Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netcom 4G, trenger router.


Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Dekningsproblematikken kan evt. løse med 2 retningsantenner, men først er det vel lurt å se hvilket modem du ender opp med så du kan få tak i riktige adaptere.

 

 

Hvordan fester du antenne på disse usb-modemene? De har jo ikke antennekobling. Har du en løsning som funker blir jeg veldig glad...

 

Samsung-modemet har faktisk to HRMJ-tilkoblinger som bryter tilkoblingen til intern antenne, de er nok ment for testing men _kan_ benyttes med riktig overgang til og retningsantenne® laget for 2,6 GHz. NetCom LTE bruker MIMO - det beste ville jo være 2 retningsantenner men det begynner å bli dyrt, stort, mye maskinvare, og jeg er redd for at USB-modemet kan kollapse av den belastningen to eksterne antenner utgjør. Så jeg har testet med en retningsantenne og modemet plassert i en egnet "reflektor" - blikkboks. Når disse plasseres vinklet ift. hverandre, det blåser fra riktig kant, solflekkaktiviteten er lav og planetene står i riktig posisjon, har jeg klart å oppnå 85 Mbit mot normalt 25-30. :))

 

Jeg er litt rusten i temaet (selv om jeg skrev hovedoppgave i mikrobølge patch-antenner på NTH i 1995), men MIMO betyr vel RX/TX på begge kontaktene (merket L1 og L2)?

 

Ser forøvrig ikke hvorfor modemet skulle bruke veldig mye mer strøm om antenne kobles til? Sendereffekt er vel uansett den samme, det er vel bare det at sendereffekten konsentreres i en (eller to) retninger?

Lenke til kommentar

Jeg er litt rusten i temaet (selv om jeg skrev hovedoppgave i mikrobølge patch-antenner på NTH i 1995), men MIMO betyr vel RX/TX på begge kontaktene (merket L1 og L2)?

 

Ser forøvrig ikke hvorfor modemet skulle bruke veldig mye mer strøm om antenne kobles til? Sendereffekt er vel uansett den samme, det er vel bare det at sendereffekten konsentreres i en (eller to) retninger?

 

Det stemmer det du skriver. Belastningen blir den samme om man bruker tilpassede antenner på intern eller ekstern.

En retningsantenne samler bare strålingen i en retning. For senderen og strømforbruket spiller det ingen rolle så lenge impedansen er lik.

Lenke til kommentar

Senderstasjonen bruker vel MIMO til spatial multiplexing.

 

Derfor blir det vel ikke helt optimalt hvis utgang 1 er er tilknyttet en 14 Dbi panelantenne, men utgang 2 benytter intern antenne i vinduskarmen.

 

Har også forstått det dithen at det IKKE benytter MIMO på uplink.

 

Det er også vanskelig for meg å se hvilken antenne som brukes til uplink, og mistenker at dette neppe er statisk. Modemet velger vel uplink-antenne utifra informasjon om mottatt signal på basestasjonen. I så fall burde utgangen med panelantenna da bli valgt.

 

Men så lenge det er sparsomt med informasjon å hente ut av dette modemet er det sannelig ikke godt å si. (uten å evt. måle seg frem til dette men det har jeg ikke utstyr til)

 

Mulig det ikke er mye å hente på en panelantenne nr. 2.

 

Det eneste jeg kan gjøre er å forsøke forskjellige konfigurasjoner og se hvilken ytelse jeg får på dataoverføring - hva som egentlig skjer i de underliggende lag er jo godt skjult.

 

 

Ift. å ta knekken på modemet så må jeg forklare litt mer hva jeg har tenkt - mulig jeg er helt på jordet eller overdriver ift. dette;

 

Disse HMRJ-kontaktene er vel ment for testing og ikke daglig bruk. Samsung støtter ikke offisielt bruk av eksterne antenner, og jeg vet ikke om det er god beskyttelse mot en feiltilpasset antenne tilknyttet L1 / L2.

 

Tenker her på en situasjon der den energien antenna ikke absorberer, reflekteres tilbake inn i adapteret og omdannes til varme.

 

Men det er kanskje liten risiko? Det er kanskje så lav uteffekt fra senderen at det ikke kan bli noe stort problem?

 

 

Når det gjelder antenna så er det svært sparsomt med produktdata hos produsenten;

 

http://www.poyntingdirect.co.za/pPANL-A0033/Window-mount-23---27-GHz-antenna-2m-cable-SMAm-14-dBi-Gain.aspx

 

 

Jeg får henge en tempmåler på adapteret og måle overflatetemperatur med/uten ekstern antenne.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Godt spørsmål!

