt store programmer i tillegg til OS?

I Windows kan man også velge å installere plasskrevende programvare på annen disk enn systemdisk, selv har jeg f.eks. spill på en tradisjonell snurredisk. Hvor enkelt dette lar seg løse i de ulike linuxdistroene er jeg usikker på da jeg aldri har hatt denne problemstillingen i linux, men jeg antar muligheten er der.

Det kan alltids legges til flere snurredisker etterhver som behovet for dette melder seg, så det er det minste problemet i denne omgang. Jeg ville satset på en 1-2TB-disk til å begynne med, så kan du legge til flere/større disker senere dersom denne fylles raskt opp.

Minne er billig i dag, 4-8 GB er hva de fleste gjerne går for. Pass på at du får 64-bit-versjon av distroen du velger, så du får utnyttet alt minnet.

 

Det eg ikkje treng er skjerm eller mus. Eller, kanskje eg må ha ny mus likevel, då nyare maskiner ikkje lenger har PS/2-port? Synd, då mi Logitech TrackMan Marble+ kjøpt i 1999(!) fungerer like bra i dag som då … Og nytt og godt tastatur trur eg eg vil ha uansett. Anbefalingar? Det skal brukast til å skriva med, ikkje spela med.

Fordelen med typiske spilltastatur er at de ofte er bakgrunnsbelyste. Selv om du sikkert touch-typer godt nok, er det greit å kunne se bokstavene på tastaturet også i dårlig/ingen rombelysning. Microsoft har et Sidewinder-tastatur, som egentlig er et spilltastatur, til en relativt billig penge. Her har du bakgrunnsbelyste taster, diverse medietaster samt volumkontroll. Kjekke ting å ha på tastaturet, selv om du ikke nødvendigvis skal spille. Du bør dog sjekke driverstøtte for dette i linux før du evt. kjøper noe slikt.

 

Eit kraftig skjermkort er ikkje viktig. Eg er fornøgd so lenge eg kan spela SuperTuxKart. Men eg trur det bør vera eit NVIDIA-kort, då eg har inntrykk desse fungerer best på Linux.

Om du går for sandy bridge-prosessor, har disse integrert skjermkort som kan brukes sammen med et hovedkort med H67-chipset. Da slipper du å kjøpe skjermkort i tillegg, og løsningen er strengt tatt ganske kraftig til integrert grafikk å være.

 

Og eg er ikkje so maskinvareteknisk interessert at eg vil bruka tida mi på å montera maskina, so det må vera ein nettbutikk som enten har ferdige maskiner som tilfredsstiller krava (tvilsamt, spesielt sidan eg absolutt ikkje vil ha Windows), eller som lar meg skreddersy ei maskin som eg slepp å montera sjølv.

F.eks. Komplett tilbyr konfigurerbare, ferdigbygde maskiner som kan leveres uten OS. Å montere en maskin er ikke spesielt vanskelig, og for en relativt erfaren bygger er det toppen en times arbeid. Imidlertid får du garanti/reklamasjonsrett om du kjøper maskinen i ett stykke, noe som også er et svært godt argument for å kjøpe hel maskin.

Jeg finner imidlertid ingen aktuelle maskiner med mulighet for å droppe dedikert skjermkort, men Komplett Home i50 kan konfigureres med et rimelig GeForce GTS 450.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er verdt å bemerke at Z68 også nå er tilgjengelig, og kombinerer muligheten for å bruke IGP sammen med å kunne overklokke CPU - og IGP høres jo ut som det er det rette for OP. Det vil gå veldig langt mot å lage en helt stille maskin.

 

overklokking høres kanskje ikke ut som noe du typisk ville gjort for en stille maskin, men faktisk har det en god del fordeler og nesten ingen ulemper (så lenge du ikke øker spenningen på CPUen når du overklokker).

 

powergatingen på disse chippene er nemmelig så god at du idler like lavt om du har overklokket eller ikke. I praksis "betaler" du bare i ekstra varme og strømforbruk for den ekstra ytelsen du får vi overklokkingen NÅR du faktisk trenger det. overklokkingen vil også la deg gjøre samme oppgave på kortere tid - så egentlig vil ytele pr. watt være mye den samme, og totalt antall watt som ble brukt for å utføre en spesiell oppgave også. Forskjellen blir bare at den overklokkede maskinen blir ferdig fortere.

