Gå til innhold

Fengselsskolen


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har veldig lyst til å bli fengselsbetjent. Synes det virker som ett veldig variert og spennende yrke.

Det eg lurer på er: Er født 21 september 1992, og jeg har hørt at en må være 21 år når en sender inn søknad.

Planen min er å sende inn søknad i 2013, og siste søknadsfristen pleier visst å være i August.

Så tingen er blir søknaden min godtatt dersom jeg har bursdag måneden etter eventuell søknadsfrist? For har hørt at en må VÆRE 21 når en sender inn søknad.

Isåfall er det veldig surt at jeg måtte ha ventet til året etter...

 

Håper jeg kan får svar av noen som har god kjennskap til dette yrket??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har veldig lyst til å bli fengselsbetjent. Synes det virker som ett veldig variert og spennende yrke.

Det eg lurer på er: Er født 21 september 1992, og jeg har hørt at en må være 21 år når en sender inn søknad.

Planen min er å sende inn søknad i 2013, og siste søknadsfristen pleier visst å være i August.

Så tingen er blir søknaden min godtatt dersom jeg har bursdag måneden etter eventuell søknadsfrist? For har hørt at en må VÆRE 21 når en sender inn søknad.

Isåfall er det veldig surt at jeg måtte ha ventet til året etter...

 

Håper jeg kan får svar av noen som har god kjennskap til dette yrket??

 

 

Hei!

 

Du må fylle 21 i opptaksåret. Dvs at du kan være 20 når du søker. Vanlig oppstart er i januar.

All info du trenger står på http://www.fengselsskolen.no/ .

 

Ved de siste årene har snittalder vært rundt 27/28 år. Så det kan være det tar ett år eller to ekstra. Langt ifra mange som kom inn på første forsøk. Da anbefaler jeg å søke deg inn som vikar på ett fengsel i nærheten av der du bor. Da finner du også ut litt om hvordan det er å jobbe i fengsel, samt at du samler verdifull erfaring til skolegangen. Merk også opptakskravene som står på fengselsskolen.no og www.krus.no. Det er også ett krav om minimum 1 års yrkeserfaring, da gjelder også verneplikt, men det vil være en fordel å ha jobbet. Med hva er egentlig ikke viktig, men gode referanser er alltid bra.

 

Lykke til, det er en veldig kjekk og spennende jobb:-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker mye for :) Det blir i hvertfall ingen problem når det kommer til det å være minst ett år ute i arbeidslivet, siden jeg er byggbransjen nå og har vært der i vel 8 måneder.

Så jeg kan søke når jeg er 20 år. Betyr det at jeg kan søke i 2012, når jeg blir 20 år i september det året? :)

 

Godt å vite at jeg i det minste kan søke i 2013

Lenke til kommentar

Fengelsskolen har en eget gruppe på Facebook som du bør sjekke. Ellers bør du ha generell studiekompetanse, og gjerne erfaring fra yrker som har med omsorg å gjøre. Dette kan være barnehage, eldrehjem osv. Da vil du stille sterkere. Tror heller ikke det er så dumt å ta med seg erfaring fra vaktbransjen. Du må også kunne dokumentere dersom du ikke har fullført førstegangstjenesten, så den bør du derfor avtjene. Bare noen tips om hva du kan gjøre i mellomtiden. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...