Gå til innhold

Nettbrett med større skjermer (enn 10") veien videre for utviklingen av nettbrett


Anbefalte innlegg

Vil vi se utviklingen av nettbrettene i retning av større skjermer over 10"?

Hva er grunnen til at det ikke har kommet større nettbrett allerede?

 

Jeg tror nok jeg uten tvil hadde valgt ett nettbrett som var 12-13" eller 14-15" hvis dette hadde vært tilgjengelig.

 

Jeg merker så enorm forskjeld når jeg låner den 10" bærbare til minstejenta kontra min laptop på 14-15"

Man er jo nesten som at man kan ta en 15" og ha i portrett modus og at det er tilsvarende bredden på en 10" i landskapsmodus.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har nettbrett (enda) og har kun prøvd ett nettbrett i ett minutt og to for noen uker siden.

 

Nettbrett har lat god batteri levetid og skjermene som blir utviklet bruker mindre strøm samtidig som de er bedre.

En større skjerm hadde også gitt mer plass til mer batteri, som ja ville ha økt vekten men man kan vel ikke forvente en større skjerm med lavere vekt, men det er heller ikke sikkert at man hadde lagt inn mer batteri hvis man hadde kunnet fått mer tid ut av samme mengde batteri grunnet mer strøm gjerrige skjermer.

 

Hvilke tanker og meninger har Dere andre om hvor veien videre for nettbrettene går?

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm. kanskje, men er ikke noe av poenget med nettbrett mobilitet? jeg ser heller for meg muligheten til å koble brettet til en evt. ekstern skjerm som står permanent i hjemmet, gjerne med tastatur og mus, som en slags "nettstasjon".

hvis et nettbrett blir så stort som 15" så tror jeg det blir for tungvindt å bære med seg, og at det da er like greit og gir flere muligheter å ta med seg en tynn og energieffektiv laptop.

min visjon for nettbrett er at de blir dockbare og kan brukes som fullverdig pc hjemme og på jobben ved hjelp av RDP og ekstern skjerm, mens på farten kan brukes som... en slags pc light om du vil (noe de allerede gjør)

 

på forhånd vil jeg unnskylde hvis autocorrect har gjort noe rart her. skrevet fra min Galaxy Tab 7"

Lenke til kommentar

hmm. kanskje, men er ikke noe av poenget med nettbrett mobilitet?

 

...

Muligens dette har med alder og livssituation og gjøre?

Hvor man i forskjellige livssituationer har er forskjellig bruksområde og mønseter.

Jeg er ikke i den sitiationen at jeg går til venner hvor vi sitter på hver vår data og surrer, men registrerer at ungene gjør dette.

 

For vårt bruk så blir det mer i sofaen når man skal surfe, og sitte krum-rygget og ha laptopen på et lavt stue bord er ikke behagelig, da hadde det vært bedre med en forrholdsvis lett enhet som man hadde kunnet holdt i hånda osv.

Dette kunne man også gjort med en laptop men når man i all hovedsak bruker den til surfing så hadde det likevell vært lettere (og raskere) med ett surfebrett kontra en stor og treig laptop (ev. stasjonær PC)

 

Har produsentene fokusert alt på de unge mobile barna/ungdomene og deres bruksområde og ikke på de unge voksne og deres potensielle bruksområdet?

 

Er jeg på besøk hos folk så er jeg der for og tilbringe tid med dem jeg er hos og ikke sitte for meg selv med ansiktet inn i en liten skjerm.

 

Hadde jeg tilbringt større tidsperioder på tog osv. så ser jeg fortsatt ikke på det som noe problem og gå fra 10 og opp til 12,13 eller 15" den er for stor for lomma uansett.

Eneste er for damer som muligens lett hadde fått plass til en 10 eller 12" i veska men ikke en 15" (dette kommer alt ann på veska og muligens noen hadde hatt plass til en 15" også) men for oss andre så er man avhengig av noe og ha enheten i.