 

Hvis du skal bruke en beskjeden kjøler så er det heller ingen stort problem. prosessoren har innebygget system for å forhindre at varmen blir for høy. Hvis kjøleren ikke klarer å henge med i svingene pga. du kjører den overklokket på maks last over lengre tid så vil bare PCUen svare med å automatisk trappe ned ytelsen til den når et punkt der den ikke fortsetter å bli varmere. Du kan også sette instillinger i BIOS på de fleste kort som kan styre det maksimale forbruket til CPUen (f.eks. 150watt). Det fungerer fint med overklokking også siden du kan sette et tak på maksimal varmeproduksjon - men samtidig så kan prosesser som bare krever 1 eller 2 tråder bruke disse kjernene fullt ut til maksimalt overklokket potensiale (fordi 2 kjerner ikke vil nå dette taket om de to andre kjernene primært idler).

 

En PWM styrt vifte er naturligvis et must - så du kan sørge for at viften så vidt går rundt når maskinen bare idler, men også har mulighet til å levere mer kjøling automatisk dersom du plutselig trenger en kort periode med voldsom ytelse av en eller annen grunn.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for tips. Kommentarar nedanfor:

 

Det eg tenker meg er ei relativt kraftig maskin, som eg ikkje treng oppgradera på ei stund. Eg vil bruka maskina ein del til programkompilering og andre ting som krev ein del maskinkraft, so ein moderne og kraftig CPU med minst fire kjernar trur eg er tingen. Men eit absolutt krav er at maskina skal vera stille (heilt lydlaust hadde vore fint …). Lar dette seg kombinera?

En i7-2600(K) er vel top notch innen det folk flest vil anse for akseptabel prisklasse for personlige desktopmaskiner. Imidlertid er det slett ikke sikkert behovet for prosessorkraft er så stort at det er vits i å slenge masse ekstra penger i prosessorpotten. En rimeligere i5-modell vil nok også gjøre susen - programkompilering er sjelden voldsomt krevende, og det å doble prosessorbudsjettet vil trolig ikke bedre kompileringstidene fryktelig mye.

 

Eg kjører òg ein del andre program som har godt av ein kraftig CPU, men er usikker på om eg treng ein i7, eller om ein i5 er godt nok. Uansett vert det jo ei ekstrem forbetring frå (den åtte år gamle) maskina eg har no … Og eg kan jo alltids oppgradera om nokre år. (Eller det arkitekturendringar som gjer dette vanskelig utan å byta ut heile hovudkortet?)

 

Korleis er for øvrig i7 mot i5 når det gjeld varmeutvikling (som igjen medfører større vifter, som igjen medfører meir støy)?

 

Hvilken distro satser du på å bruke? De fleste linuxdistroene jeg kjenner til tar (betydelig) mindre plass enn Windows på en clean install. Mulig du klarer deg med rundt 60-80 GB på OS-disk, selv om du skal ha mange/relativt store programmer i tillegg til OS?

 

Å, ja! Uansett kor mange program eg installerer, treng eg nok ikkje meir enn 20 GB. (Eg klarar meg so vidt det er med omtrent halvparten for tida).

 

Jeg ville satset på en 1-2TB-disk til å begynne med, så kan du legge til flere/større disker senere dersom denne fylles raskt opp.

 

Ja, det hørest fornuftig ut.

 

Minne er billig i dag, 4-8 GB er hva de fleste gjerne går for. Pass på at du får 64-bit-versjon av distroen du velger, så du får utnyttet alt minnet.

 

Jepps. Det vert openSUSE 64 bits.

 

Det eg ikkje treng er skjerm eller mus. Eller, kanskje eg må ha ny mus likevel, då nyare maskiner ikkje lenger har PS/2-port? Synd, då mi Logitech TrackMan Marble+ kjøpt i 1999(!) fungerer like bra i dag som då … Og nytt og godt tastatur trur eg eg vil ha uansett. Anbefalingar? Det skal brukast til å skriva med, ikkje spela med.

