Gå til innhold

Beste måte å programere for Linux i Windows? VM, SSH, coLinux?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal mest sannsynelig jobbe litt på et serverprogram som skal kjøre i Linux, men klienten kjører kun i Windows (Ikke Wine). Siden kun har den ene maskina jeg sitter på nå så må jeg lage programmere for Linux i Windows. Har derfor googla en del, og funnet en del forskjellige løsninger, men jeg vet ikke hva som vil være enkelst, så jeg lurer derfor på om noen her har erfaring med dette. Løsningene jeg tenker på er:

1. Debian i en virtuell maskin

2. coLinux/andLinux

3.SSH over på en liten server jeg har stående og programmere der. Er ikke sikker på om jeg vil det, siden jeg ikke altid er på samme lokalnett og internettlinjene mot denne ikke er så særlig mye å skryte av.

 

Kan ikke virtualisere Windows da jeg mangler lisenser, og vil helst ikke bruke tid på diverse alternative metoder for å ordne dette. Da er det likeså greit å knote coLinux/Linux VM om det ikke skulle fungere.

 

Noen som har erfaring med coLinux? Er dette veldig ustabilt og vansklig å få til å kjøre ordentlig? På papiret høres dette bedre ut, da en virtuell maskin vil være noe tregere og mer knotete å jobbe med.

 

Skal sjekke selv, men har ikke tid nå på grunn av eksamner, og siden jeg er så utolmodig spør jeg her :) Takk.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debain/Ubuntu i en VM trur jeg vil være den beste løsningen for deg, da kan du ssh'e deg inn på den via en intern ip.

coLinux skriver på siden sin at det eneste som funker er en Japansk versjon av KNOPIX

 

EDIT:

Er en ting jeg lurer på. Hvordan er det slik at du må bruke et programeringsverktøy som kun finnes til Windows for å lage noe som kun skal kjøre på Linux? Høres veldig unaturlig ut. Hva slags type kode er dette??

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Debain/Ubuntu i en VM trur jeg vil være den beste løsningen for deg, da kan du ssh'e deg inn på den via en intern ip.

coLinux skriver på siden sin at det eneste som funker er en Japansk versjon av KNOPIX

 

EDIT:

Er en ting jeg lurer på. Hvordan er det slik at du må bruke et programeringsverktøy som kun finnes til Windows for å lage noe som kun skal kjøre på Linux? Høres veldig unaturlig ut. Hva slags type kode er dette??

Ang. coLinux, måtte heller ha blitt andLinux som bygger på coLinux men bruker Ubuntu som utgangspunkt.

 

Er ikke noe veldig rart, det er et spill jeg har lyst til å programmere en alterntativ server for, og spillet kjører ikke i Linux/Wine, i allefall ikke stabilt nok. Mer for morro skyld og læring. Kunne jo ha programert serveren for Windows og, men i og med at jeg ikke kjører WIndows på servere ville det være dumt om jeg kom så langt at det kan brukes.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Uansett så må du jo måtte programmere med biblioteker fra linux.

Men jeg vil ikke anbefale andLinux heller fordi det kan blir mye jobb å fjerne igjen etterpå, du vil omtrent garantert ikke kunne få noe hjelp enkelt, samt at det å installere det kan være en pain

Lenke til kommentar

Hvordan tenker du da?

 

Det jeg tenkte var å bruke andLinux eller en virtuell maskin til alt som har direkte med programmeringa å gjøre, altså kompilering, kjøring av programmet og selve programeringa. Windows er der bare i bakgrunden fordi jeg må kjøre dette spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...