Gå til innhold

Mobilt Internett i GNU/Linux. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med mobilt Internett under GNU/Linux?

 

Jeg kjører ArchLinux, og vurderer i en periode å benytte mobilt Internett.

 

Er ikke sikker på hvilken leverandør, men av de jeg har sett på virker det som om det er Telenor som har det beste tilbudet.

 

Hva skal til for å få dette til å fungere? Det vil vel også være greit med en teller som viser hvor mye data som lastes ned under bruk. Tips til dette?

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Ucan2 på mobilen. Kobler på PC-en med USB (kan sikkert gjøres via blåtann også), og vips så har jeg internett.

 

Data pr megabyte: 9,-

Maks per dag: 9,-

 

Prisen er også til å leve med, og de fleste har vel lignende priser nå i dag. Kommer på maks ca 270 i måneden om du laster ned 1MB per dag.

Lenke til kommentar

Fant lite informasjon angående maks datamengde pr. måned og hastighet når taket var nådd hos Ucan2 på mobilt Internett.

 

Dette skal benyttes på en laptop eller stasjonær maskin i mangel på noe bedre. Så vi snakker GB pr. måned. Årsaken til mobilt Internett er at det ikke er lagt inn noen linje, og at jeg nok bare blir boende der noen få måneder.

 

Er det noen som har testet modemer som leveres med disse løsningene under GNU/Linux? Er det generelt problematisk å få dette til å fungere?

 

Nå har jeg et innebygd modem på Thinkpaden, så jeg vil muligens benytte den primært til å koble meg til nettet, så får jeg se om jeg kobler den stasjonære til Thinkpaden for Internett.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd meg i archlinux men på diverse ubuntumaskiner for diverse venner, og her har det gått mer eller mindre av seg selv med networkmanager. Tipper det funker like bra i arch :innocent:

 

Deling av internett står det en del fornuftig om på archwikien :)

 

Edit: bare testet som følger med netcoms abbonement.

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Fant lite informasjon angående maks datamengde pr. måned og hastighet når taket var nådd hos Ucan2 på mobilt Internett.

 

Dette skal benyttes på en laptop eller stasjonær maskin i mangel på noe bedre. Så vi snakker GB pr. måned. Årsaken til mobilt Internett er at det ikke er lagt inn noen linje, og at jeg nok bare blir boende der noen få måneder.

 

Er det noen som har testet modemer som leveres med disse løsningene under GNU/Linux? Er det generelt problematisk å få dette til å fungere?

 

Nå har jeg et innebygd modem på Thinkpaden, så jeg vil muligens benytte den primært til å koble meg til nettet, så får jeg se om jeg kobler den stasjonære til Thinkpaden for Internett.

Hastigheten har jeg ikke mye å klage på.

 

Mengden data ... tror jeg i løpet av en kveld for ett par måneder lastet ned et par distribusjoner, altså noen gig for 9,-.

 

Bruker ofte mobilt bredbånd på mobilen, men da jeg ikke ser det som særlig gunstig å gå for ett eget mobilt bredbåndsabonement for PC, så kobler jeg mobilen til PC-en da jeg har behov for det.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Data pr megabyte: 9,-

Maks per dag: 9,-

 

Huffda, bare 9 data per megabyte :p

 

I ubuntu med nokia er det bare å plugge i usb, velge interfacet fra nettverk manageren i gui, velge mellom telenor/netcom, og vips, er du på nett.

 

Nå om dagen bruker jeg bare mobilen som mobilt access punkt (android), så slipper jeg kabelen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...