Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Laptop] Batteri slutter å lade ved 30%


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en miniPC (Emachines em350), der den slutter å lade ved ca 30%. Kapasiteten på batteriet er fortsatt 97,5%.

 

Maskinen er i disse dager akkurat 1 år gammel. Den kjører også Debian (linux)

 

Har forsøkt å lese meg opp på dette på nettet, men finner relativt lite materiale. Er det virkelig batteriet som har tatt kvelden, eller kan det være problemer med firmware/Bios?

 

EDIT:

Har også forsøkt å kjøre en live-cd (usb-stick) med Ubuntu 11.04, men også der er dette et problem. Kapasiteten på batteriet er fortsatt 97,5 prosent (av nytt)

 

Noen tanker?

Endret av Janvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være at laderen er skadet og leverer for lav spenning? når batterier lades opp øker spenning på det gradvis. Et batteri kan ikke lade videre etter det når punktet der spenningen inn er lik spenningen på batteriet, så om laderen din bare leverer 13volt for eksempel pga. den er skadet/slitt/defekt så ville det føre til at batteriet ikke ladet mer enn X prosent.

 

Forslag:

- Test med alternativ lader (om du har en tilgjengelig). Pass på at du sjekker at alternative ladere leverer MINST LIKE MANGE ampere og SAMME spenning før du bruker den på en annen maskin enn den som den kom med (det står på laderen hvor mye den leverer, og det står på undersiden av maskinen normalt hva den krever)

 

- Mål spenningen med multimeter manuellt. Spenning uten belastning kan være unøyaktig, men om noe er veldig feil kan du kanskje påvise det med en enkel manuell måling. Det kan være litt knotete å måle fra ladekontakten men det går ann. Pass på å ikke kortslutte polene i så fall.

 

- Test med alternativ bateri om du har den muligheten, for å se om feilen ligger i batteriet selv.

 

Jeg kan ikke utelukke andre mulige feilkilder da situasjonen du beskriver er ny for meg.

 

TIPS: Om maskinen bare er et år gammel har du sansynligvis både garanti og reklamasjonrett på den enda. Bruk dette om du kan bekrefte en feil (eller ikke får avkreftet det etter å ha testet det du rimelig kan). Batteriet har kortere garanti/reklamasjonrett enn resten av maskinen, men jeg mener det skal være mer enn bare 1 år. Jeg tror det er 2 års reklamasjonsrett? (ikke sikker på dette punktet, men det finnes "dommer" på dette fra forbrukerombudet om du søker etter det)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar.

 

Har nå målt kontakten på eliminatoren, denne har riktig spenning. Må legge til at jeg også har forsøkt med en enhet tilhørende en vanlig laptop -uten positivt resultat.

Ser også nå av "lade-raten" står på 0,0 W.

 

Har også målt kontaktene (pins) på PCen, ingen av disse har spenning over 3,5 volt. Kanskje batteriet aktiverer ladespenning?

 

Mystisk dette ;)

Lenke til kommentar

Da ville jeg sterkt mistenkt batteriet tror jeg.

 

Som sagt - det er ikke umulig at det kan være andre faktorer i spill også, men jeg ville sett på defekt batter som mest sansynig. Jeg tror ikke at BIOS har noe innflydelse på batteriet. Jeg tror det er en egen elektronikk-krets som styrer dette rimelig isolert fra resten av systemet og bare rapporterer inn til OSet. Dermed så er det ikke så mye som kan rettes i forhold til det.

 

Kanskje du bør kotnakte dine leverandør og høre hva de foreslår at du tester - får du evt. sender i retur.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...