Fordelen med typiske spilltastatur er at de ofte er bakgrunnsbelyste. Selv om du sikkert touch-typer godt nok, er det greit å kunne se bokstavene på tastaturet også i dårlig/ingen rombelysning. Microsoft har et Sidewinder-tastatur, som egentlig er et spilltastatur, til en relativt billig penge. Her har du bakgrunnsbelyste taster, diverse medietaster samt volumkontroll. Kjekke ting å ha på tastaturet, selv om du ikke nødvendigvis skal spille. Du bør dog sjekke driverstøtte for dette i linux før du evt. kjøper noe slikt.

 

Reknar ikkje med drivarstøtte er noko problem. Klarar meg utan bakgrunnslys på tastaturet, då eg vanligvis har anna lys på (men på bærbare maskiner er dette veldig nyttig, har eg erfart). Det med medietastar var eit godt poeng. Eg vil ha mange medietastar, som eg eventuelt kan bruka til andre ting enn dei er meint til. :) Og forresten, eg vil ikkje ha eit tastatur med F-lock-tast … :mad:

 

Er framleis Sidewinder-tastaturet det eg bør gå for? Kan godt betala ekstra for eit tastatur som er ekstra godt å skriva på.

 

 

Eit kraftig skjermkort er ikkje viktig. Eg er fornøgd so lenge eg kan spela SuperTuxKart. Men eg trur det bør vera eit NVIDIA-kort, då eg har inntrykk desse fungerer best på Linux.

Om du går for sandy bridge-prosessor, har disse integrert skjermkort som kan brukes sammen med et hovedkort med H67-chipset. Da slipper du å kjøpe skjermkort i tillegg, og løsningen er strengt tatt ganske kraftig til integrert grafikk å være.

 

Sikkert godt nok for meg, i teorien, men eg er skeptisk til Linux-støtta. Intel-korta har dessverre ikkje vore godt nok støtta på Linux, spesielt på 64-bits OS, og eg tvilar på det står spesielt betre til med nyare kort.

 

F.eks. Komplett tilbyr konfigurerbare, ferdigbygde maskiner som kan leveres uten OS. Å montere en maskin er ikke spesielt vanskelig, og for en relativt erfaren bygger er det toppen en times arbeid. Imidlertid får du garanti/reklamasjonsrett om du kjøper maskinen i ett stykke, noe som også er et svært godt argument for å kjøpe hel maskin.

 

Ja. Og når eg ikkje er spesielt erfaren, eller veit kva komponentar som passar saman, kjennest det mykje tryggare ut få ei ferdigmontert maskin … :)

Lenke til kommentar

 

Reknar ikkje med drivarstøtte er noko problem. Klarar meg utan bakgrunnslys på tastaturet, då eg vanligvis har anna lys på (men på bærbare maskiner er dette veldig nyttig, har eg erfart). Det med medietastar var eit godt poeng. Eg vil ha mange medietastar, som eg eventuelt kan bruka til andre ting enn dei er meint til. :) Og forresten, eg vil ikkje ha eit tastatur med F-lock-tast … :mad:

 

Er framleis Sidewinder-tastaturet det eg bør gå for? Kan godt betala ekstra for eit tastatur som er ekstra godt å skriva på.

 

Noe ekstra godt å skrive på? Det betyr mekanisk tastatur. De er helt utrolig gode å skrive på. Det er bare et lite problem, det er ikke så altfor mange mekaniske keyboard som har MANGE mediataster. Og desverre er det ikke så mange å velge mellom på det norske markedet heller.

 

Selv bruker jeg Razer Black Widow (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618028), som er mekanisk og bruker Cherry MX Blue tastene, som regnes som de beste å skrive på, den har også 5 fine macro knapper på siden av tastaturet du kan bruke til akkurat det du vil. Dette tastaturet er så utrolig bra å skrive på, skal ikke se bortifra at du umulig kan få bedre taster å skrive på! ;)

 

Edit: Typo

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

Jeg finner imidlertid ingen aktuelle maskiner med mulighet for å droppe dedikert skjermkort, men Komplett Home i50 kan konfigureres med et rimelig GeForce GTS 450.

Ser òg Komplett har ei «Komplett Office iFive»-maskin, som er omtala som «Stilren og stillegående», utan at eg heilt ser kva som er forskjellen mellom Home-maskinene og Office-maskinene.

