Gå til innhold

Opsjoner, kan jeg utstede?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ikke veldig god greie på dette, men lurer bare på dette fra et teoretisk perspektiv.

 

Man har to typer opsjoner, hhv call og put. Er det slik at jeg, f.eks. kan kjøpe x antall Statoil aksjer, og så utstede en call opsjon på f.eks. 1 % over markedsprisen, for så å selge denne opsjonen for en premium?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns kanskje at bruken av " premium" halter her, men i teorien er det klart at du kan utstede en call opsjon i Statoil. Hvor du velger å legge innløsningskursen og også utløpsdato er opp til deg. Problemmet du vil møte på i praksis er at du prøver på å selge en veldig unik opsjonskontrakt. Det er ikke et veldig stort marked for dette.

 

De fleste foretrekker standard betingelser i form av de standardiserte opsjonsproduktene som er børsnoterte.

 

Er du en virkelig stor investor er det sikkert mulig å finne et meglerhus som ta på seg et oppdrag med å komponere en opsjone for deg og finne den villig motpart. Alternativt kan det tenkes at meglerhuset selv stiller som motpart.

Lenke til kommentar

I prinsippet er det ingen ting i veien for det nei. Som KS sier, så er kanskje ikke "premium" helt rett ordbruk. I praksis vil aksjekurs, utøvelseskurs/strike på opsjonen, samt prisen på selve opsjonen, være i en likevekt. Denne likevekten vil være slik at man ikke systematisk vil komme til å tjene mer på å velge det ene produktet fremfor det andre. Prisingen bestemmes forøvrig gjerne med utgangspunkt i Black-Scholes modellen. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Black%E2%80%93Scholes )

 

Er heller ikke noe krav om at du faktisk eier det du utsteder opsjonen på. Du kunne like gjerne ha solgt en call på en statoilaksje uten å faktisk eie aksjen. Den eneste forskjellen er da at du er nødt til å gå ut på markedet for å skaffe til veie en aksje dersom noen utøver opsjonen sin.

 

I praksis vil du jo så klart få problemer som privatperson med å selge slike avtaler. :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...