Gå til innhold

Kjøpe laptop fra USA?


Anbefalte innlegg

Skal til USA i sommer for å besøke en venninne. Bestemte meg da for å bestille en laptop fra USA ( Toshiba sin side ) siden the generelt er mye billigere, og hvertfall nå som dollaren er så lav.

 

Så når jeg skal til å skrive inn shipping-informasjon, etc etc, så ser jeg at det står øverst;

 

 

"Only credit cards issued in the United States will be accepted."

 

"Please provide us with your billing information EXACTLY as it appears on your credit card statement."

 

 

Dette her var ikke en error, men bare ment som en liten note. Det jeg lurer på nå er om kortet mitt kommer til å funke i det hele tatt, og om jeg skal skrive mitt eget navn og ikke min venninnes navn? Det er jo tross alt hun som kommer til å ta imot pakken ( kommer ikke på besøk før om 4-5 uker ), og jeg vet at de leverer på dør i USA - så det at mitt navn står der kommer vel ikke til å kødde det til?

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke:

1) Skrive din veninnes navn. Kortet står på deg.

2) Benytte annen adresse en det kortet har (svindlere forsøker seg på det).

3) Benytte ditt kort i denne forretningen som krever kort utstedt i USA.

 

Det du kan gjøre er å få din veninne til å kjøpe maskinen med sitt kort og i sitt navn (hvis det er utstedt i USA) og så sende henne pengene.

 

Uansett går du glipp av norsk reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven, angrerett, og maskinen må sendes til USA hvis det oppstår behov for garantireparasjon (frakt begge veier for din regning). Er maskinen kjøpt i en annens navn vil du helelr ikke kunne gjøre dette.

Lenke til kommentar

Nåja, jeg har da klart å kjøpe varer i mitt eget navn og med mitt eget VISA debet kort fra butikker i USA og få dem sendt til min venns adresse i statene.

 

Dette er nok heller noe som vil variere fra butikk til butikk.

 

Som det nevnes - om du kjøper maskin i USA mister du rekalamsjonsretten. Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt noen maskin som ikke hadde en worldwide service deal, slik at du slipper å sende den helt tilbake til US om det skjer feil innen garantiperioden.

 

EDIT: Merk at reklamasjonsrett ikke er det samme som produktgaranti. Reklamasjonretten er norsk lov (og gjelder for 5 år for de fleste produkter), og den mister du om om du bestiller fra utlandet. Garanti er fra produsenten og varierer - normalt mellom 1 til 5 år.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...