Lenke til kommentar

En i7-2600(K) er vel top notch innen det folk flest vil anse for akseptabel prisklasse for personlige desktopmaskiner. Imidlertid er det slett ikke sikkert behovet for prosessorkraft er så stort at det er vits i å slenge masse ekstra penger i prosessorpotten. En rimeligere i5-modell vil nok også gjøre susen - programkompilering er sjelden voldsomt krevende, og det å doble prosessorbudsjettet vil trolig ikke bedre kompileringstidene fryktelig mye.

 

Eg kjører òg ein del andre program som har godt av ein kraftig CPU, men er usikker på om eg treng ein i7, eller om ein i5 er godt nok. Uansett vert det jo ei ekstrem forbetring frå (den åtte år gamle) maskina eg har no … Og eg kan jo alltids oppgradera om nokre år. (Eller det arkitekturendringar som gjer dette vanskelig utan å byta ut heile hovudkortet?)

 

Korleis er for øvrig i7 mot i5 når det gjeld varmeutvikling (som igjen medfører større vifter, som igjen medfører meir støy)?

Som Stigma er inne på, så er eventuelle forskjeller i varmeutvikling/støy stort sett kun merkbare når man kjører "på full guffe".

Forøvrig er det ikke nødvendigvis slik at større vifter betyr mer støy. En fysisk større vifte vil typisk kunne flytte like mye luft på et lavere turtall kontra en fysisk mindre vifte, derfor mindre støy. En diger viftekjøler med svær vifte vil i de aller fleste tilfeller bråke mindre enn en knøttliten kjøler med mikrovifte, fordi denne må jobbe mer for å kjøle like mye.

Fermtidige arkitekturendringer vil kunne medføre at nyere prosessormodeller ikke er kompatible med nåværende HK-sokler. Det er vanskelig å beregne dette på forhånd, da vi ikke vet når du evt. vil velge å oppgradere neste gang. Sandy Bridge (sokkel 1155) er dog forholdsvis ny.

Hvordan varme-/støyutviklingen er på i7 kontra i5 vet jeg ikke i detalj, du kan se om du finner tester av de to som tar for seg dette.

 

Fordelen med typiske spilltastatur er at de ofte er bakgrunnsbelyste. Selv om du sikkert touch-typer godt nok, er det greit å kunne se bokstavene på tastaturet også i dårlig/ingen rombelysning. Microsoft har et Sidewinder-tastatur, som egentlig er et spilltastatur, til en relativt billig penge. Her har du bakgrunnsbelyste taster, diverse medietaster samt volumkontroll. Kjekke ting å ha på tastaturet, selv om du ikke nødvendigvis skal spille. Du bør dog sjekke driverstøtte for dette i linux før du evt. kjøper noe slikt.

 

Reknar ikkje med drivarstøtte er noko problem. Klarar meg utan bakgrunnslys på tastaturet, då eg vanligvis har anna lys på (men på bærbare maskiner er dette veldig nyttig, har eg erfart). Det med medietastar var eit godt poeng. Eg vil ha mange medietastar, som eg eventuelt kan bruka til andre ting enn dei er meint til. :) Og forresten, eg vil ikkje ha eit tastatur med F-lock-tast … :mad:

 

Er framleis Sidewinder-tastaturet det eg bør gå for? Kan godt betala ekstra for eit tastatur som er ekstra godt å skriva på.

Jeg vet ikke, har ikke prøvd det selv. Igjen: det beste er kanskje om du leser diverse tester selv, og finner noe som ser ålreit ut. Jeg regner med du selv klarer å finne ut av hvorvidt potensielle kandidater har god linuxstøtte ;)

 

Ser òg Komplett har ei «Komplett Office iFive»-maskin, som er omtala som «Stilren og stillegående», utan at eg heilt ser kva som er forskjellen mellom Home-maskinene og Office-maskinene.

Jeg så også på denne, men valgte å heller nevne Home-maskinen. Dette hovedsaklig fordi sistnevnte har mulighet for rimeligere skjermkort, noe du ikke har særlig stort fokus på.

Ellers er det hovedsaklig forskjeller i standardkonfigurasjonene.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Noe ekstra godt å skrive på? Det betyr mekanisk tastatur. De er helt utrolig gode å skrive på. Det er bare et lite problem, det er ikke så altfor mange mekaniske keyboard som har MANGE mediataster. Og desverre er det ikke så mange å velge mellom på det norske markedet heller.