 

NetCom har lisens på enkelte frekvensbånd i området 2500-2640 MHz;

 

http://www.npt.no/ikbViewer/Content/108072/Endret%20frekvenstillatelse%20nummer%201001946.pdf

 

Telenor har også lisens på frekvensbånd i samme område;

 

http://www.npt.no/ikbViewer/Content/108074/Endret%20frekvenstillatelse%20nummer%201001945.pdf

 

 

Ekshakt hva de bruker til LTE i dag er uvisst, det henvises stadig til "2,6 GHz-båndet" som gir rom for tolkning...... :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk antenner til utprøving før helgen, men pluggen passer ikke. Jeg kjøpte antenner med HIROSE MS-162 plugg. Den eneste plassen jeg har funnet ut hva denne antennetilkobling heter er tidligere i denne tråden (link til RS). Det virker som at diameter på den plugg jeg har fått er for liten.

 

Noen som har helt riktig spec på de tilkoblingene som er på 4G modemet?

Lenke til kommentar

Vanskelig å finne specs på nettet.

 

Men MS-162-SMA-adapteren fungerer fint for meg på Samsung GT-B3730.

 

Men det er ingen låsemekanisme på pluggen så den må festes på annet vis, en tynn strikk (!) eller tilsvarende som gir nok press til at den holder seg på plass.

 

Etter jeg selv har testet via adapter så ser jeg at det har blitt laget noen pigtails - sjekk følgende site - tilpasset GT-B3740 som vel er 800 MHz-versjonen til Samsung.

 

http://b3740.antennenfreak.de/index.php

 

Antennene er lite interessante (til det evt. kommer LTE rundt 800 MHz her til lands om noen år), men pigtailen derimot....det er kanskje mulig å få lurt ut av dem hvilken vinkelkontakt de bruker, men for meg ser det veldig ut som den vinkelkontakten med MS-162-plugg som er vist her:

 

http://www.hirose.co.jp/cataloge_hp/e35802083.pdf

 

Ser også ut som vinkelkontakten har en ring på innsiden som antagelig låser fast kontakten, dette er i så fall kanskje en bedre løsning enn å bruke SMA-adapteren med strikk. :O).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Dekningsproblematikken kan evt. løse med 2 retningsantenner, men først er det vel lurt å se hvilket modem du ender opp med så du kan få tak i riktige adaptere.

 

 

Hvordan fester du antenne på disse usb-modemene? De har jo ikke antennekobling. Har du en løsning som funker blir jeg veldig glad...

 

Samsung-modemet har faktisk to HRMJ-tilkoblinger som bryter tilkoblingen til intern antenne, de er nok ment for testing men _kan_ benyttes med riktig overgang til og retningsantenne® laget for 2,6 GHz. NetCom LTE bruker MIMO - det beste ville jo være 2 retningsantenner men det begynner å bli dyrt, stort, mye maskinvare, og jeg er redd for at USB-modemet kan kollapse av den belastningen to eksterne antenner utgjør. Så jeg har testet med en retningsantenne og modemet plassert i en egnet "reflektor" - blikkboks. Når disse plasseres vinklet ift. hverandre, det blåser fra riktig kant, solflekkaktiviteten er lav og planetene står i riktig posisjon, har jeg klart å oppnå 85 Mbit mot normalt 25-30. :))

Hvor kan jeg kjøper "reflector" - blikkboks?

Også, fins det et kart over hvor Netcom 4G basestasjoner er?

Jeg har GT-B3730 men veldig dårlig 4G signal, mellom bra 3G+ signal. Hvis jeg kjøper Antenne vil den også øker 3G+ signal (hvis jeg ikke klar å få 4G)? Hva er MHz for 3G+?

Antennene dere snak om:

POYNTING PANELANTENNE 14 DBI FOR 4G MED ADPT-24 -- 2.3 - 2.7 GHz

WMM-7-27 MIMO -- 698-960 MHz, 1710-2700 MHz (LTE Band13, Cellular, PCS, AWS, WiFi, WiMax) -- 2.5 DBI

Hva er den beste løsning?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ruter :no:

 

Antenne fungerer med GT-B3730, men nå trenger jeg en router.

Har noen funnet en router som fungerer med Netcom 4G / LTE Samsung GT-B3730?

Hvis ikke, må vi bruke Samsung GT-B3730?

Hvilke ZTE eller Huawei modem vil fungere med Netcom 4G, og som router vil fungere med det?

Endret av JMG02
Lenke til kommentar

Ruter :no:

 

Antenne fungerer med GT-B3730, men nå trenger jeg en router.

Har noen funnet en router som fungerer med Netcom 4G / LTE Samsung GT-B3730?

Hvis ikke, må vi bruke Samsung GT-B3730?

Hvilke ZTE eller Huawei modem vil fungere med Netcom 4G, og som router vil fungere med det?

 

Det finnes ingen routere med modem ennå som vil virke for deg. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ruter :no:

 

Antenne fungerer med GT-B3730, men nå trenger jeg en router.

Har noen funnet en router som fungerer med Netcom 4G / LTE Samsung GT-B3730?

Hvis ikke, må vi bruke Samsung GT-B3730?

Hvilke ZTE eller Huawei modem vil fungere med Netcom 4G, og som router vil fungere med det?