I jobbsammenheng har jeg uansett ofte med meg en konferansemappe og den er vesentlig større enn skjermen på min 15" bærbare, såfremt nettbrettet ikke hadde blitt for tykt så hadde det hatt god plass i den i så fall.

Endret av Qumad
Lenke til kommentar

Muligheten og markedet er nok tilstede for 13" nettbrett. Men det lar nok enda vente litt på seg før man får en skikkelig god 13" skjerm som er tilpasset det gjøremålet. Mobilitet er et viktig aspekt og da er det viktig at skjermen og bakparten på en 13" er nokså lett, som igjen betyr bruk av mye lette konstruksjoner som ikke nødvendigvis har en ønsket styrke for lang nok levetid. Man kan jo se for seg en 13" skjerm med en bakpart på 7-8mm. Da er det ikke veldig mye som skal til før man er uheldig å knekker den i to.

 

Det finnes dog noen som går mot strømmen som f.eks. Kno som har en "tablet" med 2x14,1" skjermer. Hvorvidt de klarer å få produktet til å bli en godt tilgjengelig suksess gjenstår enda å se. Konseptet virker i alle fall til dels spennende for de av oss som er studenter.

Lenke til kommentar

 

Har produsentene fokusert alt på de unge mobile barna/ungdomene og deres bruksområde og ikke på de unge voksne og deres potensielle bruksområdet?

 

 

kanskje og kanskje ikke: Unge mennesker i dag (opp til 30-årene) har vel lettere for å ta i bruk ny teknologi enn det eldre mennesker har, men det er aldri uten unntak (har selv en far på 60 som bruker ipaden mer enn jobblaptopen).

 

For vårt bruk så blir det mer i sofaen når man skal surfe, og sitte krum-rygget og ha laptopen på et lavt stue bord er ikke behagelig, da hadde det vært bedre med en forrholdsvis lett enhet som man hadde kunnet holdt i hånda osv.

*sitter i sofaen og holder laptopen i skjermen for å se hvordan det ville funket* ja jeg kan se at en 13" er bedre enn en 10" med tanke på webinnhold og store nettsider, men hvor skal jeg legge den når jeg er midlertidig ferdig med den?(nå skal det sies at på mine 30m2 tar selv en vinflaske og to glass mye plass)

 

... som igjen betyr bruk av mye lette konstruksjoner som ikke nødvendigvis har en ønsket styrke for lang nok levetid. Man kan jo se for seg en 13" skjerm med en bakpart på 7-8mm. Da er det ikke veldig mye som skal til før man er uheldig å knekker den i to.

 

Jeg tror at karbonfiber vil være sterkt nok til å oppnå ønsket stivhet og vekt i en 13" tablet, men på glassfronten tror jeg produsentene må tenke i nye baner.

 

Er jeg på besøk hos folk så er jeg der for og tilbringe tid med dem jeg er hos og ikke sitte for meg selv med ansiktet inn i en liten skjerm.
Det var ikke det jeg mente med behovet for mobilitet. I min framtidsvisjon så ser jeg for meg at du alltid har dine data med deg enten på en telefon eller et nettbrett, og bruker dem mer som en personlig dataenhet der du har alle dine filmer og bilder som du kan dele med andre ved å koble den opp mot en tv eller lignende. Men selvfølgelig er det også noen som er "sosiale" som chatter med hverandre når de sitter i samme rom.

 

Når det gjelder på reise så er jeg litt uenig med at 15" ikke er for stort (med tanke på medpasasjerer),særlig på fly, men også tog. Har selv tatt toget der min sidemann slengte opp en 15" (riktig nok laptop) og han begynte å spille diverse spill med god innlevelse, heldigvis pleier det å være god plass på toget så jeg fant meg bare en annen plass.

 

Mne når jeg tenker meg om kan en 12"-13" være gunstig, både i sofaen og på bussen/toget, men da tror jeg at et softwaretastatur må forbedres og ikke være i hele bredden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...