 

Selv bruker jeg Razer Black Widow (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618028), som er mekanisk og bruker Cherry MX Blue tastene, som regnes som de beste å skrive på, den har også 5 fine macro knapper på siden av tastaturet du kan bruke til akkurat det du vil. Dette tastaturet er så utrolig bra å skrive på, skal ikke se bortifra at du umulig kan få bedre taster å skrive på! ;)

Hørest interessant ut. Korleis er forresten støynivået på tastane? (Ikkje at det er veldig viktig for meg, trur eg.)

Lenke til kommentar

Noe ekstra godt å skrive på? Det betyr mekanisk tastatur. De er helt utrolig gode å skrive på. Det er bare et lite problem, det er ikke så altfor mange mekaniske keyboard som har MANGE mediataster. Og desverre er det ikke så mange å velge mellom på det norske markedet heller.

 

Selv bruker jeg Razer Black Widow (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618028), som er mekanisk og bruker Cherry MX Blue tastene, som regnes som de beste å skrive på, den har også 5 fine macro knapper på siden av tastaturet du kan bruke til akkurat det du vil. Dette tastaturet er så utrolig bra å skrive på, skal ikke se bortifra at du umulig kan få bedre taster å skrive på! ;)

Hørest interessant ut. Korleis er forresten støynivået på tastane? (Ikkje at det er veldig viktig for meg, trur eg.)

 

Ahh, burde jeg nevnt. Cherry MX Blue lager en del lyd, noen av oss liker det slik med clicky tastatur. Om du vil ha stille tastatur, bør du nok ikke gå for Cherry MX Blues. Og med Norges pokkers dårlig utvalg av mekaniske ser det vanskelig ut da. Steelseries 7G har Cherry MX Blacks, som er stille, men ikke i nærheten like gode å skrive på. Ikke liker jeg utformingen på det tastaturet heller, både backspace og entertasten er krympet.

Lenke til kommentar

Har sett litt rundt, og trur eg går for ein i5-prosessor. Tenker i utgangspunktet på ei «Komplett Home i50»-maskin med desse alternativa:

 

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl

Skal visstnok vera OK når det gjeld støynivå. (Får vel ikkje ei heilt lydlaus maskin, men forhåpentligvis ei stillare maskin enn eg har no.)

 

Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro Gold 600W

Er 384 kroner dyrare enn standardvalet Silver Power SP-SS620M 620W. Her er eg berre dum og tippar den dyrare er betre fordi den er dyrare og har «Silent» i namnet … Kan eg like godt ta Silver Power?

 

Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz

Den raskate i5-en.

 

Hovudkort: MSI P67A-C45 B3, Socket-1155 ATX

Anar ikkje om det dyrare alternativet er betre, so eg satsar på den billigaste.

 

Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

8 GB må til. Har kunne eg valt to andre 8 GB-variantar som er dyrare. Anar ikkje kva som ev. er fordelen med dei …

 

Skjermkort: Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0

Har valet mellom tre GeForce GTS 450-kort. Dette er det billigaste. Nokon fordel med dei andre? (Er berre cirka 200 kroner i forskjell mellom billigaste og dyraste, so eg vil ha det som er best for meg …)

 

Kortlesar: MagicView iMono CS-440 USB 2.0 multikortleser

Greitt å ha.

 

Harddisk: Western Digital Caviar® Green™ 1TB SATA 3Gb/second

2 TB hadde jo òg vore fint, men er ganske sikker på at når eg har fylt opp 1 TB har prisen gått ned sopass (eller farten har gått opp, eller kanskje det til og med har komme SSD-diskar med høg kapasitet) at eg heller oppgraderer då.

 

SSD-disk: Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB SATA2, 2,5"

Den billigaste (og med minst kapasitet). Grunn til å velja ein annan?

 

DVD: Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S SATA2

Greitt å ha.

 

Tastatur: ?

Usikker. Trur eg satsar på Logitech Media Keyboard 600 USB, som berre kostar 2,85 kroner meir enn ingen tastatur … Mulig eg ein gong seinare «oppgraderer» til eit skikkelig godt tastatur.

 

Mus: Ingen.