 

Det finnes ingen routere med modem ennå som vil virke for deg. Dessverre.

Men...

DrayTek ger VigorFly200 4G stöd via Telia

Vil ikke dette også fungerer i Norge med Netcom Samsung GT-B3730?

Lenke til kommentar

Ruter :no:

 

Antenne fungerer med GT-B3730, men nå trenger jeg en router.

Har noen funnet en router som fungerer med Netcom 4G / LTE Samsung GT-B3730?

Hvis ikke, må vi bruke Samsung GT-B3730?

Hvilke ZTE eller Huawei modem vil fungere med Netcom 4G, og som router vil fungere med det?

 

Det finnes ingen routere med modem ennå som vil virke for deg. Dessverre.

Men...

DrayTek ger VigorFly200 4G stöd via Telia

Vil ikke dette også fungerer i Norge med Netcom Samsung GT-B3730?

 

kanskje. Det eneste som kan stå i veien er om det er en operatørlåst variant. Så lenge den støtter samme standarden som vi har her i Norge, LTE, så skal det i teorien virke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg opprettet denne profilen for å fortelle denne solskinnshistorien.

 

Jeg kjøpte Draytek Vigorfly 200 fra DustinHome. (Etter å ha lest denne tråden).

Jeg har fra før Netcom 4g med Samsung GT-B3730.

Jeg installerte driverprogramvaren for Telia 4G fra draytek.se.(Jeg gjorde som i videoen som ligger på siden).

Jeg ga nesten opp da det ikke fungerte som i videoen, men før jeg fikk koblet ned og pakket sammen utstyret så fungerte det faktisk, det tok bare litt lang tid før utstyret var ferdig med å snakke sammen.

I dag er andre dagen jeg bruker det og det virker å være rimelig stabilt. Har måttet restarte routeren et par ganger men det har vært i perioder der jeg ikke brukte nettet på lang tid.

 

Konklusjon: Draytek Vigorfly og Samsung GT-B3730 med Netcom-abonnement og 4G fungerer fint sammen her hos meg. (Jeg er selvfølgelig spent på å se om det fortsatt vil gjøre det hvis programvaren i modemet eller routeren skulle finne på å oppdatere seg selv automatisk. Jeg fikk en gang tidligere en oppdatering som førte til at modemet ikke fungerte sammen med min Asus UL30V)

 

P.S. Kan noen være så snille at de finleser grammatikken min? Det var noen formuleringer her og der som jeg ble litt usikker på om var godt språk.

 

Mvh

 

Meg

 

(i Oslo)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mange Takk, nå fungerer min Draytek Vigorfly 200 med Netcom 4G Samsung GT-B3730!

Jeg er spent å ser om dette blir stabil! :new_woot:

Hvor bestilte du fra? Hvor mye kostet det? Var det lang leveringstid?

 

Tror du det vil være mulig å bruke en slik router montert i en bil?

 

Hold oss (meg) gjerne oppdatert på dine erfaringer de nærmeste dagene. Jeg har fått mitt modem i dag, men har behov for å dele denne tilkoblingen trådløst, og aller helst på en måte som vil fungere når jeg er på farten.

Lenke til kommentar

Mange Takk, nå fungerer min Draytek Vigorfly 200 med Netcom 4G Samsung GT-B3730!

Jeg er spent å ser om dette blir stabil! :new_woot:

Hvor bestilte du fra? Hvor mye kostet det? Var det lang leveringstid?

 

Tror du det vil være mulig å bruke en slik router montert i en bil?

 

Hold oss (meg) gjerne oppdatert på dine erfaringer de nærmeste dagene. Jeg har fått mitt modem i dag, men har behov for å dele denne tilkoblingen trådløst, og aller helst på en måte som vil fungere når jeg er på farten.

Kjøpt fra www.dustinhome.no 748 NOK inkl frakt.

Vet ikke om bil. Den brukes 12v ac, ser ikke hvorfor den vil ikke fungere i bilen hvis strøm er riktig. Jeg har sett opp "Enable PING to keep alive" og har også "Dynamic DNS" med en gratis DNS (dyndns). Hvis jeg endre noen ting i router, så mister den IP adressen. Da starter jeg router på nytt, og får tilbake IP. Ellers (så langt, barre etter en dag) virker det stabilt for meg. Har koblet opp 3 nettverk kabel (PC, osv.), og mobil + 4 stk IP kamera på wifi. Ulempe er at jeg ser ikke hvor mye data jeg har brukt med router. Jeg er litt utenfor dekningsområde, og måtte bruker antenne. Fremdeles har jeg lav hastighet men klarer 10 mbps ned og 6-7 opp. Ulempe for du i bilen kan vare hvis modem mister signal, kanskje du må starter router igjen, men jeg vet ikke. Jeg are nettopp prøvd å frakoble min antenne, men den hold kontakte like bra med eller uten antenne. Den skjønt ikke jeg! (PS jeg normalt skriver engelsk!)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...