Står at hovudkortet har «1 x tastatur - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil)». Kan eg bruka denne til å kopla til musa eg har?

 

Høgtalar: Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler Sort

Kostar ingenting meir enn ingen høgtalar, og kan sikkert brukast til noko (eks. kopla til MP3-spelaren for bakgrunnsmusikk på kjøkkenet). Har ikkje planar om å bruka den til maskina.

 

OS: Ingen.

:D

 

Totalt kjem det på litt over 8000 kroner, so vidt eg kan sjå. Kommentarar/forslag?

Lenke til kommentar

Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro Gold 600W

Er 384 kroner dyrare enn standardvalet Silver Power SP-SS620M 620W. Her er eg berre dum og tippar den dyrare er betre fordi den er dyrare og har «Silent» i namnet … Kan eg like godt ta Silver Power?

 

Gå for Gold, den er nok ganske mye bedre. "Silent" i tittelen er nok ikke bare tøv nei. Det at den er Gold vil si at den er mer effektiv, som betyr at det er mindre elektrisitet som blir sløst bort i form av varme. Mindre varme betyr igjen mindre viftestøy for å fjerne den varmen!

Lenke til kommentar

Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz

Den raskate i5-en.

Forskjellen mellom i5-2500 og i5-2500K er at sistnevnte kan overklokkes (samt at den har en litt bedre integrert grafikkløsning for dem som benytter seg av det). Med mindre du skal overklokke klarer du deg like fint med i5-2500, bare så det er nevnt.

 

Hovudkort: MSI P67A-C45 B3, Socket-1155 ATX

Anar ikkje om det dyrare alternativet er betre, so eg satsar på den billigaste.

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=626996&sku=626992

Den vesentligste forskjellen ser ut til å være at den dyreste støtter CF/SLI, noe du uansett ikke kommer til å benytte deg av.

 

Skjermkort: Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0

Har valet mellom tre GeForce GTS 450-kort. Dette er det billigaste. Nokon fordel med dei andre? (Er berre cirka 200 kroner i forskjell mellom billigaste og dyraste, so eg vil ha det som er best for meg …)

Til din bruk ville jeg definitivt gått for det billigste kortet. Ideelt ville jeg som sagt gått for integrert grafikk, men det er ikke en mulighet med Komplett sin PC-bygger.

 

SSD-disk: Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB SATA2, 2,5"

Den billigaste (og med minst kapasitet). Grunn til å velja ein annan?

Er nok det greieste valget blant alternativene som er listet. Merk forøvrig at du ikke trenger ekstra harddiskramme for denne, selv om det står at det er påkrevet. Kabinettet du har valgt har nemlig harddiskrammer med skruehull for 2.5"-disker.

 

Tastatur: ?

Usikker. Trur eg satsar på Logitech Media Keyboard 600 USB, som berre kostar 2,85 kroner meir enn ingen tastatur … Mulig eg ein gong seinare «oppgraderer» til eit skikkelig godt tastatur.

Feil, det koster 2,85 kr mer enn standardvalget, som er et annet tastatur. Prisforskjellen mellom "600 USB" og "ingen tastatur" er 8208-8109= 99 kr.

 

Mus: Ingen.

Står at hovudkortet har «1 x tastatur - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil)». Kan eg bruka denne til å kopla til musa eg har?

Jeg ville ikke gamblet på det, det står tross alt spesifisert "tastatur".

http://en.wikipedia.org/wiki/PS/2_connector

 

The PS/2 designs on keyboard and mouse interfaces are electrically similar and employ the same communication protocol. However, a given system's keyboard and mouse port may not be interchangeable since the two devices use a different set of commands.

 

Høgtalar: Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler Sort

Kostar ingenting meir enn ingen høgtalar, og kan sikkert brukast til noko (eks. kopla til MP3-spelaren for bakgrunnsmusikk på kjøkkenet). Har ikkje planar om å bruka den til maskina.

Også feil. Prisforskjellen på "S-120" og "ingen høyttalere" er 8208-8134 = 74 kr.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz

Den raskate i5-en.

Forskjellen mellom i5-2500 og i5-2500K er at sistnevnte kan overklokkes (samt at den har en litt bedre integrert grafikkløsning for dem som benytter seg av det). Med mindre du skal overklokke klarer du deg like fint med i5-2500, bare så det er nevnt.

 

Godt poeng. Då går eg for 2500 og sparar (nesten) ein hundrelapp! :)

 

Hovudkort: MSI P67A-C45 B3, Socket-1155 ATX

Anar ikkje om det dyrare alternativet er betre, so eg satsar på den billigaste.

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=626996&sku=626992

Den vesentligste forskjellen ser ut til å være at den dyreste støtter CF/SLI, noe du uansett ikke kommer til å benytte deg av.

 

OK. Då går eg klart for billigaste alternativ.

 

Skjermkort: Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0

Har valet mellom tre GeForce GTS 450-kort. Dette er det billigaste. Nokon fordel med dei andre? (Er berre cirka 200 kroner i forskjell mellom billigaste og dyraste, so eg vil ha det som er best for meg …)

Til din bruk ville jeg definitivt gått for det billigste kortet. Ideelt ville jeg som sagt gått for integrert grafikk, men det er ikke en mulighet med Komplett sin PC-bygger.

 

Då blir det det billigaste.

 

SSD-disk: Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB SATA2, 2,5"

Den billigaste (og med minst kapasitet). Grunn til å velja ein annan?

Er nok det greieste valget blant alternativene som er listet.

 

Men vurderer òg Intel 80 GB. 30 GB til systemdisk og 50 GB til heimemappe hørest ut som ein fin fordeling.

 

Tastatur: ?

Usikker. Trur eg satsar på Logitech Media Keyboard 600 USB, som berre kostar 2,85 kroner meir enn ingen tastatur … Mulig eg ein gong seinare «oppgraderer» til eit skikkelig godt tastatur.

Feil, det koster 2,85 kr mer enn standardvalget, som er et annet tastatur. Prisforskjellen mellom "600 USB" og "ingen tastatur" er 8208-8109= 99 kr.

 

Oi! Eg var lurt av at det ikkje sto noko minustal på «Ikke valgt». Eg går muligens for same tastatur likevel. Det verkar rimelig OK ut frå omtalane (sjølv om eg ikkje likar at dei har endra på tasteplasseringane!).

 

Mus: Ingen.

Står at hovudkortet har «1 x tastatur - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil)». Kan eg bruka denne til å kopla til musa eg har?

Jeg ville ikke gamblet på det, det står tross alt spesifisert "tastatur".

 

Ja. Har no søkt litt, og andre plassar hovudkortet er omtalt er det nemnt som ein «Mouse/Keyboard port», so eg tar sjansen på at det går bra. Er uansett inga katastrofe om eg må kjøpa ny mus/styrekule (og eg har ei USB-mus eg alltids kan bruka).

 

Høgtalar: Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler Sort

Kostar ingenting meir enn ingen høgtalar, og kan sikkert brukast til noko (eks. kopla til MP3-spelaren for bakgrunnsmusikk på kjøkkenet). Har ikkje planar om å bruka den til maskina.

Også feil. Prisforskjellen på "S-120" og "ingen høyttalere" er 8208-8134 = 74 kr.

 

Oi igjen. Ikkje den store summen, men når eg eigentlig ikkje treng det, kuttar eg det ut.

 

Mange takk for tips. No begynner eg å bli rimelig sikker på val av maskin. Men ventar litt til før eg bestemmer meg heilt. :)

Lenke til kommentar

SSD-disk: Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB SATA2, 2,5"

Den billigaste (og med minst kapasitet). Grunn til å velja ein annan?

Er nok det greieste valget blant alternativene som er listet.

 

Men vurderer òg Intel 80 GB. 30 GB til systemdisk og 50 GB til heimemappe hørest ut som ein fin fordeling.

Da legger du isåfall heller på 100 kr ekstra og går for Corsair F115, 35 GB ekstra plass og betydelig bedre skrivehastighet.

Lenke til kommentar

Men vurderer òg Intel 80 GB. 30 GB til systemdisk og 50 GB til heimemappe hørest ut som ein fin fordeling.

Da legger du isåfall heller på 100 kr ekstra og går for Corsair F115, 35 GB ekstra plass og betydelig bedre skrivehastighet.

 

Pussig det. Korfor er Intel så treg på skriving men så (relativt) høg på pris? Er det andre kvalitetsforskjellar, eller lever dei på merkenamnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...